Min häst tynar bort:s

salladfinger

Trådstartare
Skriver av mig

Charlie gick ut på bete för ca. två veckor sedan, betet är väl kanske inte det optimala fetbetet för henne då hon kräver rätt mycket men något har gått väldigt snett :( Under dessa två veckor har hon hållt ett fint normalhull med liten gräsmage och trivts jättebra med sin nya flock, jag var bortrest förra helgen, kom tillbaka på tisdagen och konstaterade att hon såg tanig men välmående och pigg ut (har vilat sporadiskt i ett halvår pga diverse skador osv..) tänkte inte mer på det. Varit sjuk i veckan, kom idag tillbaka till en utsvulten häst!:cry:
Man SER revbenen på henne! Jag förstår inte hur detta kunnat gå så fort:confused:

Så nu sitter jag här, med hästen ensammen i en mindre knabbhage fullastad med hö, lucern beställt, och VÄRLDENS dåligaste samvete..

behöve bara få det ur mig :crazy:

Sv: Min häst tynar bort:s

Oj vad konstigt... ring och rådfråga en veterinär bums!

Även skicka in träckprov ifall det är mask?

Lycka till!

Det är jättehemskt när det händer, jag vet. Hände mig för två år sedan. Ställd hästen på ett bra bete och var där varje dag, hästen mådde prima. Men så la jag plötsligt märke till att han började bli mager och ju mer jag tittade desto magrare blev han. Sen fick jag nästan panik! Han föll ur supersnabbt och blev så mager så att man såg rebenen. :eek: Panik och värdens dåligaste samvete! Hur kunde det hända? Och så snabbt?? Det var många spekulationer i stallet om mask. Han ställdes genast på hö och kraftfoder men det tog bra mycket längre för honom att lägga på sig igen än det tog att falla ur. Och träckprovet visade ingen mask.

Det är hemskt när det händer och det händer ju så snabbt. Jag har superkoll på honom nu på sommrarna och börjar stödfodra långt innan det egentligen behövs, för att det inte ska hända igen.

OJ, vad fort det gick från att vara välmående till att revbenen syns! Det låter varken bra eller normalt.
Håll koll på henne och kontakta veterinären ifall det inte blir bättre fort, det KAN vara något allvarligt. Och eftersom händelseförloppet gått så fort så kan det bli mycket sämre fort också.
Är hon avmaskad/träckprovskollad?

Hon är nyligt avmaskad, raspad undersökt av veterinär..
det värsta är att hon är kolikhäst och jag är rädd att detta katastrofala foderbyte kommer få sina följder.. :cry:
hon dricker och äter, men är mager som få och uppdragen i flankerna..magen gurglar på iallafall.. kan detta vara en sjukdom?

Hon är nyligt avmaskad, raspad undersökt av veterinär..
det värsta är att hon är kolikhäst och jag är rädd att detta katastrofala foderbyte kommer få sina följder.. :cry:
hon dricker och äter, men är mager som få och uppdragen i flankerna..magen gurglar på iallafall.. kan detta vara en sjukdom?

Att den snabbt magrar av och är uppdragen i flankerna får mig att tänka på den hemska sjukdomen grässjuka eller gräsbetessjuka.
Googla lite så hittar du info, om du tycker att symptomen stämmer in så ring veterinär bums. Jättebums typ åka in akut inatt.
Uppdatera gärna om hur det går.

jag tänkte också på grässjuka...men hoppas verkligen att jag har fel!!!!!!

" Sjukdomen uppträder i en akut, subakut eller kronisk form. Hästarna visar symptom i form av kolik, ökad hjärtfrekvens, muskeldarrningar, fläckvis svettning, sväljningssvårigheter, minskade tarmrörelser, utspänd buk, viktförlust samt, i vissa fall, plötsliga dödsfall.

Unga hästar (under fem års ålder) löper större risk att drabbas än äldre hästar. Den högsta sjukdomsfrekvensen ses hos hästar mellan fyra och fem år gamla. Valacker och hingstar verkar drabbas oftare än ston.

Mekanisk mockning av hagarna förefaller också ge en ökad risk, sannolikt pga markytan rivs upp och sprids runt. Grävningsarbeten eller liknande på betet ger en ökad risk av samma orsak. Handmockning verkar däremot minska risken.

Återsådd av betet inom den senaste fem åren ökar troligen risken, medan återsådd längre tillbaka än så förefaller ge ett ökat skydd.

Olika sorters jord verkar också spela in. Risken för hästarna att drabbas tros vara lägre om de betar på kalkrik jord eller lerjord. Detta beror på att dessa jordtyper är mer kompakta och har högre vatteninnehåll, och därmed har daggmaskar och mullvadar svårare att bearbeta marken. Hästar som utfodras med konserverat foder, tex hösilage, kan ha ett bättre skydd mot grässjuka, då de i analyser visat sig ha en högre halt antikroppar mot giftet i blodet."

I'm happy to say, att vi har oddsen emot oss vad gäller chansen för grässjuka iallafall.. Vad exakt är löten för någon slags mark?

Hon var fortfarande pigg och glad idag (vilket ju är positivt), bara väldigt mycket tunn :crazy:

Nu vill jag absolut inte säga något som gör att du inte konsulterar en vet men
en häst kan tappa ca 50 kg/dygn om den springer hela tiden och inte äter
tillräckligt. T ex så är det mkt insekter nu, din häst kanske inte kan gå på bete
dygnet runt? Med detta menar jag bara att den kanske inte är sjuk utan helt
enkelt behöver stallas in. Men detta är bara en tanke, inte en diagnos :)!

Ja, jag tror på något i den vägen, ungefär som krockodil skrev.. min häst är sådan som ständigt går på linan och lätt kan falla ur på dåliga värden, dock har det inte gått såhär snabbt förut :( jag tror att det kan vara en kombination av aktiv flock, halvtaskigt bete som börjar ta slut och det faktum att det är mycket knott och ruljans utanför hagen.. (hon står inne på en nöjesanläggning som precis öppnat för sommaren, med knallpulverpistoler och bovar och banditer..) jag är bara så arg på mig själv för att jag inte förutspått detta.. och att jag inte satt bättre uppsyn än snabbkoll på henne medans jag varit sjuk :cry:

Det jag är mest orolig för är kolikrisken som nu hägnar.. Jag kommer spendera dom kommande dagarna i stallet och hålla uppsyn.. mata på med hö, lucern, mysli, olja och några timmars bete om dagen.. blir hon inte bättre (eller sämre!) inom kommande vecka tar jag ut hästdoktorn..

Har ringt och rådfrågat folk som känner denna häst och är kunnigare än mig, de flesta håller med mig, hon faller ju lätt ur osv.. ska ge det några dagar, vänta och se..

Lätt fånget, lätt förgånget..

håller tummarna för charlie nu, och hoppet uppe..

Hoppas det inte är grässjuka, låter ju lovande om din häst inte prickar in symptomen för det :)

Har du koll på temp, puls, andning och sånt? Slemhinnor? Äter och dricker och bajsar hästen som vanligt?

Snälla du, lasta inte dig själv mer för detta nu, man kan inte förutse allt. Om man har en häst som är kolikbenägen och inte vill/kan rida på den av div olika
orsaker så är det ett måste att leda den en timma om dagen om den inte rör
sig hela tiden i en hage. Inte jättekul i 30 graders värme men dessvärre nödvändigt. Hoppas att det reder ut sig för er!

Jo hon verkar sympromfri i övrigt.. hoppas bara att vi på nåt mirakulöst sätt undkommer kolik nu..

Tyvärr klarar inte alla hästar av att gå på bete och klara hullet. Omständigheter som låg i rang, orolig pga insekter, dåligt näringsinnehåll, mask, infektioner mm kan vara bidragande orsaker. Försök stödutfodra med lucern 2-4 kg/dag samt oja och betfor, du bör se ett ökat hull på ca 3 veckor efter ändrad foderstat. Samt att den kanske bara skal gå ute halva dygnet om betet är dåligt och flocken är orolig..

jag kan säga att jag har upplevt grässjukan, hästarna hade självdött eller avlivats av vet. allt under loppet av mindre än 24 timmar.

hästarna var bra när vi kollade dem på kvällen, eftermiddagen där på var det inte så bra.
två av dem dog på betet den tredje fick vi upp i transport, snabbt som den till hbg, där hon avlivades nästan omgående...
så tror inte du har grässjukan iaf, om nu det inte finns ngn ny form av den?

Jag har en häst som faller ur jättefort, kanske pga mycket fullblod. Två dagar på djursjukhis förvandlar hästen från normalhull till uppdragen i flankerna och nästan synliga revben.
Han blev skadad på betet en gång, och då föll han också ur på samma sätt på två dagar. Så tyvärr kan det gå fort, och det tar mycket längre tid att få upp dem igen.
Men du får trösta dig med att det inte gick längre.
Det gäller väl också att se till att han dricker ordentligt, och får röra på sig tillräckligt så att tarmarna hålls igång, för att minska risken för kolik.
DU kan ju också slå gräs och ge honom, det kan vara tufft att ge hela behovet via lien :-), men foderomställningen minskar ju om du kan slå några kilon.

jag kan säga att jag har upplevt grässjukan, hästarna hade självdött eller avlivats av vet. allt under loppet av mindre än 24 timmar.

hästarna var bra när vi kollade dem på kvällen, eftermiddagen där på var det inte så bra.
två av dem dog på betet den tredje fick vi upp i transport, snabbt som den till hbg, där hon avlivades nästan omgående...
så tror inte du har grässjukan iaf, om nu det inte finns ngn ny form av den?

Tänkte precis skriva samma sak. Antar att två av hästarna som du menar är de två som jag också har upplevt. Och det går fort! Åtminstone i den akuta varianten. Den kroniska har vad jag förstått inte riktigt samma förlopp.

TS: Hoppas att det "bara" är dåligt bete som är orsaken och att din häst äter upp sig snart igen. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar hur ni gör om en häst i flocken har varit bortrest på annat ställe i två veckor och sen kommer tillbaka om den ska avmaskas...
Svar
5
· Visningar
727
Senast: Madick
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 805
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 330
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Hej, Undrar om någon mer upptäckt att hästar kan bli halta av pellets..? Har provat att ge min häst (knabstrupper/fullblod) Eggersmann...
Svar
19
· Visningar
1 503
Senast: Debija
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka