min häst vill inte göra halt!?

G

glansy

hej.
min valack 6 år som vägrar att stå still i halten, i all övrig ridning har han stadig grundform och helt okomplicerad. men han vägrar att stå still, han lixom smyger sig fram och det känns som han inte blir riktigt nöjd. det känns som han har fått en fix ide mer än att det skulle vara obehaglit för honom.
eftersom jag inte får ordning på halterna kan jag heller inte börja rygga honom:crazy:

är det någon som har bra tips på hur man ska träna hästen utan att få honom att tröttna och tappa tålamodet så är jag jätte tacksam för svar!:)

Sv: min häst vill inte göra halt!?

Jag förstår inte riktigt vad problemet är i halterna. Tappar han formen, är han svår att göra halt på direkt när du ber om det eller kan han inte stå still när du väl fått honom att stanna?

hej.
min valack 6 år som vägrar att stå still i halten, i all övrig ridning har han stadig grundform och helt okomplicerad. men han vägrar att stå still, han lixom smyger sig fram och det känns som han inte blir riktigt nöjd. det känns som han har fått en fix ide mer än att det skulle vara obehaglit för honom.
eftersom jag inte får ordning på halterna kan jag heller inte börja rygga honom:crazy:

är det någon som har bra tips på hur man ska träna hästen utan att få honom att tröttna och tappa tålamodet så är jag jätte tacksam för svar!:)

Du menar att han kryper vidare trots at du säger stopp med handen??

Hur säger du stopp med kroppen?

Troligast är att du ger dubbel eller trippelkommando och att han mest lyssnar på det ena, dvs. din kropp som fortfarande säger "Framåt marsch"

Jag antar att du menar att du kan göra halt (=stanna) men inte få honom att stå still?
Min häst är lite likadan och det är viktigt att du är konsekvent. Var alltid noga med att han ska stå still tills du säger att han ska går igen, han ska kunna stå med hängande tyglar och vänta.
När du gjort halt, ge en ordentlig eftergift och klappa eller beröm med rösten och när han tar ett steg framåt (även om det är litet) var snabb med att ta en tydlig förhållning. Ibland kan det hjälpa att använda rösten också och säga t ex "nej" eller "ptro". När han stannar igen, ge efter på tygeln och beröm. Upprepa det här tills han står lugnt och stilla.
Det viktigaste är att du alltid gör likadant så att han vet vad du vill och att det gäller överallt, varje dag! Även när du rider ut I skogen, stannar utanför stallet för att hoppa av, tränar dressyr osv.
Och kom ihåg att berömma mycket!
Lycka till! :)

förstod som att han inte stod still i halten lr ?? Lite så är min häst oxå eller så fort du gör halt så börjar han kolla på nånting, slänger med tungan elelr försöker äta alternativt förösker fortsätta gå. Är väldigt frustrerande ibland :mad: iaf så förösker jag göra väldigt korta halter på han så att han inte hinner bli uttråkad, och berömmer när han bara står still. Även fast min häst har svårt att stå still i halterna så ryggar han väldiigt bra (tkr jag iaf) han får upp ryggen, in bakbenne och slappnar av i halsen. Men om ryggningen inte funkar för er skulle jag nog låta den vara ett tag tills halten fungerar.
Annars om det är formen du tappar i halten tror jag du har för lite driv in i halten.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, detta är mitt första inlägg här då jag frågat runt men inte fått något bra tips överhuvudtaget från kompisar så jag vänder mig hit...
Svar
9
· Visningar
1 576
Senast: GotAsecret
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 621
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 716
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar