min häst...

E

Express_Pearl

Det är lika bra å dra historien från början. Fick reda på att jag helt plötsligt inte fick fortsätta ha min foderhäst och blev då helt knäckt. Kollade då genom annonser och fick syn på en som verkade helt okej. Bara nån mil från oss... Blev kär och hon stod hemma hos mej vetrinärbesiktigad å klar. Men efter två månader bad jag att få låna grannens paddock (hon har betydligt längre erfarenhet av hästar än mig) och hon frågar om vi skulle byta häst en kvart eller så. Ja visst å när hon suttit upp sa hon att hon tyckte sadeln låg konstigt (fick med den när jag köpte henne och idiotisk som man var kollade man ju inte hur den låg :crazy:) Hon tog av den å sa HERREGUD!!! Bommen är ju av... Tårarna sprutade på mig å hade skuldkänslor som bara den. Vi hade hoppat 1m med den sadeln och min älskling hoppade å jag hade inte spö eller nånting... :love: Efter jag fick reda på detta eldade vi upp sadeln :devil:och ringde en kiropraktor. När han kollade henne hade hon sju förskjutningar i ryggen å inflammation i hela manken ryggen å rumpan...Allt p.g.a av den jävla sadeln... :mad: Men nu har hon helt och hållet repat sig (ett tag ville hon inte hoppa men de gör hon helt utan problem nu så länge du inte pressar henne till att hoppa för högt för då säger hon ifrån) De enda som sitter kvar sitter i huvudet och det var därför som jag skrev den här tråden. Det är ingen annan än jag som kan rida henne längre. Sist nån annan försökte hoppa upp så sparkade hon sönder stalldörren å tjejen som skulle upp blev trampad och efter det får in´gen annan än jag rida henne p.g.a säkerhetsskäl. Det hon gör är att så fort hon får syn på en sadel blir hon som tokig men det är ännu värre när man ska sitta upp... Om man hoppar upp vanligt så tar man ju sats med ena benet å hoppar men om man gör det på henne så ligger man på backen sen. Alllting måste gå låååågsaaamt. Det blir så extremt påfrestande hon har vart sån hä i ett år nu å de bhar blivit lite bättre nu men fortfarande kan ingen annan komma upp å ho´n sparkar som en tossig om det går för fort fram eller om nån annan ska upp eller om hon inte har blivit riden (man har hoppat upp på henne) på en dag. Kommer detta nånsin att bli bra!!??!! Har typ provat allt men om nån vill får ni gärna ge mej tips på hur man ska få henne å komma över detta. Måste också säga det att det inte är några problem när du väl är uppe. Mycket svammel men jag kände mej bara så lessen å trött på detta. Oj va långt detta blev å hoppas ni orkar me å läsa.. :D

Har dom andra som försökt rida haft nån tidigare kontakt med henne?? Det kan ju vara så att hon just nu enbart litar på att du inte ska göra henne illa, men kanske inte litar på andra?? I så fall måste ju dom få hästen att lite på dom från marken först och främst. Kanske göra som vid en inridning?? bara låta andra ligga över först, och sen hoppa av.. Det var synd att höra... Men du kunde ju inte hjälpa att sadeln var trasig!! Det borde ju den som hade den innan kollat och sedan informerat dig om den var trasig!! Vad heter hästen?? Kram

Har du provat med att stå på en pall när ni sitter upp? Många gånger så dras ju sadeln snett när man sitter upp från backen + att din här har väldigt otrevliga refarenheter av sadlar. Är du helt säker på att hon är bra i ryggen nu? Vad händer om du rider barbacka? Har du haft ute ngn veterinär som kollat upp henne, eller är det bara kiropraktorn? Vet du säkert att hon inte har ont någon annanstans och att sadeln verkligen passar?

Går hon att tömköras kan det vara en bra idé att jobba henne på töm en tid framöver, så får hon jobba med ryggen utan att belastas och ni kan öva på kontakten mellan er. Hästen har helt klart obehag av situationen, så att backa flera steg till en situation som passar er bägge är att rekommendera. Har du inte tillgång till någon kunnig person som kan hjälpa dig, en instruktör som känner dig och hästen? :confused:

Det har vart stallkompisarna så dom känner varann väl sen innan. Jo jag tyckte också det men jag menar jag borde ha dubbelkollat. Hon hade ridit med den sadeln på min stackars häst i fyra år... :mad: Hon heter Express Pearl men vi kallar henne för Pärla. :love:

Ja de har ja provat det hjälper inte och sen när hon fattade att man skulle sitta upp därifrån så vägrar hon gå i närheten av den. Jag är helt säker för om man har stått å gosat jättelänge och "grejjat" med yggen och sedan känner å klämmer reagerar hon inte så hon är bara vääldigt spänd å så när man hoppar upp. Haft ute en sadelmakare+ veterinär+en massör+ en kiropraktor alla säger samma sak..OJ va hon var spänd & detta verkade hon inte gilla. Och så säger de att det märks ju helt klart att hon har haft ont men inte nu längre. Jodå hon som märkte felet med sadeln hjälper mig men hon kan inte heller komma upp eller ens komma i närheten så hon har inte haft chans till att försöka se hur man gör. Och Pärla tycker jättemycket om henne så länge hon inte grejjar med sadeln. Står ål lutar huvudet emot henne o.s.v För hon är helt kolugn i stallet å så där och hon är genomsnäll annars. Vi har jättebra kontakt också hon litar på mej till 100%. Utan hon är en häst som du ber snällt å då gör hon det bara för att du ska bli glad. :love: Tack för hjälpen men gärna mer hjälp... :bump:

Har du testat att tömköra henne innan så hon är varm och uppmjukad, innan du sadlar? Vad händer om du sitter upp barbacka eller blir uppkastad, reagerar hon lika våldsamt?

Tyvärr så är det ju så att negativa upplevelser har en förmåga att sitta väldigt hårt, oavsett om det gjort ont eller om de blivit skrämda är det väldigt svårt att arbeta bort det.

Vad sägs om att lägga ner ridningen ett tag och enbart köra henne, om du har tillgång till sele och vagn? Jag antar att hon är inkörd då jag misstänker att hon är fd travare. Hon kan behöva få vila helt och hållet från ridningen och bara jobbas utan ryttare. Du kan ju sadla henne iaf och vara ute på prommenader med löst spänd gjord så det blir positivt utan tvång. Ta några långprommenader, stannat till vid någon tuva gott gräs och spänn kanske ett hål till innan ni fortsätter prommenera. Du kan ju även longera henne med sadeln på och spänd gjord såpass att den sitter kvar utan att strama så mycket.

Alexandra_W här på forumet har ju lång erfarenhet av sadeltvång, kolla om hon har lite mer tips och idéer hur du ska komma vidare. :idea:

har tyvärr inte tillgång till sele eller vagn. Det är en grinig travgubbe som bor längre bort men han skulle aldrig låna ut sina grejjer till oss... :smirk: Men det värsta var för jag provade med detta och hon blir bara värre så det är nästan som om hon blir värre om du väntar å rida henne. Höll på så ca 3-4 månader förra året å de hjälpte inte.. Före så var de som det är nu hon kickar lite å vissa dagar sparkar hon bakut å blir helt tossig men efter det kunde ingen ens röra stigbyglarnainanan hon blev galen verkligen hon blev så rädd å förbannad hon trodde verkligen att vi skulle skada henne. Det hjälper inte om nån kastar upp mej. Jag har inte provat att sadla henne efter hon har fått röra sig lite. Men när vi var ho kiropraktorn så skulle även han kolla så att sadeln låg okej å då efter massage i en timme. Hon var då helt avslappnad å till å med lite fuktig på halsen å varm i varenda muskel som gick att hitta tror jag... :D (inte så många då men men) :smirk: Och hon blev ändå tossig när han grejja med sadeln eller ryggen. Det är extremt knepigt...Men så är det iaf... :confused:

Hej.

Har du provat att rida barbacka??
En stallkompis hade liknade problem som dig, med en dålig sadel. När detta upptäcktes började hon rida barbacka i stället.Hästen vart mycket bättre, å är helt bra nu. Nu surar hon bara lite när sadeln ska på, hon har en ny sadel nu.

jag har provat och det är likadant. Red utan sadel ett bra tag men det funkar inte. Men idag så kunde jag sadla henne och hon la "bara" öronen bakåt... :banana:

hej!
din häst upplever klart obehag och associerar till mycket dåliga upplevelser när hon ser en sadel. jag kan tyvärr inte ge dig några konkreta tips om hur du ska träna bort det här, men hon behöver få se sadeln som något positivt igen. hur är hon när du sitter upp på henne barbacka?

jag tycker inte att hon ska motioneras på något sätt eller röra sig innan du sitter upp, eftersom det inte handlar om någon överskottsenergi utan pur skräck för att det ska göra ont om det går lite för fort.
att ingen annan får sitta upp på henne visar klart på att hon bara litar på dig. det är synd att hon inte tillåter en annan ryttare att sitta på hennes rygg, men det är en fantastisk komplimang till dig att hon känner sådan tillit till dig! du har gjort ett bra jobb med henne då! ta komplimangen och linda den runt hjärtat och glöm inte bort det för hon har då erkänt dig som sin ledare och tyvärr så är det väldigt få som har det förhållandet till sin häst.

jag önskar dig all lycka i världen med din häst och hoppas att dina problem löser sin knut!

Hon sparkar lika mycket då om inte värre för jag är inte så jäätesmidig om man säger så... :angel:Men det gick riktigt bra idag också... :) Detta kanske låter lite dumt men jag tror hon ger tillbaka allt till mig nu för jag var den enda som trodde på henne förr och den enda hon tror på nu. Alla andra tyckte ja skulle sälja henne å köpa en "vettig" häst... :smirk: Men de finns ingen mysigare häst å jag skulle aldrig göra mig av med henne!!! :love: Idag t.ex stod hon me mulen vid min hals och bara blåste å stod å blundade!! :love: Men iaf så gick de jättebra idag när jag sadlade å satt upp. Rörde inte en min när jag sadlade henne å trampade bara några steg när jag satt upp. :D Får väl se hur det går sen...Hon ska få gå på bete ett tag nu så... :crazy: Jaja...Älskar min häst!!

Rider du engelskt???
jag ägde ett tag en fd ridskoleponny på 18 år. (blev tvungen att sälja honom när jag opererade ryggen)

I alla fall: han bråkade lite när man satt upp, kombination av tung ryttare och lite stor sadel.
Av en slump fick jag låna en westernsadel av en kompis, han aldrig ridit i westernsadel innan.

Han blev en helt annan häst!!!
det riktigt märktes på hela honom att han gillade sadeln.

Mycket piggare och öronen framåt vid uppsittning.
Kan ju vara värt att prova? :idea:
Fördelen med westernsadeln är ju att trycket fördelas över större yta än med en engelsk sadel.

Ja ska kolla upp me dom ja känner ifall dom har nån westernsadel...Man vill ju inte köpa en ny eller så för flera tusen om hon inte gillar de!! :) Tack för tipset!! :bow:

Konfunderad..
Om jag fattat dig rätt blev hästen så här EFTER att du bytt den dåliga sadeln.
Innan red tidigare ägaren och din granne(eller vad det var)
och det funkade?
Märkligt att hästen beter sig såhär efter korrigering :confused:

sista gången jag hade den sadeln var hon lite knepig... :crazy: Men inte så som hon är nu men då lät jag henne stå ett tag eftersom jag inte hade nån bra sadel å de var efter det som hon började krångla...Så jag funderar på om det var för att hon inte hade sadel på ett bra tag där?? Kan de va så??

Min fd häst ett varmblod, han har jätte kännslig rygg. Han bet mot den som sadlade och surade och gick runt när man skulle sitta upp. Hon som äger honom nu har köpt en torsion sadel det är en bomlös sadel. Nu surar han inte längre. Lägger inte bak öronen när man sadlar och han står stilla när man ska upp. Kan vara värt att testa...
www.torsion.nu

Har faktiskt ingen aning om varför hon beter sig såhär. Svårt när man inte sett hästen och fått klämma och känna på den..
har du kollat så hon säkert är bra i ryggen ännu?

jo, men hon sjunker ihop om du bara går rätt på å trycker... Men efter borstning å lite gos å klapp på ryggen så hon märker att jag inte ska göra henne illa då kan du klämma å trycka utan reaktion... Men du måste liksom stå å klappa henne lite på ryggen annars blir hon mest att hn sparklar å sjunker ihop. Hade dessutom ute en massör för ett tag sen å hon sa samma sak... Så länge hon inte är spänd så är det ingen fara men när hon spänner sig så blkir hon hyperkänslig. Vet. sa samma sak... Så jag tror inte det är något fel på ryggen längre utan bara att hon är rädd om sig...

jag har varit med om typ samma sak. min förra häst var "sadelrädd" (fick reda på efter jag köpt henne att de hade gett henne ngt lugnande när jag provred....)
första gången jag skulle sadla henne hemma gjorde hon i princip "kaffeved" av boxen. iblan la hon sig ner o rulla med ögonen osv osv.

då kom jag på att jag skulle börja med sadel-terapi, sagt o gjort, jag hängde upp en sadel över krubban, så att hon skulle vara tvungen att gå fram till sadeln för att få maten.. mkt effectivt!!!
efter ca 3veckor provade jag att sadla o tro på fan ; Det gick!!! :banana:
rädd blev hon såklart ,men inte alls som förut.
men det tog ca 2år att få henne bra, o jag använde enbart sadelgjordar med resår i båda ändarna.
hoppas att det löser sig för dig o din pålla....

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 683
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar