Min häst har mugg!

Atryggen

Trådstartare
hejsan!

min häst har mugg och jag tänkte om det var nån som hade nå bra tips för att få bort mugg?
har har på båda frambena och ett bakben, baksidan av knäna och neråt som en strimma! dom är typ 3-4 cm lång.
jag har en mugg salva, men jag tycker inte att den fungerar så bra!
den heter guldros.

tacksam för svar! :)

Sv: Min häst har mugg!

Sök i forumet, så hittar du en massa olika tips. När min häst fick mugg verkade han ha en störning i mag/tarm-floran, och det löste sig efter behandling med tvätt och helosan, samt att hans mage stabiliserade sif.

Min har haft mugg nyligen då hon haft en hage som sett ut som Roskildefestivalen (mer än 1 dm djup lervälling).

Tvättade henne med antiseptiskt schampoo, la på salicylsyrevasilin på skorven och idomin där håren var borta men inte hade skorv, la bomull ovanpå och därefter linda. Och givetvis flyttades hon till en annan hage.

I ett första läge kan det vara bra att se över hagarna.Är de leriga kan man slänga på bärlager,särskilt vid grindarna där de gärna står och trampar upp.

Sen kan man prova med att blanda 1 liter paraffinolja med 4 ml jodopax.Denna blandning lägger du på stora kompresser/bomull m gasbinda och bandagerar benet med.Sätt på bandagen på morgonen och låt vara när hästen går i hagen.Sen tar du av när hästen går in och låter det lufta.

Detta brukar hjälpa,men kan ta lite tid.Man kan också prova med att ge proviva (om hästen accepterar att äta det med kraftfodret)för att även bekämpa innifrån.

Funkar inte det här så finns det ju alltid hippotrim.....men det är receptbelagt (av en bra anledning man ska inte hålla på för mycket med antibiotika,då blir bakterierna resistenta)

Alltså.....ger det inte med sig prata med din veterinär och hör vilka alternativ som finns.Denne kanske vet någon bättre kur än min.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
595
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
878
Senast: lundsbo
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård