min häst reser sig upp konstigt!

jonbon

Trådstartare
hejsan!
jag har en 10 årig varmblodsvalack som i början av sommaren fick diagnosen "utsliten" av en veterinär efter en metacam kur. första besöket då makerade han på alla 4a vid böjprov och efter medecinering var han halt höger bak och höger fram utan böjprov. så han sa avliva eller som sällskap!
det har funkat jätte bra hela sommaren men jag är ju orolig över att han går omkring och har ont!

och nu har jag lyckats filma honom 2 gånger när han ska resa sig när han har legat och sovit och jag tycker att han beter sig konstigt! han flyttar liksom framhovarna åt sidan innan han häver sig upp! kolla länkarna och säg va du tror! visserligen så har han ju legat på benen så han kanske bara är stel i rumpan!

från idag:
http://www.youtube.com/watch?v=rvVYINkztbw

från i maj:
http://www.youtube.com/watch?v=i8kfh1qWOQc

vore jätte snällt om någon ville säga vad ni tror:)

Sv: min häst reser sig upp konstigt!

Kan bara se den första filmen.
Men min ser lika dan ut när han reser sig.

Jag tycker det ser ut som en häst som har problem med kroppen och/eller ont i kroppen.

Är han fortfarande halt? Det kan vara svårt att få en ET att titta igenom hästen om det finns veterinära problem som inte är fullt utredda, men jag hade nog ändå velat att ett utlåtande så det inte är låsningar i ryggen som påverkar.

ja det är bakkärran som han har sett ut att ha problem med förut.. när man har bett honom att trava så gör han det men han ser ut att sänka baken väldigt mycket när han sätter igång och dom första stegen så nå är ju knas! nu har jag inte bett honom att trava på länge.. då han mest bara går och har det bra i hagen!

en dag så sprang han som en idiot i hagen för jag bara tog in den andra hästen och inte honom och då svällde höger bakben upp jätte mycket! speciellt runt hela kotan och skenbenet blev helt slätt!

Får han smärtstillande på rutin? Ofta rekommenderas att de ska gå på smärtstillande om de har såna besvär att de bedöms vara utslitna med alternativet endera avliva eller bara gå i hagen..... får de den domen så är det ju för att de har ont, och då brukar vet rekommendera att de går på smärtstillande om man väljer att ha kvar dem.

Han beter sig ungefär som jag gör när jag kliver ur en soffa efter att ha legat en stund. Stel och öm som fasen i ryggen/länden :(

Jag tycker att han verkar vara väldigt öm i bakkärran.

Jag skulle kolla honom vetrinärt igen samt även med equiterapeut. Och visar det sig att han går omkring och har ont och det inte är behandlingsbart tycker inte jag att det är försvarbart att ha kvar honom i livet. Att kunna resa sig utan smärta bör en häst kunna göra.

Problemet är ju att 'diagnosen' du fått är väldigt luddig. Visst kan han vara utsliten, men det kan också vara så att han tex har ett problem och fått kompensationshältor. Och grundproblemet kunde/kan ju vara behandlingsbart t ex. Men det vet man ju inte.

Så, en klinikutredning tycker jag alltid är av värde i sådana där lägen. Att få veta inte bara ATT det är något fel utan mer VAD. Då kan man enklare bedömma både risken hästen går med 'konstant besvär', och även vad man kan göra/inte göra och så att säga har att förvänta sig.

Är det t ex en artros någonstans, eller är problemet något annat (exvis spatt), det kan göra stor skillnad för vad som (teoretiskt) är det bästa att göra rörelse/vilamässigt etc. Kan också vara så att han behöver betydligt mer behandlingshjälp än metacam gör, t ex genom ledbehandlingar. Eller i absolut värsta fall då att det bästa är om han får slippa.

Så, är han försäkrad? I så fall tycker jag att du ska försöka få honom till klinik för en ordentlig utredning och koll. Sen vet du mer och behöver inte gissa lika mycket.

Det är svårt säga något om filmen, han reser sig normalt rent benplaceringsmässigt men ser ut att ha stora besvär att göra det, och som han sas 'tar sats' både kroppsligt och mentalt. På båda filmerna verkar han sen besvärad i VB, lyfter och ställer ner det, och på filmen där han skrittar så ser han ordentligt stel ut bak.

om utsliten är lika med stelhet och bidragande smärta så är ju risken att din häst kommer få mer ont då kylan i höst/vinter ger ökad stelhet. en väldigt svår situation men något som man som ägare vill vara medveten om innan man står där med snö upp till bröstet.

En ET låter som ett bra nästa steg.

om utsliten är lika med stelhet och bidragande smärta så är ju risken att din häst kommer få mer ont då kylan i höst/vinter ger ökad stelhet. en väldigt svår situation men något som man som ägare vill vara medveten om innan man står där med snö upp till bröstet.

En ET låter som ett bra nästa steg.

Ska man låta en ET behandla en häst som är halt på 4 ben ?
Kan hältorna gå över av sig själva om hästen behandlas i tex ryggen eller Si-leden ?

Ska man låta en ET behandla en häst som är halt på 4 ben ?
Kan hältorna gå över av sig själva om hästen behandlas i tex ryggen eller Si-leden ?

Jag var kanske luddig, ursäkta. Det var det där "om" i början som jag tappade bort. För det måste ju konstateras. är hästen utsliten, isf hur, på vilket sätt? Om den enbart är diagnos: utsliten och veterinärerna inte ger klara besked skall fler kunniga kolla på hästen för att avgöra hur pass denna häst påverkas av "utslitenheten". Om veterinären inte hittar något mer än "utsliten" (hur?) så kan kanske en ET göra det?

Så vad betydde "utsliten". Det kan veterinären förhoppningsvis svara på. Om inte så kan nästa steg vara ET.

Jag tycker själv att om en häst är halt/stel och behöver smärtstillande och blir svullen av att springa i hagen så ska avlivning vara ett alternativ. Men det är inte alltid det värsta ska hända en 10årig häst.

nej nej!! han får inge smärtstillande nu! han fick en kur på 10 dagar då efter första besöket!

han är A2 försäkrad så den täcker ju ingenting! så att göra en klinikutredning skulle lämna stoooooora hål i plånboken!!

gud va svårt det här är!!:/

Tyvärr så kommer du nog inte få så mycket svar utan klinik. Det du kan göra är ju att ta ut veterinär igen och undersöka hästen igen, då får du ju i alla fall svar på om han har ont idag/hur ont han har idag. Men tyvärr inget svar ang varför eller varken hur utsikterna ser ut för framtiden eller vad man kan/inte kan göra.

Men ta ut veterinär och kolla hur han mår idag, prova NSAID igen om det krävs, och kolla hästen efter NSAIDkuren. Och ta utefter de svaren beslut om avlivning eller ej är väl vad du kan göra utan klinik.

ET/etc är bra, men jag tror det är mkt svårt att hitta en bra och kunnig et/etc som 'tar i' den hästen utan klinikutredning innan tyvärr.

Hoppas det löser sig på bästa sätt oavsett.

Nu ser jag andra filmen med. Där ser man ju tyligare hur han "skruvar" sig upp . Kan bara hålla med de andra om att det ser ut som han har ont i bakkärran.
Förstår att det inte är lätt.....svåra beslut.

Har den behandlande veterinären fastställt VAR han tror förslitningen sitter?

Att utreda hästen på klinik om du bedömer att det redan vets ungefär var det sitter och vad det är, kostar inte så mycket. ett par tusenlappar för ett besök max skulle jag tippa, då det inte behövs upprepade besök utan vet ni vad diagnosen redan är kanske det bara krävs några röntkenplåtar, koll på rörelse besvären, och sen kan du få ett utlåtande om hästens status.

Jag hade nog bett en ET titta på hästen först, men det låter ju inte helt bra att han sväller upp i bakbenet efter att ha sprungit i hagen, hör vad en hältutredning kan kosta på olika kliniker om du nu väljer att göra det då det det kan bli väldigt kostsamt att besöka klinik...

OK.
Jag tror inte du kommer undan nödvändigheten av att dock iallafall ta ut en veterinär som får försöka göra bedömningen av huruvida hästen har ett värdigt smärtfritt liv eller inte, och bedöms den inte ha det, så måste du nog som hästägare ta ställning till detta och göra det som är bäst för hästen under de omständigheterna.

Han ser ut att undvika att ta i med vänster fram, när han reser sig upp, och som någon ann påpekade så vill han inte riktigt stå på vänster bak just efter att han rest sig heller som det verkar. Han är nog öm lite här och var.

Jag tror att det mest humana är att göra en ordentlig utredning av honom, och om han verkligen inte kan bli bra och smärtfri är det kanske bättre att ta bort honom än att han ska ha ont resten av livet.

När jag röntgade och ultraljudade min häst i somras på en ATG klinik kostade det ca 800kr/ röntgenplåt, för att det ska vara vettigt brukar de ta minst två plåtar / led, en framifrån och en från sidan. Vet inte hur det går till att exempelvis röntga rygg och kors och om det är dyrare än hasleder.

Ultraljudsundersökningen (som undersöker mjukdelarna) kostade ca 1200kr för ett ben.

Klinikavgiften var ca 470kr.

Det låter ju lite luddigt av veterinären att säga att "hela hästen" är utsliten. Vid tio års ålder dessutom. Har han gått mycket på travet i unga år, eller har han alltid varit ridhäst? Kanske är det någon gammal skada som blivit värre? Finns det någon tidigare ägare att fråga om gamla skador?

Muskelinflammationer kan sitta i länge och ge hästen mycket besvär. Särskilt om det är stora muskelgrupper som drabbas. Har för mig att man bland annat tar blodprov för att se om hästen har en inflammation någonstans, och det är inte dyrt. Men i det här fallet låter det inte som om bara muskelinflammationer är problemet.

Man brukar ofta kunna känna på hästen om den är varm eller spänd någonstans om man är noggrann. Passa på när det är svalt ute, och jämför ex. höger och vänster sida av korset, höger och vänster lår osv.

Vad täcker försäkringen och inte?
Det kan säkert vara värt ett par tusen att få reda på vad som är fel på honom så att du slipper fundera på just det. Kanske går det till och med att åtgärda när man vet vart felet sitter.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: lomuxx
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 087
Senast: Magica
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra... 2 3
Svar
54
· Visningar
11 250
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Idag fyller Al-Dabarans Z-kull 11 år :D Jag vet inte riktigt vilken av valparna på bilden här ovanför som faktiskt är Zala, men tippar...
Svar
15
· Visningar
1 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka