Min häst rör sig orent

J

Joura

Nu behöver jag råd och hjälp. Jag har en häst som är friskförklarad av vet i mars men jag är väldigt osäker på om vet verkligen har bedömt rätt i detta fallet. Hästen i fråga har haft diverse problem och nu senast en infektion. Är behandlat med sulfa och även kortison i sina kotleder bak. Hon rör sig väldigt otakt mässigt och vad jag kan se visar hälta vf och hb. Har varit 3 gradigt halt vf vid lågt böjprov och 1-2 gradigt halt hb. Hon ska nu vara frisk men rör sig precis likadant som innan behandling. Är omusklad i ländrygg. Har problem med sin galopp och vet inte vilket ben hon ska sätta ner först vid avsaktning. Jag rider henne inte utan detta är vad jag ser när hon måste röra sig i hagen. Detta inlägg är lite luddigt och kanske svår begripligt men jag behöver råd!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min häst rör sig orent

En sådan häst skulle jag åka på klinik med och helt enkelt förklara för veterinärer att "jag tänker inte åka hem förrens jag vet vad det är för fel på min häst"
För helt klart verkar det vara något skumt med hästen och har du onda aningar så skulle jag lita det, du känner antagligen hästen bäst.

Åk först till klinik och var säker på att hästen är frisk i sina ben.
En häst som gått länge med ont i benen drar på sig spänningar och tappar muskler. Den kan därför bli oren fastän den inte har ont, den kan leva kvar i sin gamla föreställning och kan inte röra sig optimalt pga sin muskelansättning.
En sådan FRISK häst behöver sjukgymnastik, en lång uppbyggande fas där man går sakta framåt.

Det är tyvärr så ibland att veterinärerna gör det som DE är bra på, dvs behandlar leder och skelettskador. Men de är tyvärr inte lika bra på det muskulära.
OM din häst är friskförklarad av veterinär och det inte tillkommit några nya ledinflammationer, så skulle jag nog försöka gå vidare till "alternativa" (som jag egentligen hellre kallar "kompletterande") behandlingsmetoder, exempelvis akupunktur, massage, kiropraktik mm.
Det är inte nödvändigtvis så att det blir en bättre diagnos bara för att man står kvar på klinikgolvet och kräver det...

Jag har själv en häst som jag LÄTT hade kunnat fått utdömd för återkommande hältor om jag inte själv hade tagit tag i att få hans muskulära problem samtidigt - de problem som veterinärerna inte hittade... ALLA, inkl veterinären (erfaren sådan) ansåg att det var höger bak problemet satt i, men ändå hittades inga böjprovsreaktioner i höger bak (däremot i alla andra 3 ben :crazy: ). Det var dock ändå i höger bak grundproblemet satt, en sträckning i höftböjarmuskulaturen. Och när DET var behandlat försvann hältproblemen på de andra benen...

Tack för era svar och råd. :bow: Jag blev lite förvånad över att vet friskförklarade min häst då det syntes att hon inte gick rent men blev så paff och ledsen över att dom inte lyssnade på vad jag sa så jag bara tog min häst och åkte hem. Önskar att jag hade stått på mig lite och fått hennes problem utrett ordentligt.

Jag tycker det låter som du ska byta veterinär eller klinik. Visst kan man stå på sig istället för att åka hem, men oftast ändrar det inte veterinärens inställning.

Har själv upplevt samma sak på en av vår landsdels större kliniker och åker aldrig dit igen. Det finns så många bra veterinärer i den här landsänden att jag inte behöver in där och bli irriterad (och fattig!).

Försök hitta en veterinär som du känner förtroende för och som du kan ha en givande dialog med. Som är intresserad av vad du som hästägare upplever för problem. Det är en stor hjälp vid diagnosställandet, och jag tror att många veterinärer hade kunnat vara betydligt effektivare om de lyssnade och drog slutsatser av det vettiga hästägare säger istället för att bara titta på hästen (ibland utan att ens fråga hästägaren vad de upplevt vara problemet).

Gå gärna på referenser när du söker "din" veterinär, hoppas att du hittar vad du söker!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 896
Senast: Dopy
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 469
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 238
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama