Min häst reser sig

Z

Zillan

hejsan

min häst är väldigt hemma kär. såfort han tror att han ska hem men så blir det inte så., då reser han sig........högt. jag känner att jag inte har någon kontroll. jag undrar bara om någon kan ge mig lite tips om hur jag kan få bukt på detta.

Sv: Min häst reser sig

Går det inte att bryta stegringen med ett ledande tygeltag utåt-nedåt precis när han är på väg upp?
Min häst är också "lätt" fram, men jag kan bryta mha rtt sådant tygeltag.

Sv: Min häst reser sig

Kan vara bra att ha en halsrem eller liknande(stigläder runt halsen) så att du inte drar den i munnen. Som ovanstående sa försök hindra att h*n får chansen att ställa sig, om det är möjligt. Se till att h*n hela tiden går framåt eller försök vända när den är på väg "upp"... Om du är lite snabb o sitter stadigt trots dumheterna kan du försöka att knacka till den i huvudet, uppifrån, med handtaget på spöet tex. det kan få den att tro att den "slår i taket" så att säga, brukar hjälpa. Jag gissar att du redan har kollat att utrustning osv sitter som det ska? Är det alltid på samma ställe den ställer sig? Eller bara när den "vill" gå hem? Finns det någon annan rutinerad ryttare som kan hjälp till kanske?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
847
Senast: Lejd
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka