"Min" häst höll på att dö igår...

D

Doneloge

Ägaren ringde precis och berättade att han hade fått foderstrupsförstoppning och höll på att kvävas. Hon hade kommit dit och hästen hade stått och hängt i ett hörn och när hon närmade sig såg hon att det rann jätte mycket ur näsa och munn. Han hade även svårt för att andas, så hon ropade på stallägaren som sa åt henne att snabbt komma ner till henne. Som tur var förstod stallägaren vad det var och kunde trycka ner maten för halsen på honom. Sen verkade han må bra igen och ville äta gräs. Ägaren hade försökt ringa mig för hon sa att skulle hästen Larry dö, så skulle jag vara med. Jag blir så rörd...

Men nu kommer vi till den egentliga frågan. Hur kan man undvika att det händer igen? Stenar i krubban? Hästen i fråga har stått på lösdrift ett tag nu och tyvärr verkar han ha lärt sig att maten försvinner om man inte äter illakvickt. Tänkte också ge betforn separat, för vi tror att det är mycket pga att han vill äta den så fort som han kastar i sig hela maten... Nån som har några förslag?

Sv: "Min" häst höll på att dö igår...

Skönt att det gick bra i alla fall. Men kan ni inte låta hästen äta för sig själv ett tag då? Annars så lägg tex en saltsten i krubban (det har jag till min). Vad får hästen för foder? För pellets tex är ju lättare att få foderstrupsförstoppning av än tex havre.

grovfoder först, så salivproduktionen kommer igång.
vatten i maten, så den inte torkar ut halsen när han slänger i sig den.
saltsten i krubban som den över sa.
går även att lägga ut kraftfodret i en sträng på boxgolvet (se till att det inte ligger spån/torv eller sånt där bara, eller att lägga den över grovfodret
går även att fodra i små portioner medan man är där, så han inte kan häva i sig hela sin fodergiva på en gång

Stenar i krubban är bra - blött foder är också bra - alltså blöt upp alla pellets och sånt så att det blir gröt. har en häst i stallet som direkt får foderstrupsförstoppning om han får i sig helhavre. Det blir lätt ärrbildningar och de blir som sagt återkommande. Kolla även tänderna så att hästen tuggar ordentligt

Hästen står nu i utebox och har en kompis som står bredvid, vet inte om han stressar honom jätte mycket, men det kanske är en idé att se om man kan stänga för så att de inte ser varandra när de äter.
Larry får nu guldhavre (hel), lusern (hack), betfor och lite olja, vitlök, mineraler osv. Saltsten i krubban låter ju väldigt ofarlig, det är kanske en idé. Ägaren och jag diskutterade om man ska blöta maten rikligt och kanske byta till pelleterad lusern som man blöter upp istället... Vad tror ni?

Kolla tänder, det var en idé.. De har nog inte kollats på ett bra tag. Ska känna lite själv på de när jag åker till stallet idag :)!

Stackars Larry och skönt att han klarade sig!

Jag har inga råd att ge för jag har ingen erfarenhet av foderstrupsförstoppning, vill bara visa mina sympatier för du vet att jag tycker att Larry är en riktig raring:love:

Tack! Jo det var en hemsk att behöva höra om det i tel... Hade varit hysterisk om jag varit där. Du vet ju hur överbeskyddande jag är när det kommer till gammel farbrorn :p!

P.S. Om du vill se kort på honom, så har jag en annan tråd där det finns lite :)!

*kram på dig o fölisen + mamsen såklart ;)*

Urk så hemskt!

En kompis tidigare häst klarade inte riktigt att äta helhavre utan fick lätt foderstrupsförstoppning av det. Hon löste det genom att ge krossad havre istället och det fungerade för den hästen.

Saltsten i krubban lade jag i min enfald i början. Vad jag inte tänkte på var att jag serverade blött foder. Efter några dagar slutade min häst äta och när jag smakade på fodret förstod jag varför. Det var ettersalt och ingen kunde äta det. Tänk på att saltstenen löses upp om det är blött.!

Läste just detta inlägg och kan berätta att lucernhack fick min store också foderstrupsförstoppning av. Han kunde som väl var tala om för stallägaren själv att han mådde dåligt. När han sparkade vilt i boxen reagerade hon och då stod han och kunde inte andas. Hon slängde sig på telefonen och ringde mig. Jag ringde vidare till veterinär men innan denne hann komma hade stallägaren själv masserat loss klumpen i hans hals. Jag har bytt till lucernpellets som jag blöter ordentligt före servering.

Om hästen får foderstrupsförstoppning kan man prova att gå raskt med den o massera /slå lite så att det släpper.

Om det inte släpper ganska snart - ring vet.

Fy vad otäckt! :(

Blöt upp betforen extra så han inte kan kasta i sig det!

Jag brukar stoppa in en slang en bit in i munnen och spola vatten, det har hjälpt på mina. Inte att motverka då men att få loss det om det händer.

Det kan inte hjälpa om man blöter fodret riktigt ordentligt då, så det blir lite mer som soppa? Eller välling typ. Jag tycker också att du ska byta till krosshavre. Och ge aldrig helhavre torrt, det leder ofta till foderstrupsförstoppning på såna hästar. Saltsten i krubban är väl inte riktigt idealiskt, lägg i stenar hellre då eller hacka lite halm i fodret och strö över, så du tvingar hästen att tugga.
Riktigt blöt mat + fodra avskilt är nog de tips jag tycker du ska följa.

Svarar alla:

Jag vill tacka för så många svar :)! Jag la in en saltsten idag i maten, men den ska nog bytas så fort som möjligt, så att vi slipper ha saltsoppa till stackars hästen. Tyvärr så verkar detta vara ett problem som har uppståt under lösdriftstiden, för innan det kunde han lämna maten och återgå till den när han ville. Nu är han som en dammsugare. Hoppas på att han lugnar ner sig när han gått upp ordentligt i vikt och kanske inte känner pressen att äta + att han och boxgrannen ska släppas ihop snart och de då borde lära känna varandra lite bättre.
Det kommer nog inte finnas möjlighet att krossa havren, men lusernen kanske byts ut och den goda betforn kommer vi nog ge separat, så att den inte blir orsaken till glupskheten... Kommer vara super försiktig from nu! :)

När min foderhäst jag hade innan fick foderstrupsförstoppning gav jag honom bisolvon efter, det är ganska dyrt men väl värt det

Regelbunden kontroll av tänder är väl nästan det viktigaste. Tuggas inte fodret utsöndras inget saliv, halsen blir torr och det blir stopp.
Jag är noga med att ge höet en stund före. Höet ligger i alla boxar när jag bäörjar ta in hästarna. Den som kom in först får sen sitt kraftfoder först och den som kom in sist får sist, så även den hinner äta hö. I och emd att hästarna har hö när de kommer in blir det ingen stress över kraften sen. Alla har redan mat. Sen finns ju de som vägrar äta hö innan kraft och då vet jag inte vad man ska göra. Vi har tack och lov klarat oss undan foderstrupsförstoppningar i det här stallet sen 1992 när de första flyttade in :D

Men du ska ju inte fodra havren torr! Man fodrar ju helhavre tillsammans med betfor just för att UNDVIKA foderstrupsförstoppning, läste du inte det i mitt förra inlägg? Däremot ska du nog inte fodra havre + lusern + betfor i samma veva. Det lär bli en halvtorr blandning som lätt fastnar i strupen. Detta så länge som du inte gör som jag skrev och blötlägger maten ORDENTLIGT.

Det viktigaste är väl så länge att du ser till att hästen slutar stressa vid fodring och att den får äta ordentligt med hö innan den serveras kraftfoder. Men så länge innan du fått bytt fodersorter osv, så rekommenderar jag dig att blöta kraften ORDENTLIGT, som soppa. Då KAN han inte slänga i sig maten och det är såpass blött att det inte är alls lika stor risk att han sätter i halsen. Du kan gott hälla på 2-3 ggr så mycket vatten som foder eller mer om det behövs. Då blir de ofta också mindre glupska för det smakar inte lika gott.

Och ingen saltsten i krubban när du fodrar soppa, men det var väl ganska självklart

Litet tillägg också:
Hästar i lösdrift bör utfodras separat, så de inte stressas vid utfodring. Bind upp och fodra eller ta in och fodra i box eller en och en. Värt att tänka på vid betestider också. Har varit med om mer än en gång att hästar får foderstrupsförstoppning pga att kraftfoder fodras i gemensam inhängnad. Problemet uppstår oftast inte förrän efter en viss tid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 548
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 887
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Jag har hamnat i en väldigt akut situation som jag måste göra någonting åt snabbt, helst igår. Det är så att jag har min häst...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
15 437
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit