Min hund är skadad - hon är halt.

R

Rigoletto

Kan ni hjälpa mej, ni duktiga hundmänniskor!? I måndags halkade min hund nerför dom sista trappstegen i trappen. Jag såg när det hände, vänster bakben/tassen vek sej bakåt och så landade hon på det tre trappsteg ungefär.

Precis efteråt linkade hon lite på benet i ca fem minuter sen var hon som vanligt. Var ute o gick med henne både middagsrundan och kvällsrundan och det märktes INGENTING.
I går när vi vaknade stödde hon inte på benet och har hoppat på tre ben sen i går morse.
Ringde till vet. i dag och dom tyckte jag skulle avvakt en vecka och se om det blev bättre, för dom gör ändå ingenting om det inte är brutet.

Jag har klämt och vikit ihop o sträckt ut benet, spretat på tårna och vickat på dom och böjt på tassen, men hon reagerar inte, men hon är väldigt varm på ovansidan av tassen och liten bit upp på benet. Och hon är FRUKTANSVÄRT eländig, tittar på mej med ledsna ögon och ligger mest helt still.

Finns det något jag kan göra? Jag tänkte om man kunde gnida in lite Arnika liniment (till hästar) och sen linda lite om tassen, men det kanske är fel att göra det?
 
Sv: Min hund är skadad - hon är halt.

Tror du att det kan vara något allvarligt även att jag kan klämma och "vicka" på benet utan att hon reagerar?
 
Sv: Min hund är skadad - hon är halt.

har hunden hoppat runt på tre ben i två dagar, och visar värme och verkar smärtpåverkad så skulle jag iallfall kolla upp det.
 
Sv: Min hund är skadad - hon är halt.

Ok, ringer en annan vet. imon.
 
Sv: Min hund är skadad - hon är halt.

Fick tag i en annan veterinär nu (jönköpings smådjursklinik) och fick svar även där att vänta ett par dagar till, skulle ringa tillbaka på fredag om hon inte blivit bättre. Usch, nu har jag blivit jättenervös ju...:confused:
 
Sv: Min hund är skadad - hon är halt.

Du gör rätt i att vänta. Hundhältor är (ofta) inte lika livshotande som motsvarande i häst.

Tänk dig själv att du stukat foten, det tar en vecka 14 dagar innan du känner dig okej. Ingenting man gör åt förutom vila, vila och vila!

Liniment är för starkt för hund, men påse frysta ärtor i handduk kan nog göra gott. Korta promenader och ingen lek. Blir tillståndet inte bättre tills nästa vecka, DÅ skulle jag ringa veterinären.
 
Sv: Min hund är skadad - hon är halt.

Har pratat med två olika veterinärer i dag. Den ena skrämde upp mej ordentligt genom att säga att det hon trodde det var höften som gått ur led eller ett korsband som gått av. Dit kunde jag dock inte komma då dom inte hade röntgen.

Sen pratade jag med en till vet. och hon sa att det troligaste är att det är en stukning eller sträckning, eftersom hon gick helt utan besvär på benet i måndags men stelnade till natten till tisdag.

Jag ska massera benet med liniment varje gång innan hon ska ut o kissa, sne helt o hållet vila. Jag fick en tid där på måndag om det inte blivit bättre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
850
Senast: igbest
·
Hundhälsa Rio är trasig igen :(. Och nu känner jag mig lite rådvill... I fredags skulle vi spåra och innan det gick vi en promenad. Jag värmde upp...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 019
Senast: Sleepy
·
Hundhälsa Jag blir så frustrerad, hunden blir lite halt efter vila när han gått långa lite tuffare promenader, han haltar i ett par steg för att...
Svar
15
· Visningar
5 332
Senast: SandraM
·
Katthälsa Det räcker inte med ett skadat djur. Nej, allt ska ske i ett. Först hästen, sedan hästens ägares hund och nu stallkatten vad blir det...
Svar
19
· Visningar
9 124
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp