Min häst stressar i galoppen....

ujent96

Trådstartare
Min häst är väldigt stressad i galoppen, hon blir lång och "galopptravar" istället, försöker man samla ihop henne får man en fin galopp en långsida sen bryter hon, av väldigt plötsligt och oväntat... ska jag då driva på in i en ny galopp direkt och fortsätta även om den blir fel? Vid longering är det inga problem så jag tror inte problemet handlar om att hon inte orkar, jag tror det är mentalt på något sätt...

Det är inte en unghäst och hon är helt genomgången av veterinär så några fysiska fel finns inte!!!
 
Sv: Min häst stressar i galoppen....

Har märkt att galoppera i backe går bra. Då blir dem lite trötta och går ofta samlat...Men du kanske menar just på en ridbana...Sen spelar sitsen en viktig roll också.. håll om, sitt djupt. Även din anding kan spela roll, hitta andningsstakt så du blir rytmisk...Några förslag! :) lycka till! :)
 
Sv: Min häst stressar i galoppen....

Det är på banan jag menar.. men ska prova så i backe, kanske blir bättre på banan också om hon blir starkare! :)

fler förslag?!?
 
Sv: Min häst stressar i galoppen....

Galoppera bara en långsida då, om det funkar. Bryt av innan HON gör det! Gör mycket galoppfattningar. Träna i backe som någon annan sa, men börja i skritt för att stärka henne.

Mycket viktigt att du saktar av innan hon börjar sakta av själv. På så sätt stärker du henne och du kommer märka efter ett tag att du kan galoppera längre o längre och att hon orkar mer. Går det bättre om du är ute i skogen?
 
Sv: Min häst stressar i galoppen....

Det brukar vara samma problem även i skogen, även om det är lättare som ni sagt i en backe eftersom den bromsar upp lite....
Hästen har i två omgångar haft knäledsinflammation bak och båda gångerna visat sig tydligast i just galoppen.... jag tror därför att hon går och känner efter lite om hon har ont....och det är därför jag tror att en del i det hela är mentalt- men hur kommer man förbi den mentala spärren i så fall???
 
Sv: Min häst stressar i galoppen....

Troligtvis orkar hästen inte. Träna upp den bättre i trav och skritt och hoppa små serier med studs och dylikt och galoppera kortare stunder i taget, som du förlänger med en kortsida extra allteftersom hästen orkar mer.
 
Sv: Min häst stressar i galoppen....

Tack för tipset! Det som är konstigt är att traven och skritten fungerar kanon.....har haft hästen i snart 4,5 år så vi har haft tid att bygga upp styrkan...har jobbat otroligt mycket i lina och med tömkörning och med löshoppning för att stärka galloppen men det känns som att vi står still på samma ställe och aldrig kommer förbi den där stressen.....
 
Sv: Min häst stressar i galoppen....

Det är bra ialf att du kna åtminstone samla ihop henne, inte dåligt de=) Men ja tycker absolut att du ska driva på henne åter igen
annars kommer hon snart att lära sig att hon får sakta av när hon vill o då får hon övertaget! Galoppera inte så mkt, utan samla henne & galoppera några bra meter, sakta sedan av på dina villkor & galoppera igen några meter i samlad galopp & håll på sådär till slut kommer du att kunna galoppera samlat längre o längre. Jag tror att det är helt enkelt att hon inte orkar om det är en travare? så travgalopperar hon nog för att komma undan arbetet, de är ju mkt jobbigare att ha nån på ryggen & galoppera.
 
Sv: Min häst stressar i galoppen....

Har du haft ute en kiropraktor då? Hästar som har problem med SI-leden brukar kunna ha problem med galoppen. Min egen hade samma fel när vi köpte henne.
Läs mer om SI leden här: http://www.hakanlundell.se/5.html

Hästen kan vara hur bra som helst i skritt och trav men när den ska vinkla in bäckenet mer som i galopp så blir det svårare.
 
Sv: Min häst stressar i galoppen....

Har du haft ute en kiropraktor då? Hästar som har problem med SI-leden brukar kunna ha problem med galoppen. Min egen hade samma fel när vi köpte henne.
Läs mer om SI leden här: http://www.hakanlundell.se/5.html

Hästen kan vara hur bra som helst i skritt och trav men när den ska vinkla in bäckenet mer som i galopp så blir det svårare.

Det kan ju faktiskt ligga något i det- ska genast undersöka!!! Hästen går nämligen kanon i både skritt och trav.....hade det inte varit för galloppen hade tävlingsbanorna varit besökta för länge sedan:smirk: ....
 
Sv: Min häst stressar i galoppen....

Det är en korsning mellan NF och travare så att hon har lite svårare än andra kan jag förstå......
 
Sv: Min häst stressar i galoppen....

Förekom henne och bryt av INNAN hon gör det, fatta om, och galoppera kort sträcka igen och bryt av. Öva fattningar, fattningar, fattningar - från trav och från skritt - samla henne så mycket det bara går och bryter hon av innan du gör det så gör ingen affär av det, fatta bara om igen från lugnt tempo. Tänk på att verkligen räta på överlivet i galopparbetet.

Någon gång emellanåt låter du hästen gå ut på spåret och låt henne bara galoppera på i lite friare form men utan att falla framåt för mycket, drivande hjälper och lätt sits. Gör det lite roligt, var inte rädd för att "busa till det"! Låt henne pusta ut i skritt på lång tygel och därefter börja om med fattningar på 20-meters volten, samla, samla och lätt i handen, räta på överlivet.

Denna "metod" fick jag av min tränare och jag lovar att min häst var inte särskilt stark, hade en svår sida, och hade haft svårt att bibehålla galoppen. Efter några månaders arbete på det här sättet hade jag en häst med en härlig rund galopp som fattade från skritt utan problem. Jag förstår nu efteråt hur mycket nytta träningen egentligen gjorde, för på sistone har jag suttit upp på en annan häst, betydligt äldre och jag inser hur bortskämd man blivit med en lyhörd häst med en fantastiskt mjuk galopp...

Kan vara värt att testa, om du inte redan gjort det förstås?
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 790
Senast: Hedinn
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 762
Senast: banani
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp