"Min" häst höll på att dö igår...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Doneloge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 114
Sv: "Min" häst höll på att dö igår...

Ett tips till! Se till att maten inte ligger i krubban när hästen kommer in från hagen och är vrålhungrig! Låt den vara inne en stund innan det fodras så den hinner dricka, kissa osv. Även grovfoder kan ge foderstrupsförstoppning men det är inte lika vanligt. Att spola ner vatten i halsen på hästen kan vara förödande om det inte lossnar för då kan det foder som ligger svälla av vattnet och förvärra situationen. Ha då hellre ner lite olja, tex olivolja.

Jo, jag läste det du slrev om betforn, men jag har diskutterat det med ägaren och vi är överrrens om att Larry tycker att betforn är väldigt god och kan bli mkt orsaken av att han slänger i sig maten. Helhavren kan vi ju blöta iaf även utan betforn. Det är ju bra för honom också då han är hosthäst.
Tycker att det är så synd, då denna gamla farbror innan han blev utslängd på lösdriften åt alla dessa foder och mådde prima, nu när man tar in honom igen märker man hur det har påverkat honom :(!

Min "lilla gubbe" är ju till åren kommen och får lätt foderstrupsförstoppning. Jag blötlägger all mat han får, betfor, krafft, sojamjöl havre (krossad) lucernpellets minst lika mycket vatten som torr mängd kraftfoder gärna 2/3 vatten och 1/3 torrt.

Jag började även fodra honom i en balja på golvet för att det ska bli mer naturligt att äta (huvudställning som vid bete tänkte jag) och
det har funkat kanon på honom.

Jag kan ge hö torrt, men aldrig kraftfoder för då får han stopp direkt, de senaste har jag lyckats häva själv, men det är ingen höjdare med en stor tung hästskalle full med ljummet vatten och olja som han vill spotta ut i huvet på en. :crazy:

En sak att vara försiktig med är att föra slangar ner i foderstrupen, vet var här och fick prova 4-5 gånger innan han fick rätt strupe.
Det kan ju vara förödande om man skulle hälla vatten i fel strupe på sin kära vän :eek:

kazam skrev:
Det kan ju vara förödande om man skulle hälla vatten i fel strupe på sin kära vän :eek:

OMG det hade jag inte tänkt på... Skulle aldrig våga :eek: !

Tiggertjejen skrev:
När min foderhäst jag hade innan fick foderstrupsförstoppning gav jag honom bisolvon efter, det är ganska dyrt men väl värt det

Bisolvon?? Är inte det för hosta?

Mina tips är att ge rikligt uppblött betfor och även olja!!
Min häst har fått 2 lindriga former av foderstrupsförstoppning,usch det är lika hemskt varje gång... Som tur är har de släppt efter ett tag,jag masserar på strupen!
Förmodligen har han fått det för att han kastat sig över maten i krubban när han kom in.
Så ett annat tips är att aldrig ha mat i krubborna när hästarna kommer in,utan låta de äta lite hö först,sen får de kraftfoder!

Hej! :)
Tänkte bara på att man kan ju blanda i lite LusernHACK då äter de väl oftast saktare, gör de inte det? :idea: Det är ju nästan som hö. Då måste de ju tugga..? Fast då kanske det bara fastnar lättare då.. eller? :confused: Men det vara bara en liten fundering från mej.. Är Inte direkt påläst men vill ju såklart lära mig. ;)

Jag har en häst som drabbats av foderstrupsförstoppning ett antal gånger. De flesta gångerna lättare men några gånger har det varit riktigt illa, som för din häst. Det du kan tänka på är att hästen är känsligare och har större risk för att få det igen just efter en så kraftig foderstrupsförstoppningen som den hade nu. Det bästa är att hästen får äta enbart gräs ett tag framöver. Risken att hästen ska få foderstrupsförstoppning av bara gräs är liten.

Uteslut kraftfoder helt för att matstrupen ska få chansen att läka och därmed minska risken för att den ska få det igen. Den är som mest känslig nu direkt efter. Om du låter bli kraftfoder nu så har du igen det senare, annars finns risken att du bara ökar irritationen strupen.

Börja sedan introducera krossad blöt havre i små portioner för att testa och sedan kan du så smått öka på mängden och hålla tummarna:crazy: . Så har jag gjort när det varit besvärligt och nu har min häst ätit hel havre hela vintern utan att visa några problem. Men som sagt pröva dig fram försiktigt. Ytterligar en sak, hästen bör alltid äta från marknivå alltså inte ur krubba på väggen.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker det e svårare att lossa en foderstrupsförstoppning av grovfoder... Men blöta allt foder o varför inte ge hästen en morot eller ett äpple innan den börjar äta? Då kommer salivproduktionen igång o då bör den ju inte sätta fodret i halsen.

acrazyone skrev:
Tycker det e svårare att lossa en foderstrupsförstoppning av grovfoder... Men blöta allt foder o varför inte ge hästen en morot eller ett äpple innan den börjar äta? Då kommer salivproduktionen igång o då bör den ju inte sätta fodret i halsen.

Min har aldrig fått det av grovfoder och gräs så jag har ingen erfarehet av det (som tur är).

Min ena fick foderstrups förstoppning idag av hö, hon hade ätit gräs precis innan så salivprduktionen borde varit igång.
Det verkade riktigt illa från början så veterinär tillkallades efters om det är 5 mil till närmsta jourhavande, när veterinären hade 500 meter kvar så lossande det :crazy: det är jag iofs väldigt glad över, men det blev ändå en räkning på 1735,11 kr.

Ägaren ringde precis och berättade att han hade fått foderstrupsförstoppning och höll på att kvävas. Hon hade kommit dit och hästen hade stått och hängt i ett hörn och när hon närmade sig såg hon att det rann jätte mycket ur näsa och munn. Han hade även svårt för att andas, så hon ropade på stallägaren som sa åt henne att snabbt komma ner till henne. Som tur var förstod stallägaren vad det var och kunde trycka ner maten för halsen på honom. Sen verkade han må bra igen och ville äta gräs. Ägaren hade försökt ringa mig för hon sa att skulle hästen Larry dö, så skulle jag vara med. Jag blir så rörd...

Men nu kommer vi till den egentliga frågan. Hur kan man undvika att det händer igen? Stenar i krubban? Hästen i fråga har stått på lösdrift ett tag nu och tyvärr verkar han ha lärt sig att maten försvinner om man inte äter illakvickt. Tänkte också ge betforn separat, för vi tror att det är mycket pga att han vill äta den så fort som han kastar i sig hela maten... Nån som har några förslag?

Jag red en hingst några år som fick det ganska lätt, fast det gick bra varje gång. Oftast fick han upp det själv, ett par gånger fick vi hjälpa till att få ner maten.

Han fick det för att han blev upprörd om han stod och åt och något upphetsande hände som att andra hingsten gick förbi, något av stona gick ut eller att den andra hingsten väsnades så att han måste väsnas tillbaka:angel:

Han höll aldrig på att kvävas för det var aldrig torr mat egentligen utan den kom lätt ner eller upp igen.

Vissa har nog lättare att få det.

Ge maten blöt och absolut inte för torr. Låt den inte äta med andra så att det blir stress runt maten.

Hoppar in med en fråga: Har ni haft problem med att få ersättning från försäkringsbolaget om hästen kollats för foderstrupsförstoppning? Jag hade hem vet. som rådde mig att åka in på klinik för endoskopi. De hittade inget fel, och mitt försäkringsbolag vill nu inte ge någon ersättning då hästen enligt journaler var frisk...

Jag åkte ju inte in "på skoj" utan för att vet. hänvisade mig... (Och förstås för att jag ville veta att det inte var något allvarligt fel.)

Lägg en stor metallkedja/kätting i krubban - du slipper saltproblemet, och hästen får stå och pilla längre - mer naturligt beteende.
Speciellt om du ger han i en löskrubba som du ställer på golvet...

Mycket vatten i maten o sten i krubban funkar i de flesta fallen bra!
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
11 853
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela... 2
Svar
21
· Visningar
5 566
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 898
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Jag har hamnat i en väldigt akut situation som jag måste göra någonting åt snabbt, helst igår. Det är så att jag har min häst... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
15 439
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka