Min häst snubblar

Krati

Trådstartare
Hej!
Efter många googlingar förstår jag att det är en vanlig fråga här på forumet men har inte hittat det som passar in på min häst bäst.

han snubblade en del o var allmänt stel i ryggen för ett år sedan, då märkte vi att hans sadel inte låg bra så han fick en ny (passier sirius) och jag märkte stor skillnad. Nu det sista har han börjat snubbla igen, men inte flera snubblingar som innan utan nu är det kanske 1-3 rejäla snubblingar vid varje ridtur. Så det känns som att man ska dyka i backen. Förövrigt känns han inte halt eller stel eller något.
Kan det vara sadeln igen? Eller något med ryggen?
Någon som varit med om liknande?
Tacksam för svar!

Japp, jag har varit med om liknande. Då har det varit fel någonstans bak, som har gjort att hästen har lagt mer vikt på fram och därför blivit snubblig. Min häst har haft både problem med haser och bakknä, och blev snubblig båda gångerna.

Det kan vara sadel, det kam vara skoning, det kan vara underlag , det kan vara fysiska saker , det kan vara det mesta.

Om du upplever att den blivit förändrad sista tiden och att den snubblar på rutin, se över det .

Smyger in med en egen fråga som också handlar om en snubblig häst. Måste det vara nått fel nånstans när hästen snubblar? Kan det inte bara vara så att den är lite snubblig av sig kanske framför allt i början av ridningen, innan den har kommit igång? Det är iallafall det jag upplever med hästen jag rider. Han har mer eller mindre alltid snubblat 1-2 ggr i början av ridpasset sen jag började rida honom.

Min "tappar" bakbenen samt snubblar fram när sadeln trycker bak på länden.
Hon är superkänslig där och samma symptom varje gång de händer.
Bytte sadel och samma sek slutade allt.
Så kolla nya sadeln med

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 868
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 753
Senast: Honey07
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 691

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka