Min häst har svårt att gå upp i vikt!

H

happysanna

hej
Har ett halvblodssto på 15 år som lätt gå ner i vikt. Hon har en tjock o go hö mage men det är över revbenen problemet sitter. Jag ger henne kornkross, betfor och lusern pellets (mineraler mm). Sen får hon hösilage. På kvällen/natten får hon fri tillgång, men inte i hagen. Men jag tycker ändå inte hon går upp i vikt.

Är det någon som har samma problem? Finns det något annat bra foder man kan ge för hästar som har svårt att gå upp i vikt??
För tillfället rids hon runt 2 dagar/vecka.

Tacksam för svar!

Sv: Min häst har svårt att gå upp i vikt!

Har häste en tunn överlinje och stor mage?

Isf är det troligen proteinbris. Anaysera höt och se hur mkt protein som saknas och fyll upp det med lussern.

Förutom att titta över foderstaten... så kan ju munstatus vara av intresse på en lite äldre häst. Kanske skall be någon kunnig att titta till tänderna.

Proteinbrist!

Soja är mycket protein och man behöver ge liten mängd.

Du kan även prova att byta ut kornen mot tex ett müsli foder med högt protein innehåll tex hippo Grow eller Kraft Grov

Ja det stämmer precis. Problemet är väl att hon är ganska proteinkänslig så det är ju en balansgång...

Jag kollade tänderna för ett tag sedan och då var det helt ok. Men jag kanske ska ta en titt igen.

Okej. Problemet är att hon är så himla proteinkänslig :(

min kompis hade samma problem med sin häst förra året, slutade med att vi fick ett tips om att byta ut allt kraftfoder mot Groov 125, gjorde så och mirakulöst så är han rund å go igen :d

värt ett försök ;)

Vad menar du med att hon är proteinkänslig?? De har ett behov av en viss mäng som de behöver få! Sen kan de vara känslig mot tex soja som innehåller protein, men det betyder ju inte att hästen inte tål det.

Din häst behöver helt enkelt mer protein, så du får prova dig fram vilken form som gungerar. Jag väljer i första hand ett bra grovfoder som, om det behövs, kompletteras med lussern.

Jag skulle byta ut kornkrossen mot Krafft Groov 125 eller t.ex. Hippo Grow Alfa (det innehåller dock soja, vilket krafft groov inte gör).

Analysera hösilaget så du vet hur värdena ligger. Du behöver troligtvis ge några kilo lucern och sedan kraftfoder därtill. Såhär års kan man ge äldre hästar olja också för att de inte ska tappa hull.

Okej. Problemet är att hon är så himla proteinkänslig :(

Men eftersom hon är tunn över ryggen så får hon förlite protein.

Soja är ett foder man ska börja ge JÄTTE försiktigt ca 1/2dl i början och sedan öka, brukar inte behövas mer än 1-2dl/ dygn för att få upp proteinet.

Prova en mildare form i form av ett fullfoder de brukar inte reagara på det..

Varför inte öka på lusernet om hon behöver mer protein? Lusern räknas ju som grovfoder och det har "snällare" protein är kraftfoder! det är bättre för hästen med protein från grovfoder.

Tack för tipsen!

Förra ägaren provade soja men det tålde hon inte..

Men lussern innehåller ganska mkt protein, eller krafft protein.. Soja är det många som är känsliga mot, det betyder inte att hästein inte ¨tål protein. Den har ju samma proteinbehov som alla andra, och tydligen får han för lite.

Hur mycket Groov 125 ska man ge samt av Lusernet?

hur mkt du ska ge av ett foder, beror ju på vad du har för häst, vad dens behov är och hur ditt grovfoder ser ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
730
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 196
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka