Min häst kliar sönder hennes svans hjälp!

skuggan_

Trådstartare
Min häst har börjat klia sig jätte mkt och tappat mkt tagel?:p från svansen, har smörjt in med en fet salva men jag tänkte om det fanns något medel som man kan använda?:laugh:

// tack på förhand skuggan_

Sv: Min häst kliar sönder hennes svans hjälp!

Min häst har börjat klia sig jätte mkt och tappat mkt tagel?:p från svansen, har smörjt in med en fet salva men jag tänkte om det fanns något medel som man kan använda?:laugh:

Det bästa är ju att ta reda på varför den kliar sig. Sen kan man välja lämplig behandling efter orsak.

min häst har också börjat klia sej en hel del nu, tror de är knotten eller nåt för att förra sommaren så kliade också svansen väldigt mycket ibland.
jag ska testa lite flug/knottmedel o se om de funkar..

smörj med olivolja morron o kväll kan vara soleksem men också knott

Säger hon verkligen inte ifrån när din häst kommer och kliar sönder hennes svans? :grin:

Hälsning Maja

Hydrokortison lindrar klåda, kan köpas receptfritt på apoteket.Men ska inte användas på sår, så det funkar bäst om hästen bara hunnit börja klia sig men inte så illa att sår uppstått.

Det finns en jättebra salva som heter AVS14 som man kan smörja in mankam och svansrot med. Den är bra mot klådan om den är orsakad av knott o mygg. Använder den varje sommar med bra resultat.

ta reda på orsak...
kan vara bland annat mask, knott/myggbett eller fotskabb som är vanligare bland hästar med mycket hovskägg som tillexempel tinker (tror de kan sprida sig till svansen med). är det parasiter av något slag finns det ett schampoo som heter sebacil som ska vara bra. ring och rådfråga med veterinär kanske.

Aloe Vera kräm hjälpte min häst jättemycket! Hon kliade sönder svansen så att det blödde och började även klia manen förra sommaren. Efter att ha smörjt med Aloe Veran i ca två veckor slutade hon och nu har både manen och svansen vuxit ut och blivit jättefina!

Aloe Vera kräm hjälpte min häst jättemycket! Hon kliade sönder svansen så att det blödde och började även klia manen förra sommaren. Efter att ha smörjt med Aloe Veran i ca två veckor slutade hon och nu har både manen och svansen vuxit ut och blivit jättefina!

var kan man köpa det? min häst har nu också börjat klia svans :confused:

Det påminner om vår eksemponny. Hon har eksemtäcke/flugtäcke med halstäcke på varje vår/sommar så fort det börjar bli varmt. Det ska vara svaklande också. Hon är jätterädd om sitt täcke faktiskt så det verkar ju vara bra. Det skyddar ju mot knotten också om det är de som är problemet.

Tänk på att Aloe Vera brukar ha en karenstid på ca 96h om man har tänkt att ställa upp i tävlingar.

Ett bra råd från veterinär var när min häst kliade sig: tvätta med jodopaxlösning och smörj in efteråt med Helosan fotsalva (grön tub) Behandla så några dagar så går klådan över. Helosansalvan för fötter har ett Ph-värde som de små "djur" som orsakar klådan inte gillar.

var kan man köpa det? min häst har nu också börjat klia svans :confused:

I vanliga hälsokostbutiker finns det ren aloevera kräm att köpa. Brukar kosta 50-80:-. Finns även i vissa hästbutiker, men enl erfarenhet blir det dyrare då...

Hej!

Såg inlägget ang salvan ASV14. Var finns den att köpa? Jag har oxså en häst, halvblod, som kliar sönder sig var sommar - helt klart beror det på svidknotten som angriper.
Är det någon som provat på att ge alger mot knotten? Fick detta råd av min hovslagare...
Ha en bra dag
/Isabelle

AVS14 ska gå att köpa på lantmännen tror jag. Fungerar jättebra på mammas islänning :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Hästvård Min häst har kliat sig nu i ca 2 v. Allt började i samband med att vi släppte ut honom i stor hage från att ha gått i grus sjukhage i...
Svar
10
· Visningar
1 181
Senast: MiniLi
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 224
Senast: Moa092
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka