Min hona är dräktig *skäms*

K

_karamell_

Jag är en av dem som predikar högst om detta med kastrering av huskatter. Men nu har jag tystnat i ämnet... Min hona är nämligen dräktig :o...
Bor långt ute i bushen och trodde inte att kattgubbarna skulle hitta hit *korkad*. Det gjorde han tydligen, den ståtlige hanen som huserat här senaste tiden. Min granne har sett dem umgås..!

Så nu är skadan skedd, och jag får stå mitt kast. Ska förstås se till att de ID-märks, vaccineras, avmaskas och hamnar i bra hem.

Är det något mer man ska tänka på? Vid "födandet"? Vid försäljning?

Snälla, ge mig inga åthutningar... Jag är tillräckligt arg på mej själv redan... :crazy:

Vet inte om det är genomförbart att på något sätt få kattköparna att förbinda sig till att kastrera sina katter när de är sex månader gamla eller så? Vore kanske något?

Annars så är det väll bara att invänta de små dunbollarna och hoppas allt går bra med dom!

Ett tips vid försäljning kan vara att sätta in en annons i DN - min syster gjorde det och sålde båda sina kattungar på en förmiddag till varsin villafamilj. I alla fall i Stockholmsområdet så verkar som det som om det är större efterfrågan än tillgång på kattungar.

Vad är det för katt du har? Färg? Jag och min sambo letar
så smått efter katt men vi är nog väldigt kräsna :crazy:

Abortera kan man göra bra långt in på dtäktigheten. En generell gräns är 4 veckor, efter det finns det veterinärer som inte vill kastrera en dräktig katt, men det finns veterinärer som gör det. Det bästa är att ringa och fråga sin veterinär. Men så fort som möjligt är ju att rekommendera.

Vad är det för katt du har? Färg? Jag och min sambo letar
så smått efter katt men vi är nog väldigt kräsna :crazy:

Hon är ljusbrun, "rävfärgad" och ganska långhårig. Ser ut som en liten räv med stor, yvig svans. Nätt huvud.
PM:a mig gärna om ni är intresserade. (moderatorn kanske blir sur annars...) ;)

Vet inte om det är genomförbart att på något sätt få kattköparna att förbinda sig till att kastrera sina katter när de är sex månader gamla eller så? Vore kanske något?

Annars så är det väll bara att invänta de små dunbollarna och hoppas allt går bra med dom!

Varför inte? :idea:
Kanske jag kan ta ut några hundringar per katt, och skriva papper på att de får tillbaka en del när de kastrerar? Vad tror ni om det?

Ett tips vid försäljning kan vara att sätta in en annons i DN - min syster gjorde det och sålde båda sina kattungar på en förmiddag till varsin villafamilj. I alla fall i Stockholmsområdet så verkar som det som om det är större efterfrågan än tillgång på kattungar.

Fast jag bor ju uppe i Norrbotten. Det enklaste vore ju att hitta hem som ligger häromkring... ;)

Smygannonser är inte populärt, nej. I det här fallet tyckte jag dock inte att det var ditt fel att det började luta åt annons, därför har jag inget gjort än.

Men fortsätt inte på det spåret.

mandalaki/moderator

Ber om ursäkt för det! Inte min mening att det skulle bli
så. Är väl inte tillräckligt påläst *sorry*

Ska inte fråga om kattfärg nå mer! :)

Det tror jag skulle kunna vara någonting.
Fast det dröjer ju ett tag innan man kan kastrera så det bästa är nog att man tar betalt för katten och sen avtalar att man kräver kastrering av katten vid mogen ålder.

Ringde faktiskt till min veterinär igår och frågade och enl. honom så kan man kastrera hur långt in på dräktigheten som helst, det blir bara lite mer jobb. Men det går!

Sen skulle inte jag heller göra det om det bara var någon vecka kvar. Då skulle jag ta hand om missarna och sälja dom till bra hem och kastrera sedan.

Sen skulle inte jag heller göra det om det bara var någon vecka kvar. Då skulle jag ta hand om missarna och sälja dom till bra hem och kastrera sedan.

Ja, jag vill inte utsätta henne för ett sådant ingrepp nu... Men det var intressant att veta att det går!
Min vet. sa att jag kan börja ge p-piller direkt efter ungarna är födda, och sen kan hon ju kastreras när de har "flyttat hemifrån". ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka