min häst spränger staketet!!!

B

bambino

det är som rubriken lyder,, så fort min ponny får en stor hage så spränger hon staketet!!! e just nu väldigt trött på denna ponny, så nu står hon ensam bredvid dom andra i e liten hage, o då funkar allt så bra!! tills man släpper henne i en stor, då satsar hon från bortersta änden sen springer hon rakt igenom.. o har försökt med massa saker.. kom gärna med förslag men gärna vettiga..
 
Sv: min häst spränger staketet!!!

tackar men tyvär redan provat det utan någon effekt alls..(
 
Sv: min häst spränger staketet!!!

Eltråd i grimman så de ger smäll i mule , runt benen. Ops, se till att knyta så att dom löses upp om hon fastnar. Får hon sig en ordentlig stöt lär hon sig snart. Hade samma problem med en travare vi hade innan. Blöta området under kan oxå ge extra effekt. Travaren lärde sig efter ett par ordentliga smällar i mulen. Var inte rädd att kräma på med strömmen. En stöt är inte skadligt om man jämför med vad hon kan ställa till de för sig själv utanför hagen.
 
Sv: min häst spränger staketet!!!

låt henne ha grimma på och sätt en länk med karbinhakar i nedersta ringen. Dessa ska leda strömmen. Fungerar på vår shettis.
 
Sv: min häst spränger staketet!!!

låt henne ha grimma på och sätt en länk med karbinhakar i nedersta ringen. Dessa ska leda strömmen. Fungerar på vår shettis.

Hur menar du?
Att "kroka" fast karbinhakarna i ringen under hakan typ?
Måste inte grimman sitta tajt då för att hästen ska få en stöt från ringen?

Får det inte att gå ihop annars:)

Har en bekant som ha sånt j-kla sjå med sin häst.
Han tar sats och kryper under som jag fattat det,bryr sej inte om han tar i undertråden. Förstör även trähagar.
Han rymmer inte från gården utan går bara och stöka på utanför hagen.
Jobbigt.
 
Sv: min häst spränger staketet!!!

jag tror inte som flera ovan att det hjälper med att "lära" den att respektera tråden... Den här hästen har ju lärt sig (och gör det mycket medvetet) att ta sats och spränga trådarna. Den lilla el som den kanske får i sig stoppar den inte! Tyvärr tror jag ju inte att det går på något annat sätt än att ha ett järnstaket. Trä skulle vara alltför farligt, det kan splittras och ge allvarliga skador. (Kanske om det vore "hela", runda massiva stockar skulle det funka) De alternativen är ju dock väldigt dyra..
En del hästar får man nog tyvärr acceptera.. Den får nog gå i sin lilla hage.. :(
Däremot kan du ju prova att successivt göra hagen lite större och se till att den har mat när hagen blivit stor "nog".
En tanke som slår mig är även att överskottsenergi kan vara en bov i dramat - gör den lika om den släpps i hagen efter ett rejält motionspass? Att ha kompisar i hagen är väl jättebra, men jag kan tänka mig att få vill ställa sin häst med din - ingen vill väl ha sin häst lös..
Svårt problem - och ingen enkel lösning finns... Du får helt enkelt prova dig fram!
 
Sv: min häst spränger staketet!!!

Jag tror nog att det går att vänja hästen vid att staket är farligt. Du kan lära en häst att vad som helst är farligt och bör undvikas.
Rejält med ström i staketet, tjur-nivå, och se till att h*n får sig ett par pärlor så lär hon sig så småningom. Bort med täcken osv som alla andra skrev.

Vi har en sån häst i stallet. Han tar väl inte stats, men han är stor och grov och går helt enkelt bara igenom. Men vrider man på strömmen så han får sig en påminnelse, så tar han det lugnt ett tag. Men man får alltid vara uppmärksam på att det finns mat i hagen (annars går han ut) och att elen är ok.
Denna häst har även lärt sig att öppna handtagen på grindarna, så nu måste vi ha dem så jädra hårt spända att jag behöver två händer för att stänga dem..
 
Sv: min häst spränger staketet!!!

Jag kan av egen erfarenhet säga att det går inte att "lära" en sådan här häst att eltråden är farlig. Den har redan lärt sig att den inte är det när man tar sats och att man inte får tillräckligt med fart i enliten hage för att klara det. Med andra ord så är detta ingen dum ponny utan tvärt om den är mycket klok.
Det enda som kan hjälpa är att skaffa staket som den inte kan ta sig igenom eller hålla den i mindre hagar där den repekterar tråden. Vissa av de förslagna metoderna är dessutom förbjudna enligt djurskyddslagstiftningen.
 
Sv: min häst spränger staketet!!!

Jo - men såna hästar är det skillnad på.. De har ju inte lärt sig att respektera staketet, vilket går att lära dem. I det fallet fungerar många av förslagen ovan - men det här är en annan sak! Den här hästen satsar ju mycket medvetet på att kasta sig igenom, i och med att den tar sats! Det måste ju till något som stoppar den, vilket inte en eltråd eller band gör..
 
Sv: min häst spränger staketet!!!

Jo - men det är ju precis så som hästen i vårat stall gör? Bara knallar rakt genom staketet, fullt medvetet, för han tänker banne mig inte stanna i en hage utan enligt han, tillräckligt med mat.
Huruvida han gör det i full galopp eller i skritt, det vet jag inte, men han river med både stolpar, hästar och linor. Oftast till grannens trädgård.

Om nu hästen får en sån fart, hinner den antagligen inte känna elen innan den är igenom. Den har ingen respekt för staketet.
Går det inte göra som man gör med kalvar när de ska vänjas vid staket - se till att de får sig en rejäl stöt ett par gånger så de mycket väl vet om att rör man staketet så får gör det ont. Gå inte nära, det är farligt.

För hur man än vrider och vänder på det, med blöta bogar och hakar i grimman och hur elakt det nu än är, är det en fara att ha en häst som spränger staket då den kan skada sig själv, andra människor och hästar, och annan egendom. Då får man ta till drastiska metoder.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 426
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp