Min häst stegrar sig.....

Hera

Trådstartare
När jag rider i paddock eller markarbetar överhuvudtaget. Så fort jag vill att hon ska vara mellan hand och skänkel tappar hon bjudningen och så går hon upp.

Det är aldrig några problem när vi rider ut eller när vi ska hoppa. Då går hon i jättefin form. Det är bara med mig hon stegrar, de andra som provridit henne har heller inte krävt något större av henne.....

Hon är världens snällaste lugnaste häst annars, en kanonhäst. Har inte haft henne så länge.....men nu har vi slagit över och det börjar bli obehagligt......

Vad tror ni, kan hon verkligen ha ont när hon går så bra annars, vad har ni för erfarenheter?

Sv: Min häst stegrar sig.....

Det första jag tänker är bakknäna, har träffat ett par hästar som betett sig som din och då har det suttit i bakknäna; samlande arbete som lägger vikten bakåt har helt enkelt gjort ont.

Men om det inte är smärta så är det bara för dig att LUGNT parera henne så hon inte kan gå upp. När du känner att hon är på väg att ladda uppåt, ge hjälp framåt och om hon inte tar den fort som attan så ta i ena tygeln och böj hennes hals kraftigt. Sitt rakt över henne, häng inte iväg åt sidan. Håll tygeln kort och hennes hals böjd ända tills hon stannat och står lugnt. Beröm, be henne att gå framåt och börja om.

Träna med fördel på marken i grimma och i träns, så hon lär sig att följa tygeln så långt bak.

Bli inte arg, slå inte, skrik inte. Bara böj, vänta, beröm. Det kan ta en stund, men till slut förstår hon att det är enklast att ha alla fyra fötter på marken, givetvis i gengäld mot att du satsar järnet på att göra dressyrträningen så rolig som möjligt.

Tack för dina tips, ska prova detta redan idag. Om jag vågar hon har lätt för att gå så långt att vi slår över. Igår räckte det att vi stod stilla så gick hon upp, fick hoppa av i farten......har en ryggskada som komplicerar det hela lite.

Hon tar inga framåtdrivande hjälper i detta stadiet/humöret

Sluta rida 'mellan hand och skänkel', hästen talar ju om att det är så obehagligt att den inte kan vara där. Rid den som du gör när du hoppar, då är ju tydligen både hästen och du nöjda!
Den första regeln är: Rid inte hästen till olydnad, så slipper du korrigera!

Bra sagt!

Jag hade också sagt att slappna av i handen.

Min häst har aldrig haft tendenser till att resa sig med mig men när en ryttare med hård hand satt upp reste hon sig direkt.

Okej, jag har för det första inga hårda händer!!!

För det andra så går hästen ifråga i klockren form när vi rider ut och när vi hoppar, bara för att det är hopplektion så betyder inte det att formen är viktig.

Givetvis håller jag inte imot när jag driver på så att hon inte har någonstans att ta vägen.....Suck!

Ytterligare att tillägga...hästen är röntgad innan jag köpte henne, hon är även kollad av massör och ostepat.

Jag är en seriös ryttare med erfarenheter att tävla i både MSV hopp o dressyr. Jag är ute efter att hjälpa min häst, inte få ´nedvärderande svar av folk med livlig fantasi.

Man blir både ledsen och illa berörd.......... :(

Förstår at det är jobbigt när hästen stegrar sig det gjorde min oxå ibörjan men hon hade blivit illa behandlad innan och var rädd att det skulle göra ont och det gick över så småningom tro på dig dig och hästen och jag önskar dig lycka till

Har du samma sadel när du hoppar och rider dressyr?
Samma bett?
Hur gammal är hästen?

Det första jag tänker på är att du inte är tillräckligt snabb i handen med eftergiften. Finns det någon möjlighet att ni missförstår varann? Tappar hon bjudningen har du antagligen för lite gas och för mycket broms. Hon är kanske inte heller riktigt stark för att gå så samlat. Du kankse rider henne i lägre mer öppen form när ni ska hoppa än när ni dressyrtränar.

En ponny som jag har stegrade alltid när en tjej red honom men visade inga tendenser för mig eller min tränare. Jag vet inte vad det berodde på. Den tjejen har tävlat svåra klasser.

Ni kankse inte passar ihop helt enkelt :o

Tack för alla TREVLIGA svar.

Jag tror heller inte att vi passar ihop, utrustningen är den samma ovasett disiplin, hon har en flatback som är utprovad till henne.

Hästen är mkt tävlad och har gått som läromästare de senaste åren. Min teori är att hon helt enkelt har blivit lite bekväm. Hästen var tänkt till min systerdotter som inte har ridit så länge och jag skulle hjälpa till längs vägen. Hon trivs bra i sin roll med att lära andra rida och vi har funderingar på att hon ska betäckas till våren i stället....(ston har ju som vi tjejer en vilja som inte är att leka med :D )

Du verkar ha en sund inställning till hästar i vart fall ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur