"Min häst ska inte ha något vatten i hagen"

Sv: "Min häst ska inte ha något vatten i hagen"

jag tycker hästar ska ha fri tillgång på vatten,och sen att bara fylla på 1 gång i veckan :crazy: usch dricker hon veckogammalt vatten själv eller :mad:

min har i alla fall rent/friskt vatten dagligen både i box o hage :bow:

Alltså... mina hästar dricker verkligen inte ens i närheten av så mycket vatten per dygn... De mår bra och allt sådant, men SÅ mycket dricker de bara inte! Är det kanske skillnad under betessäsongen, när det finns mer vatten i gräset? Men, visst måste man kunna lita på att de dricker det de behöver? Eller? (de får vatten i hink)

Det går inte att gämföra en tamhäst med vildhäst när de gäller vatten tycker JAG!!!!!!

I den vilda finns vatten de få gå en bit men om de vill dricka så går de och dricker.. svårare än så är det inte..
Tamhästen blir instängd i en liten hage och ofta är de för mycket hästar att hästarna betar ner gräset så de inte hinner växa upp nytt.
Hagen blir geggig/torr sandig utan gräs och att inte ha vatten i hagen då är för mig obegripligt.
Vi rider häsarna och tamhästen har HELT andra behov än vad vildhästen..

Jag har alltid färskt vatten och saltsten i hagen.. vill hästen dricka gör den de... om inte så ger hästen fan i att dricka...

De är så nära en vildhäst jag kan erbjuda min häst i hagen... att välja när den vill dricka och har gräs att äta dygnet runt!

Sv: Re: \"Min häst ska inte ha något vatten i hagen\"

Jessica skrev:
Jag lägger inga aspekter på själva inlägget men jag såg ett program på "Animal Planet", där Kelly Marks (tror jag) skulle "tämja" vildhästar i Afrika. De hästarna levde i öknen och de hade ett vattenhål dit de gick för att dricka. De kom till vattnet var 30-40de timme för att dricka. Men då drack de antagligen rejält också.

Det fick i alla fall mig att undra om vi inte är överdrivet hysteriska med att ha fri tillgång till vatten åt hästarna, dygnet runt.

Självklart tycker jag att de ska ha tillräckligt med vatten i boxen, gärna 25-30 liter i hink samt vattenkopp.

Jag tror att hästar inte behöver ha vatten så ofta som vi tror men de behöver definitivt en viss mängd. Får de inte vatten i hagen måste de antagligen ha obegränsad tillgång i boxen. Och inte bara vattenkopp, för den orkar de ofta inte dricka tillräckligt ur.

Får de bara i sig sina 30-60 liter varje dygn så spelar det inte så stor roll när på dygnet de dricker.

mvh Jessica

Jo, fast nu är det ju sommar och varmt. Kan bara se på mina hästar, som går ute dygnet runt nu på sommaren. De går och dricker i samlad tropp sisådär 4 ggr per dygn. En annan sak är ju på vintern, då det är kallt och vätskebehovet inte är lika stort. Då kan det säkert gå bra att inte ha vatten i hagen, förutsatt att hästarna inte är ute mer än sådär 8 h, och att det har fri tillgång inne.

Bison skrev:
låter som en oerhört inteligent människa...INTE :devil:
Men det var värst vad trevlig du var då :mad: :eek:
Ska inte djur kunna avgöra vad de behöver själva? När det gäller vatten iaf. Om de har fri tillgång på rent vatten och ändå inte dricker 30-40l/dygn? Eftersom att du är så oerhört smart så kan väl du förklara hur och varför man i så fall ska tvångsvattna sin häst?

Jo, nu är det sommar, men ursprungsinlägget skrevs 2004-01-12!

Min hästar går på lösdrift så på vintern får man fylla saftdunkar i mängder...

Jag har en värmeslinga i badkarets botten så vattnet endast får en tunn isskorpa på vintern. Den är lätt att "krossa" med mulen.

Är fast siliconerad med akvarie silicon i botten & badkaret är 2/4 fullt med vatten & fylls på efter behov, ibland dagligen.

KSulle aldrig låta han stå utan vatten.

Mina hästar dricker mycket mer vatten på vintern än de gör på sommaren. Jag antar att det beror på att de äter torrt hö istället för saftigt gräs.
Därför försöker vi att ge vatten i vintehagarna så gott det går. Visst kan de klara sig med vatten bara nattetid, men dom går ute 06,30 till 21,00 så det känns bättre att de kan få i hagen också.
På sommaren har de givetvis alltid fri tillgång, men det går inte åt så mycket.

Hur dumma får människor vara?! :eek:

Ja, men om ägaren till hästen ändå är där ute andra dagar än söndagar så kan h*n väl fylla på vatten om det behövs? Varför snåla med vattnet och fylla på på en bestämd dag? Onödigt tycker jag...

Till trådskaparen: Har ni jobbigt att få vatten till hagarna, ex. måste fylla på vatten i hinkar och bära upp till hagarna?

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 690
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
801
Foder & Strö Har en herre på 25år hemma som varje vinter blir dålig i magen. Jag tror med säkerhet att det är hösilaget som gör det, men då han står...
Svar
4
· Visningar
1 585
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama