Min häst har sträckt sig

L

lottafer

Min häst, ett 14 årigt arabiskt fullblod, snubblade när jag red häromdagen och haltar nu på höger framben. Benet är varmt från skenbenet ner mot kotbenet. Men det är inte svullet. Han verkar inte ha ont när jag känner på benet. Eftersom han avlastar högra benet har nu också det vänstra blivit varmt. Jag stryker på linibent 2 ggr per dag. Jag låter honom nu vila i en vecka men han är ute i hagen hela dagarna. Känner någon igen sig i min beskrivning. Vad skall jag göra?

Sv: Min häst har sträckt sig

Å, man behöver inte ringa veterinären stup i kvarten. Så typiskt Buke.

Det verkar som en vanlig sträckning och det ska VILAS och KYLAS.

Fast har hästen sträckt sig så mycket att den avlastar benet så att det andra blir varmt skulle jag vilja sätta hästen på behandling.

Å, man behöver inte ringa veterinären stup i kvarten. Så typiskt Buke.

Det verkar som en vanlig sträckning och det ska VILAS och KYLAS.

Undrar vad din definition på "en vanlig sträckning" är. Vad är det hästen sträckt? Och hur vet du det över internet?
Så typiskt Buke.

Mitt råd till TS: låt inte en halt häst gå i hagen innan du vet vad som är fel, håll den inne till en veterinär har tittat, åk förslagvis till en klinik där det finns röntgen/ultraljud! Det kan vara precis vad som helst.
Lycka till!
/Evale

Jag tycker att du gott kan vänta nån vecka innan du tillkallar vet., är inte hästen bättre då så tillkalla vet.

"Min Skrutt", sträckte sig i höstas. Jag stödlindade bägge fram och lindade om, morgon och kväll. Skrutt fick gå o skrota i hagen tre dagar. Det hade inte funkat att ha skrutt på box eller liten sjukhagevila. Skrutt är lugnare tilsammans med sina kompisar.

Jag tyckte inte värmen och svullnaden avtog så värst, utan ringde veterinär. Han tyckte inte att han behövde komma ut, utan föreslog att jag skulle fortsätta som jag gjorde och möjligen ha Acut Medic kylgele, som komplement innan lindning. Man ska låta kylgelen verka en stund, innan man lindar. Det står hur länge på flaskan.

Efter fem dagar var skrutt hält, värme och svullnadsfri. Men fick vila 10 dagar, med lindor, "bara för att".

Så var inte rädd, för att ringa och rådfråga din veterinär. Telefonkontakt kostar inget, förutom ägare/skötares lugnade nerver... :p

Senast ändrad av en moderator:

Undrar vad din definition på "en vanlig sträckning" är. Vad är det hästen sträckt? Och hur vet du det över internet?
Så typiskt Buke.

Mitt råd till TS: låt inte en halt häst gå i hagen innan du vet vad som är fel, håll den inne till en veterinär har tittat, åk förslagvis till en klinik där det finns röntgen/ultraljud! Det kan vara precis vad som helst.
Lycka till!
/Evale

"En vanlig sträckning" är en "vanlig sträckning" som kan läka av sig självt. Blir det inte bättre av vila och kylning kan man tillkalla veterinär.
Skulle jag börja ringa veterinärer och åka in till klinik varenda gång nån av mina hästar (15st) skulle vara lite sjuka så skulle jag bli ruinerad.

Och för att svara på din fråga på vad hästen sträckt, kan jag bara utgå från TS ursprungsinlägg:

Benet är varmt från skenbenet ner mot kotbenet. Men det är inte svullet. Han verkar inte ha ont när jag känner på benet.

Veterinären skulle troligen säga samma sak: vila och kyla. Och eventuellt sälja nått dyrt behandlingspreparat, plus reseersättning, plus besöksavgift, plus behandling, plus....

Tyvärr är min häst livrätt för vatten. Har du något att förslag?

Aj då, värre det. Men om det finns snö där du bor kan du använda det. Lägg en tunn padd och snö och linda om.

Eller blötlägga lindan i iskallt vatten och linda på.

Jag har dålig erfarenhet av att linda hästars ben. Hur hårt skall det sitta. Tycker du att jag skall linda bägge frambenen?

Ja jag tycker du ska linda bägge fram.

Ett annat alternativ är att ta en ispåse (i brist på snö). Du måste givetvis dra åt lindan ordentlig så att ispåsen hålls på plats.

Viktigt är att lägga en padd så att inte isen / snön ligger närmast huden. Risk för kallskador.

Ispåsen kan vara på max 10 min, och flytta gärna påsen lite vartefter så att det inte blir obehagligt för hästen. Du kan ha ispåsen på benen så länge du till exempel borstar henne.

Om hästen inte blir bättre om ett par dagar tycker jag att du ska kontakta vet.

Går det inte att vänja hästen vid vatten då? Många hästar är ju vattenrädda tills man botat det.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 885
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
1 179
Senast: sassiball
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.