Min hästs hovar ser konstiga ut, hjälp?

E

Everton

Hej Alla,

Jag måste ställa en fråga. Min häst en varmblodsvalack har på samtliga fyra hovar ovanför strålen i mitten liksom på själva hoven, under karleden som en liten stump eller tofs. Först tänkte jag att det var smuts/lera som fastnat i pälsen och jag har sköljt med vatten och försökt pilla bort, men det går inte.
Han verkar inte ha ngt obehag av det.
Jag har aldrig sett att en annan häst ser ut så.:confused:
Jag köpte honom i somras och han har alltså sett ut så hela tiden.
Ngn som vet vad detta är? Om det är normalt på vissa hästar eller om jag behöver behandla på ngt sätt?

Tusen tack!
:banana:

Sv: Min hästs hovar ser konstiga ut, hjälp?

Blir inte riktigt klar över var du menar att den sitter. Men det kan vara "sporren" som vissa hästar har precis där hovskägget går ihop vid kotan. Är det den så är det helt normalt och man behöver inte göra något alls. Blir den lång och/eller ivägen kan klippa av den lite. Det är lite som våra naglar så det känns inget i den yttre delen av den, men kan kännas lite om man är ända inne på där den sitter fast.

Du vad säger din hovslagare om detta för han har du väll träffat några gånger sedan i sommras ! Det låter som lite dött horn på villovägar och som försvinner med nästa verkning. Om det vore allvarligt hade han ju talat om för dig vad du skulle göra.

Tack för era svar, stumpen el tofsen sitter liksom i mitten och när hoven står på marken pekar den ner i golvet jag behöver alltså inte lyfta hoven för att se den.. sorry att jag är sämst på att förklara. Men den sitter nedanför karleden precis där pälsen slutar och strålen börjar.

Min hovslagare har inte sagt någonting, och sist var jag inte med själv när han var där så jag frågade aldrig. Jag ska fortsätta att skölja med ljummet vatten och försöka få bort så mkt som möjligt antar jag, för att försäkra mig om att det inte är ingrodd smuts. Den här årstiden är ju allmänt dålig för hovvård.
Hur brukar ni sköta era hästars hovar? Vissa säger att man inte ska smörja in dem/pensla med ngt, vissa påstår tvärtom. Vad anser ni?

Tack! :)

Se till att prata m hovis nästa gång.

I övrigt så kratsar jag bara hovarna varje kväll vid insläpp så vida inte någon pålle har början till strålröta för då penslar jag på tjära eller koppar sulfatslösning varje dag.

Jag tycker bara att det låter som lite slams från strålen. Den kan bli lite fransig och dan, särskilt när det är blött. Tror att det är lite olika på hovisar om man tar bort sånt eller inte..
Du behöver inte oroa dig tror jag, men prata med hovis nästa gång så kan h*n säkert förklara :idea:

Tack för era svar!
God Jul får man väl säga också... det var föresten en tjej i stallet som sade att hans tofsar är helt normala, men det vete sjutton, ingen annan häst ser ut så, men det verkar inte vara ngt knasigt.
Jag ska definitivt hänga över Hovslagarens axel nästa gång ha ha

Jag tycker det låter som om att det är sporren du försöker förklara. Den sitter mitt i hovskägget och kan beskrivas som en avlång förhårdnad skinnbit, typ som en kastanj. I så fall är det helt normalt, min varmblodsvalack har också sådana, dock ser jag dom inte när han står rakt uppochner utan känner dom bara om jag "gräver" lite i hovskägget. Jag tycker inte att du ska försöka tvätta/gnugga bort det, särskilt inte om det är sporren!! Vänta i så fall tills du är helt säker på om det är normalt eller inte.

Jag tycker det låter som om att det är sporren du försöker förklara.

Sporren kan det väl inte vara eftersom h*n skriver att "den sitter nedanför karleden precis där pälsen slutar och strålen börjar."

Skulle, som någon annan också skriver, tro att det är slams från strålen som inte hovis städat upp.

Senast ändrad:

Okej, då fattade jag fel. Jag fattade det som vid hovskägget. My bad..

Är det som jag tror du menar, har jag sett flera hästar som har sådant. Menar då inte sporren heller utan just där du beskriver, på kanten mellan päls/stråle typ.
Ser ut som en lös bit av strålen bara.

Tror du bara ska låta det vara, säkert inget farligt.
Om du är osäker så fråga hovis annars.

Senast ändrad av en moderator:

jaa...Så mellan "ballarna" där strålen börjar tyyp?? (uppifrånsett, lyft hov)Då e det bara o klippa bort, om det e tunt skinn....? Min hade sånt vid strålens början, som ett tunt skinn så det klippte jag bort o det blev genast bättre! KLIPP nu inte om beskrivningen inte stämmer!

Senast ändrad:

Hej Alla,

Jag måste ställa en fråga. Min häst en varmblodsvalack har på samtliga fyra hovar ovanför strålen i mitten liksom på själva hoven, under karleden som en liten stump eller tofs. Först tänkte jag att det var smuts/lera som fastnat i pälsen och jag har sköljt med vatten och försökt pilla bort, men det går inte.
Han verkar inte ha ngt obehag av det.
Jag har aldrig sett att en annan häst ser ut så.:confused:
Jag köpte honom i somras och han har alltså sett ut så hela tiden.
Ngn som vet vad detta är? Om det är normalt på vissa hästar eller om jag behöver behandla på ngt sätt?

Tusen tack!
:banana:

Men av detta inlägg blir jag fundersam! Om det ligger i mitten av hoven, strålpartiet så vad har du då för hovslagare? För en hovis ska trimma strålen med......? jaja kanske lite bättre förklaring så kan man nog förstå, e dock väldigt trög på beskrivningar!! :D:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 684
Senast: skuggi
·
Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 523
Senast: SaraMara
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 854
Senast: Skywalker
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka