Min hund är osäker på andra hundar.

pernilla_s

Trådstartare
Jag har en ganska änslig och osäker hund. Jag var en omplaceringshund och har troligtvis blivit slagen någon gång innan.

Han är inte ett dugg aggressiv när han ser andra hundar, men han vill fly. Man känner när man går förbi att han måste kolla efter hunden så den inte hoppar på honom och när den andra hunden kommit förbi känner man hur bråttom min hund har. Han reser alltid ragg när han ser en annan hund. Men det är allt förutom då att han bli osäker. Han söker gärna stöd hos mig, men jag försöker att bara slappna av och gå vidare som om det inte är någon fara.

Nu träffar vi inte så många hundar, men nu sen jag flyttade ihop med min sambo så träffar han hans svärfars stora hund. Vi försöker vänja honom vid den. Det går hyfsat men i början då de träffas så reser han alltid ragg. Han är som sagt inte aggressiv och går undan för den andra hunden, men hn tycker det är väldigt obehagligt när den andra hunden vill hålla på och sniffa på honom. Så fort den andra hunden inte bryr sig om honom så slappnar han av.

Jag vill ju gärna få bukt på detta då vi bor inne i en by nu så det finns ju en hel del hundar.

Sv: Min hund är osäker på andra hundar.

Är det ingen som har tips på hur man ska arbeta bort osäkerheten?

Har inte så många tips att ge. Förutom att fortsätta som du gör plus att försöka träffa andra snälla hundar.

Han behöver nog lära sig att andra inte är farliga. Kanske hittar du någon som ni kan promenera tillsammans med? Brukar vara ett bra sätt för hundar att lära sig umgås utan krav. Bara gå o låta honom ta initiativet till att hälsa, låt honom bli nyfiken på den andre..

Har inte så många tips att ge. Förutom att fortsätta som du gör plus att försöka träffa andra snälla hundar.

Han behöver nog lära sig att andra inte är farliga. Kanske hittar du någon som ni kan promenera tillsammans med? Brukar vara ett bra sätt för hundar att lära sig umgås utan krav. Bara gå o låta honom ta initiativet till att hälsa, låt honom bli nyfiken på den andre..

Vi är ute ibland med hans svärföräldrar och deras hund. Det fungerar men han är alltid osäker i början. Problemet med min vovve är att han är inte intresserad av umgänge med andra hundar precis. Det är ytterst sällan han tycker de är roliga. Han bryr sig mer om mäniskorna. Hade ju varit kul att få honom att uppskatta umgänge med hundar. Det är svårt för mig att hitta andra att gå ut med då jag inte känner någon här. Har precis flyttat.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 620
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka