Min häst tynar bort:s

Sv: Min häst tynar bort:s

svar till alla; tack för alla tips och ideér, hittils ingen kolik, vi har haft väldigt tur i oturen, dagen efter jag plockade ned hästen till vinterhage så skulle stallägaren slå sina ängar, så han lämnade en bal oplastad åt oss = helt fräsht torkat gräs att bli fet på :) dock har hon käkat av någon giftig buske eller liknande i hagen (svullna ben, myggbettsliknande utslag) så nu står hon på metacam och kylbalsam i en annan hage, veterinären sade att det är lätt hänt att de magrar fort då det inte regnat på flera veckor så gräset har ingen näring, rapsolja och lucern tyckte hon lät jättebra, efter att benen går till sig såklart. Lättad? svar ja:banana:

Oj vad konstigt... ring och rådfråga en veterinär bums!

Även skicka in träckprov ifall det är mask?

Lycka till!

:confused:
Hon skriver ju att betet inte är särskilt rikt. Vad är konstigt med att en känslig häst som inte är lätt att hålla i hull, då tappar fort? särskilt med den torka som varit, betet har snabbt torkat och förlorat all näring.

TS: bra att du fått ett vettigt svar från en insatt person, i detta fall veterinären. Blir helt matt av alla panik reaktioner och svar i denna tråden, grässjuka osv. Det är som sagt inte konstigare än att din häst är svår att hålla i hull, som du redan tydligt gjort klart, och att betet inte är tillräckligt näringsrikt för den, samt då ev. stress runt betesgången så som ohyra eller liv och rulljangs nätterna igenom.

ta det lugnt och se det som att nu vänder det, du har tagit av hästen från situationen och den får mat och lugn och ro. Jättebra!

Senast ändrad:

Angående grässjukan så har jag aldrig hört talas om att den skulle gå speciellt högt upp i landet, finns det öht några fall norr om Småland? Med tanke på att du bor i Boden borde du kunna stryka den från listan. :)

kl*

nu har jag en ny fundering, pelleterad lucern, hur mycket ska man börja på och hur mycket kan man öka till?
kommer självklart blötläggas

Jag är inte alls insatt speciellt i foder men tänkte bara kommentera att ett av russen här i stallet får 1l+1dl lucernpellets både morgon och kväll för att han inte kan tillgodose sig.

Så om du börjar på ett par dl och ökar tror jag inte att det kommer bli några problem alls.

Kan samtidigt tips om att samma russ får soja i torkad form och det såg vi resultat av direkt!

Lycka till med din häst! :)

Angående grässjukan så har jag aldrig hört talas om att den skulle gå speciellt högt upp i landet, finns det öht några fall norr om Småland? Med tanke på att du bor i Boden borde du kunna stryka den från listan. :)

Jodå grässjuka finns även längre norrut, bla så har strömsholm varit hårt drabbat (de betesmarkerna som ligger där islandsdelen vid strömsholmstävlingarna håller till, löten hette det väl om jag inte minns helt fel), tydligen har det hänt flera gånger där, det var tom så att man fick information i ryttarmeddelandet att man inte skulle låta hästar handbeta där ute (delar av uppstallningen fanns där).

svar till alla; tack för alla tips och ideér, hittils ingen kolik, vi har haft väldigt tur i oturen, dagen efter jag plockade ned hästen till vinterhage så skulle stallägaren slå sina ängar, så han lämnade en bal oplastad åt oss = helt fräsht torkat gräs att bli fet på :) dock har hon käkat av någon giftig buske eller liknande i hagen (svullna ben, myggbettsliknande utslag) så nu står hon på metacam och kylbalsam i en annan hage, veterinären sade att det är lätt hänt att de magrar fort då det inte regnat på flera veckor så gräset har ingen näring, rapsolja och lucern tyckte hon lät jättebra, efter att benen går till sig såklart. Lättad? svar ja:banana:

Är det några blodprover tagna på hästen ? Avmagring och sedan de symtom du nämner ovan med svullna ben och utslag hade fått mig att reagera på att det mkt väl kan vara något annat än att den bara tappar pga betet.
Jag brukar inte stressa upp mig i första taget men jag hade definitivt sett till att ta blodprov på hästen direkt, både allmän status med levervärden samt även för fästingsjukdomar. Det rimmar illa i mina öron när dessa symtom tillkommit.

Håller med Gylle. Jag hade också tagit blodprov för att utesluta något allvarligt. Fästingsjuka kan yttra sig på detta sätt. Min gamle valack tappade på betet för ett par år sedan och jag ringde då vet för att de skulle ta fästingprov. Det var flera som tyckte att jag var överdrivet orolig och kastade pengarna i sjön. När provsvaren sedan kom så hade han de högsta mätbara värdena! Efter långvarig medicin och vila blev han helt fris och har så varit i många år. Nu är han 20 år och som en unghäst.

Nu är det så att hästen varit mager lååångt innan benen svällde upp, hon är helt fästingfri (bor som sagt högt norrut), och anledningen att hon svullnat är för att hon käkat något giftigt/nåt hon ej tål i hagen. har haft ut veterinär som samtyckt både om viktfallet och reaktionen i benen och hon står på medicin som funkar. Hon har tidigare svullnat upp på samma sätt i samma hage under vinterhalvåret så det är ingenting nytt. Är 90% säker på att de är de planterade buskarna i denna hage hon varit och pillat i..

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar hur ni gör om en häst i flocken har varit bortrest på annat ställe i två veckor och sen kommer tillbaka om den ska avmaskas...
Svar
5
· Visningar
727
Senast: Madick
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 805
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 330
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Hej, Undrar om någon mer upptäckt att hästar kan bli halta av pellets..? Har provat att ge min häst (knabstrupper/fullblod) Eggersmann...
Svar
19
· Visningar
1 503
Senast: Debija
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka