Min häst tappar manen!!!

M

Maxmax

:bump: HJÄLP!!!!!!!!!:bump:

Min häst har sommareksem. Han har fått alger sen tidig höst, har hört att det ska hjälpa mot eksem. Förra sommaren tappade han nästan hela manen. Det blev aldrig sårig eller så, det såg ut som elefanthud där bara. Han var lite torr så jag smörjde inte honom med lotion.
Nu när han har fått alger så hoppades jag på att det inte skulle hända den här sommaren med. Men till min stora besvikelse :( så har det hänt igen.

Någon som vet vad det kan beror på och vad man kan göra åt det????? Han är fin på resten av kroppen, lite sårig i manen uppe vid öronen.

Min häst är en 16 årig nordis, fd. travare. Han får just nu 1 kg lusernhack, 5 kg hö, 1 dl alger, 1 dl äppelcidervinäger, 0,6 dl Krafft miner blå, vitlökspulver, bete 3,5 timme per dag.

Hopopas någon kan hjälpa mig!!!:bow:
 
Sv: Min häst tappar manen!!!

Har han eksemtäcke på sig? Annars tycker jag att du ska skaffa ett. Ofta är det knott som hästen är allergisk mot, täcket skyddar hästen från att bli biten.
Sen finns det många olika salvor och krämer som fungerar bra, jag har aldrig haft en eksemhäst så jag vet inte riktigt vad som är bra men vet att AVS14 och vegebom är ngt som hjälp några hästar mot kliet.
Ett bra insektsmedel är också bra, till min häst (som inte har eksem) gillar jag Nylanders i kombination med switch men en eksemhäst kan kanske behöva ngt starkare.
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst tappar manen!!!

Hej
Prova att ge majsolja till pållen det hjälpte oss hon kliar eller tappar ej någon mer svans eller man mer vi ger ca 1 dl per dag
lycka till
 
Sv: Min häst tappar manen!!!

Min häst har eksemtäcke på. jag smörjer med nylanders sen har jag på Switch var 6 vecka.
om majsoljan, påverkar det hästen på något mer sätt?? Tänkte på om dom blir pigga eller så av det.
 
Sv: Min häst tappar manen!!!

ok, då du provat allt jag tipsade om:) Jag tror det finns ganska många gamla trådar om ämnet, testa att söka så kan du säkert hitta ngr fler tips.
 
Sv: Min häst tappar manen!!!

Jag får väl göra det. Tänkte om någon visste vad det kunde beror på. Jag har inte läst någon tråd som handlar om mitt problem med tappad man.

Lägger till: Jag har bara läst trådar om vad man kan göra åt eksemhästar och tips på hur man kan behandla.
 
Sv: Min häst tappar manen!!!

Ok, jag tror att den tappade manen beror på eksemet, har sett många hästar som kliar av sig manen trots täcke. Eller kliar han inte av sig manen utan ramlar den av ändå?
 
Sv: Min häst tappar manen!!!

jag tror också det har att göra med det faktum att det är en häst med svans- och maneksem.
Algerna räcker nog inte till, du måste göra mer för att förebygga eksemet. Jag ger mina hästar en ört-kompositum på våren, som rensar organerna från avfallsämnen, de får vegetabiliska, ekologiska oljor och jag försöker hålla bort insekterna.... Det är ett stort jobb, men det är värd det, tycker jag.

Riekje
 
Sv: Min häst tappar manen!!!

Hej våran pålle har inte blivit piggare av att hon fått majsolja men har hört att en del blir det hat så bra
 

Liknande trådar

Foder & Strö För att dra en lång historia lite kort, jag tog en häst på foder sensommaren -09. Hästen var då otränad och omusklad, men tjock. Hon...
2
Svar
28
· Visningar
6 625
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp