Min hund är på väg till sjukhuset!

wrangler

Trådstartare
Jag behöver få höra lite erfarenheter....

Min älskade schäfertik Tequila är på väg till djursjukhuset med min sambo... Hon är min ögonsten, mitt allt! Jag vet inte vad jag gör om något går illa nu...

Tyckte hon hade lite illaluktande flytningar i morse. Tempen låg på 39 grader. Inte sjuk eller loj men kanske lite dämpad...

Hon är 12 år, och med tanke på hennes ålder så tar jag inga risker. jag har sett hur fort det kan gå med livmoderinflammation...
Jag är så jäkla nervös!

Tequila är en pigg och glad tant, med leksinne och inga kroppsliga krämpor! Inte ens höfterna! Har aldrig varit sjuk en dag förutom någon sårskada då och då. Det enda som skvallrar om hennes ålder är att hon inte hör (hellre det än ont i kroppen!) och lite gråa hår runt nosen...

Nu är jag skitnervös att dom inte ska göra allt dom kan för henne OM hon är på väg att bli dålig...bara för att hon är så gammal! :(
Jag mår jättedåligt över att jag inte kunde ta henne själv (och verkligen se till att dom hjälper henne!) men om en liten stund så kommer Emils nya ägare och hämtar honom.

Emil är min andra ögonsten...min vackra treåriga hingst som jag haft sedan han var liten.... och som jag tagit det otroligt tuffa beslutet att sälja till någon med mer tid för honom, som han verkligen behöver och är värd.

Kom just in från stallet efter att ha badat honom, och sa hejdå till Tequila innan hon for iväg med sambon i bilen.

Jag vet inte hur jag ska klara av detta, det FÅR inte vara något allvarligt fel på henne!!! Jag skullle byta bort varenda häst om jag var tvungen att välja mellan dom och henne.....

Ingen bra dag det här.... :cry:

Tequila, min älskade älskade vän....

Tequilaliten.jpg

Sv: Min hund är på väg till sjukhuset!

ger dig en styrkekram!!!! och vilken fin hund du har!:) jag förstår din oro och jag hoppas det ordnar sig!

usch, hoppas det går bra för din hund.
hon var väldigt fin.
hoppas min hund får bli lika gammal och vara lika frisk som din.

massor med styrke kramar

Här hålls det tummar och tassar för att det ska gå bra med din hund! Jag förstår din oro och känner med dig.

Jag har gudskelov ingen egen erfarenhet av livmoderinflammation om det är det som det är. Men hundar är fantastiskt starka varelser som klarar mer än vad man tror är möjligt. Är hon pigg och frisk i övrigt så ska en operation inte vara någon fara. Narkospreparaten nuförtiden är jättebra och innebär betydligt mindre risker än förr. En äldre hund ger man något väldigt snällt att sova på.

Håller alla tummar och tår för att det inte är något allvarligt och att dets om fattas henne är lättåtgärdat!

Tack för era ord! :love:

Har just pratat med sambon som är på väg hem....

Det var inte livmoderinflammation *puh* Han har fått henne röntgad och genomgången från alla håll o kanter.

Hon ska få antibiotika för en misstänkt urinvägsinfektion.

Dock såg dom på röntgen att hon hade tumörer i lungorna och nån mer stans som tryckte ner tarmen lite....

Det var inte något hon lider av utan det enda som märks är att hon blir lite andfådd och tröttare (vilket jag har tagit som ålder...) men det var ingenting akut, utan har kommit smygande och veterinären trodde att hon kunde "fortsätta tills hon dör" utan att dö av just det.... Det finns ingenting att göra åt det heller.....

Dock skulle expert-röntgen veterinären också titta på plåtarna och återkomma imorgon.

I övrigt fick mitt hjärta beröm för att vara i så bra skick vid den åldern och av den rasen... så det kändes ju bra även om jag får gåshud när dom säger tumörer....

Betyder det att hon har cancer? Någon med erfarenhet av liknande???

Vad skönt att det inte var livmoderinflammation och att hon besparades en operation!

Vad gäller tumörer så är ju inte tumörer nödvändigtvis cancer (=elakartad tumör). Däremot har jag aldrig hört talas om någon som har haft godartade tumörer i lungorna. På hundar är tumörer i lungorna dessutom oftast metastaser, vilket betyder att cancern har sitt ursprung någon annanstans i kroppen (kanske tarmen i det här fallet?).

Däremot är ju din hund gammal och de flesta får ju cancer när de blir äldre. Jag har själv en 13 årig tik med cancer och man får vara lycklig för varje liten stund som man har tillsammans med sina älsklingar. :love:.

Vilken underbart fin schäfertik du har!
Jag håller tummarna för henne!

Ja, det började tydligen med att dom hittade en pyttetumör i juvret, och gick vidare till att kolla hela hunden. jag är enormt tacksam för all krut som lade ner på henne! Tydligen hade sambon lyckats charma hela veterinärkården där inne! :bow::smirk:

Veterinären trodde att tumörerna var godartade, hur man nu kan veta det?
Hon hade en lymfreaktion som kunde bero på cancer, eller på infektionen i kroppen....

Hon fick dock mycket beröm för sin goda form för sin ålder.

Vet skrev ut antibiotika för urinvägsinfektionen men skrev på receptet att det var för "symptom på tumörsjukdom" för att det skulle se bättre ut att dom hade lagt ner så mkt röntgenresurer och veterinärer på att kolla henne, istället för att sedan ge medicin för urinvägsinfektion.... :bow:

Jag är väldigt tacksam!!!! Och glad att jag bestämde mig för att hon skulle åka in.... skulle aldrig förlåta mig själv om något hände henne. Vet inte, men träffar man på EN sådan hund under sin livstid ska man nog vara väldigt glad och tacksam.... Hon är det underbaraste som finns!!!! :love:

TACK ALLA! Vad gjorde man utan Buke när man behöver stöd??? :love:

Skönt att höra att det gick bra.
Min tik fick ju flytningar som var livmoderinflammation och opererades. Detta satte igång (så sa vetrinären)de knölar hon haft i juvret i åratal så de fick ta ena juverhalvan bara någon månad senare.
Efter det så höll det sig något år men sen var det dags igen - nästa juverhalva. Eftersom hennes höft inte hållt för muskeltappet under konvalescensen så valde jag att ta bort henne.
Det var hon värd - men som sagt att hitta något liknande igen är inte lätt.
Hoppas Tequila piggar på sig och att inga ingrepp behövs.

Åh.... fy... stackars er!

Jag är väkldigt glad att det inte var livmoderinflammation. Jag kan liksom leva med att det är långsamtgående tumörer som hon inte lider av... men inte några operationer akut som ger en massa annat elände, o dessutom narkosen....

Nu är hon som vanligt...tigger kött av sambon som lagar mat... som hon givetvis får! :love:

Har du sålt Emil nu? Vart hittar jag din blogg nu igen??

I torsdags kollapsade Tequila. Vi åkte in till djursjukhuset där dom konstaterade att eftersom de inte kan öppna henne kunde de inte gör mycket, och bad mig överväga avlivning.

Jag var inte säker, min vackra hund har ju varit fullt normal och pigg fram tills detta..... Vi ringde upp vår hemmaveterinär och kollade så han kunde vara stand by, och åkte hem. Hon hade inte ont men andades tungt, hade extremt dålig blodcirkullation och kunde inte stå.

Tequila reste sig någon gång och verkade piggna på sig lite, men hade i princip ingen blodcirkulation. Hon var vinglig och svag och lade sig sedan för att inte komma upp igen...
På kvällen tog jag beslutet som jag aldrig aldrig trodde jag skulle klara att ta...och lät henne somna in, i mitt knä i vårt hem.

Jag lever i någon form av dvala just nu. Vet inte hur jag ens kan skriva om det. Jag borde vara medvetslös eller något.
Tequila var verkligen mitt ALLT. Vi har varit en del av varandra i 12 år.

Hur ska jag överleva det här?

usch vad jobbigt. Men du tog rätt beslut.
Och vad skönt att hon fick somna in hemma och i ditt knä.

Du får försöka tänka på det ni hade, om ett tag kommer du med glädje kunna tänka på det. Även om det är jobbigt nu.

Kram

Skickar massor av styrkekramar!!! Det är en del av hundägandet som jag bävar för! Men det var oerhört starkt av dig att ta det beslutet för Tequilas skull! Tänk på den tiden ni fick tillsammans!

:cry: skickar många tröstkramar inte kul men försök tänk på alla fina 12 år ni haft..
prillan

Det är tråkigt när våra gamla hundar blir sjuka, men så är livets gång. Hon har haft 12 fina år och de får du minnas.

Jätte många tröstkramar!!! De är svårt att ta bort nån som står en så nära och man har haft så länge vid sin sida.:cry:
Men jag är endå glad att du är så stark att du kan ta det beslutet! Var för några veckor sedan flyförbannad över en granne till mig som hade en mycket gammal hund som knappt kunnde gå och ryggen hängde på som en hängmatta, men när man prata med dem förstog de inte att hunden led och vägrade gå till veterinären med den. :mad:

Skickar en *tröstkram*! Det är skitjobbigt när hundar dör. Man lever så nära ihop och får ett så starkt band.

Jag har varit otröstlig när mina hundar dött, jag har själv trott att jag skulle dö av sorg och jag har trott att jag inte skulle ha fler hundar (för ingen skulle vara lika bra som den som dött). Men dagarna går och någonstans börjar man leva igen. Minnena och saknaden finns kvar men man kan hantera det. Och en dag känns det rätt med en ny hund, som inte kan ersätta den man förlorat, men som är en annan underbar varelse.

Tillåt dig att sörja men kom ihåg att det kommer ljusare dagar!!

Kram från Angelina som har tre underbara änglar i hundhimmelen.

Tröstkramar! Det är urjobbigt när den dagen kommer... Min första Schäfertik, Ditte hette hon var lik din, tror jag! Den gamla stammen, rejäl både fysiskt och psykist, väldigt rödbrun, gul och svart, alltid frisk och alert tills allt bara gav upp på mindre än en månads tid... hon blev nästan 11 år. En så bra hund har jag aldrig fått igen... Du får försöka glädja dig åt alla de år ni ändå fått tillsammans, 12 år är bra gjort för en Schäfer, min sista Schäfer blev bara 8 år...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka