Min häst vill inte äta!

loobah

Trådstartare
Jag har ett fullblod som just nu matvägrar. Han opererades för runt 1,5 vecka sedan. Och stog kvar på kliniken i fem dagar. Efter det flyttades han till ett nytt stall (annat än där han stog innan op) och står nu på boxvila. Han är lugn och fin och verkar trivas helt ok, men han äter inte?

Har fått dra ner stråfodergivan till 4 kg hösilage om dagen nu. Eftersom att han inte äter upp. Fodrar med både hösilage, halm och hö. Han åt 10 kg hö innan op om dagen. När jag däremot fyllde vattenhinken full av lusern så åt han. och han äter kraftfodret. Men inte stråfodret?

Har provat ALLA varianter och det funkar inte. Ska börja min linfröt igen också. Jag blir galen, han får ju äta så mycket han vill annars, och jag var så glad när jag kom upp i tio kilo.

Hjälp någon?:bump:

Sv: Min häst vill inte äta!

Har du provat att ge något för mage och tarm? Vår fb-herre blir så där när han behöver en kur för magen. Han tvärvägrar att äta när det är magkatarr på g, men det går fort över när man fått några omgångar Mag/Tarm från Krafft. Ju längre det går desto längre tid tar det innan han börjar äta igen, tyvärr.

De är ofta kinkiga, de där fullbloden. För vår räcker det med att de får gå ute 30 minuter längre än vanligt, hans rutiner blir störda och han börjar vandra i hagen, väva och stressa. Sedan är magen kajko. Hade han fått stå på klinik hade han nog gått upp i limningen ;)

Vår äter Lusern HS från Krafft och har fri tillgång på det inne. Har fungerat bra faktiskt

Sv: Min häst vill inte äta!

Ska genast åka och köpa. Gör faktiskt vad som helst för att få i honom mat. Han var liksom smal redan när han kom till mig. Vill inte att han ska fall ur mer nu. På lördag nästa vecka ska han få börja gå ut i mindre sjukhage, och få gå i skrittmaskin. Hoppas då att han börjar äta mer och mer.

Tack för tipset!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 730
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 685
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö En bekant i Sverige har varit med och köpt ett stort parti (inplastat) Polen-hösilage och nu har det blivit dags att använda detta. Bal...
Svar
14
· Visningar
3 424
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka