Min hund avskyr min kompis! Vad göra?

ako

Trådstartare
Min springerhane som i övrigt älskar alla människor och gärna låter sig kramas av vem som helst AVSKYR en av mina bästa kompisar. Upprinnelsen till detta ligger i att hon har en hanhund, som han inte gillar (han funkar inte lös med vuxna hanar alls. Att träffas kopplade, gå kurser etc är däremot inga som helst bekymmer) och en gång rök de i hop (nästan ett år sedan - lika ettriga slagskämpar båda två, men kompisens hund är hälften så stor, det är en shiba) och kompisen reagerade med hjärtat i stället för förnuftet och mer eller mindre klådde upp min hund. Behöver jag säga att jag blev ganska arg? Ta i sär och fya- självklart. Klå upp? Nej...

Alltnog, sedan den dagen morrar Zorro dovt när kompisen visar sig. Kompisen är rejält rädd för honom. Dock vill han inte vara i närheten bär hon är här, som tur är. Han morrar o går o lägger sig i sovrummet. Detta blir inte bättre, trots försök med både fjäsk (i början efter händelsen. Vänligt prat o lite godis) och med att hon ignorerar honom. Det sistnämnda funkar bättre...

I dag kom kompisens syster på besök och han morrade åt henne med. De är ganska lika både i utseende och röst, men ändå...

OBS att detta i övrigt är en jättesnäll, go och glad hund som viftar på svansen ständigt. Folk som inte har sett honom tillsammans med kompisen tror mig inte när jag berättar.

Vad gör man? Liknande erfarenheter? Tips?

Tusen Tack!!
 
Sv: Min hund avskyr min kompis! Vad göra?

Min springer reagerade på samma sätt mot tre personer som gjort honom illa när han var valp/unghund. Det släppte aldrig under hans elva år på jorden.
Det var inga våldsamma saker som hänt, två av personerna var i sexårsåldern när han var ca 4-5 mån, de jagade efter honom utomhus och när han hoppade in i folkabussen vår följde de efter något han uppfattade som verkligt otäckt.
Tredje personen trampade honom på tassen och snubblade till och föll över honom när han skulle försöka fixa till situationen.
Vår hund morrade alltid väldigt fult åt dem men gjorde inget och efter en stund tinade han upp.
 
Sv: Min hund avskyr min kompis! Vad göra?

Där ser man. De kanske är lika långsinta som de har långa öron ;)...

Trist är det i allafall, men kanske bara att acceptera. Hur reagerade du mot hunden när han morrade åt de här personerna? Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, för å ena sidan får han ju inte morra men å andra sidan är han ju rädd, och om jag bannar honom då blir hans upplevelse av kompisen ännu sämre...

Svårt...
 
Sv: Min hund avskyr min kompis! Vad göra?

Vissa hundar är långsinta, vår gamla labbe är likadan, hon klarar inte av mörka män... Varför har vi aldrig riktigt fattat, dock är hennes uppfödare rätt mörk och vi vet att de nig inte var så snälla mot henne. Men honom gör hon ingenting emot.
Min pappa har däremot bekanta från forna Jugoslavien, dem morrar hon åt... Sotaren ska vi ju inte snacka om...

Ibland tror jag att det bästa är att låta det vara, precis som de kan tycka illa om andra hundar så kan de tycka illa om människor.

//E
 
Sv: Min hund avskyr min kompis! Vad göra?

Skönt att höra att det finns fler, även om det så klart är trist!!!

Det är nog mycket möjligt att det är så att det är lika bra att låta det vara, han morrar ju och går undan, inte mot henne, som tur är. Kanske lika bra att bara se till att han inte måste vara tätt inpå henne.

Blev bara så himla paff när hemnnes syrra kom hit en sväng i dag (gammal kompis det med, men bor inte här så vi ses inte så ofta), och han, konstigt nog efter en stund- stelnade till, morrade och gick undan.

Hennes pojkvän ville han dock gärna krama...

Tack för svar :)!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag bor med en tjej som har en malle, han har varit tjänstehund i 4 år, slutade i somras, innan jobbade han 3 dagar i veckan alt nätter...
Svar
10
· Visningar
2 261
Senast: Aliide
·
M
Övr. Hund Vi är en familj på 2 vuxna och 2 småbarn o en katt. För 4 månder sen så skaffade vi en valp (en blandras mellan Papillon, york och...
Svar
3
· Visningar
914
Senast: Jenka
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 727
Övr. Hund Hej igen kära bukefalister! Får ju om några veckor hem en liten cockertjej som ska bli vår nya familjemedlem o, förhoppningsvis...
Svar
7
· Visningar
1 872
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp