Min häst snubblar

Q

Qombe

Min kille är väldigt snubblig och lyfter inte ordentligt på benen. Har ni några tips på vad jag kan göra för att få honom lyfta mer på frambenen?

Sv: Min häst snubblar

Är han framtung och går på bogarna? Är det en fem eller fyrgångare? Snubblar han bara i skogen eller på plant underlag också? Lika mkt ute som på volt?
Är du säker på att han är frisk?

Ja, han är framtung och går på bogarna. Han är femgångare och snubblar både på plant underlag och på volt dock ej så mycket i skogen men där skrittar vi mest. Jag kan tillägga att det är oftast i trav eller passgång han snubblar.

Jag jobbar mycket med tempoväxlingar för att få honom samlad och inte så framtung.

Jag tänkte om det fanns något bra tips på specifik övning för att få hästen att lyfta mer på frambenen. Jag skall nu ta in instruktör som får hjälpa oss komma tillrätta med detta.

Hur är han verkad?
Mitt sto snubblade mycket ett tag, men med mera muskler och annorlunda verkning gick det över...

En av hästarna jag har haft snubblade mycket, visade sig att hon hade kotledsinflammation och efter några sprutor fick avlivas.. Hon halta inte utan bara snubbla... "/

Om hästen tycks ha ont, kontakta en veterinär...

Jag skulle föreslå att träna kavaletti och att hoppa.
Mitt sto blev snubblig i traven och det var dock för hon inte lyfte på benen.
Fick ett tips av en tränare att träna kavaletti och det funkade faktiskt...

Lycka till :bow:

Jag skulle föreslå att röntga alla fyra och se till så att det inte finns några men såsom spatt o dyl. innan du börjar träna hoppning, cavaletti osv.

Någna spatthästar visar just dessa symptom

Jag skulle föreslå att röntga alla fyra och se till så att det inte finns några men såsom spatt o dyl. innan du börjar träna hoppning, cavaletti osv.

Någna spatthästar visar just dessa symptom

Men det här var på ett halvblod

Jag skulle satsa på att lösgöra hästen maximalt, rida mycket lösgörande dressyr och låta hästen hitta balansen i sig själv. Rida mycket mitt inne i skogen med slalom mellan träd är mycket bra! ;)

Men även som andra har sagt kolla upp så att han inte har ont eller liknande.

För det första skall ingen häst "snubbla" fram i grisepass. Det är inte bra.
Men rid trav ut i skogen över stock o sten så blir det bättre. Inte på skogsväg utan rakt ut i skogen. KLättra runt och gör något roligt så "vaknar" killen upp och blir stärkt i både kropp och själ.
Lycka till!

En av hästarna jag har haft snubblade mycket, visade sig att hon hade kotledsinflammation och efter några sprutor fick avlivas.. Hon halta inte utan bara snubbla... "/

Om hästen tycks ha ont, kontakta en veterinär...

Åh det var precis samma för mig. Alla sa att snubblet berodde på att han var femgångare och passtaktig, framtung osv..
Han var halt på minst 3 ben :cry:

Hästen jag red tidigare hade en period då hon ofta snubblade, men det var bara i skritten som hon gjorde det. Hon snubblade under två tillfällen så pass ordentligt att hon gick ner på frambenen och skrapade upp sig så illa att vi fick ta ut veterinären :(

Det visade sig att hon hade en låsning i bäckenet, vilket en kiropraktor (heter det så när det talas om hästar också?) kunde fixa, så nu snubblar hon inte längre. Har någon liknande erfarenheter med hästar som fått en låsning i bäckenet/ryggen?

Senast ändrad av en moderator:

Min kille är väldigt snubblig och lyfter inte ordentligt på benen. Har ni några tips på vad jag kan göra för att få honom lyfta mer på frambenen?

Föreslår först undersöka hästen via klinik/veterinär så benen är okej och skoningen är okej (inga långa tår mm).

Det är lätt hänt det blir skador på benen som tar LÅNG tid läka.

Snubbling kan komma av t ex vrickning (hänt i hagen, vi vet inet om det hänt), felverkning, sadelproblem - jag vad som helst! Så att först undersöka hästen är bäst för samvetet innan man går vidare.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 411
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka