Min häst har inget hjärta?

Blandrastik

Trådstartare
Riktigt så illa är det inte, men jag har vunnit en 1:a hjälpenlåda till hästen. I den så ingår det ett stetoskop.

Nu tänkte jag kolla normalpulsen på min häst, träna och sedan kolla plusen igen. Men inte fanken hör jag några hjärtslag.
Har letat igenom hela vänstersidan på hästen med stetoskopet, jag hör ingenting. Förutom en massa magmuller.

Kan nån förklara på ett lätt sätt, var man sätter stetoskopet för att höra.

Sv: Min häst har inget hjärta?

typ 5 cm bakom armbågen på vänster sida.. stetoskopet ska va i jämnhöjd med armbågen oxå :idea: på ett ungefär alltså, lite svårt att förklara :p

jag brukar kunna se min hästs hjärta dunka när han är skrämd eller skärrad, framme på bringan, borde kunna gå att lyssna där oxå kanske..

Men vet brukar nog lyssna vid armbågen, som misscocacola sa.

Senast ändrad av en moderator:

Jag får prova igen imorgon, tyckte också att det borde vara där någonstans, men jag hörde ingenting.

Där halsen slutar och bringan tar vid. "bröstmusklerna" har du på varsin sida, och där kan man se att det dunkar mittemellan

Lycka till!

Hej!

Ursäkta en dum fråga men har du lyssnat på något annat så att stetoskopet fungerar???:o
När du ställer dig på vänster sida av hästen och tar stetoskopet i vänster hand så tänk på att du måste "trycka" in det en bit under hästens armbåge, i den lilla fördjupningen som bildas mellan bröstkorg och armbåge!

Hoppas det funkar

Vi hade andel i en travare som hade hjärtat på höger sida, det är inte vanligt, stog ett reportage om honom i trav o galoppronden. Vi trodde veterinären skojjade med oss när han sa det

Hej!

Ursäkta en dum fråga men har du lyssnat på något annat så att stetoskopet fungerar???:o
När du ställer dig på vänster sida av hästen och tar stetoskopet i vänster hand så tänk på att du måste "trycka" in det en bit under hästens armbåge, i den lilla fördjupningen som bildas mellan bröstkorg och armbåge!

Hoppas det funkar

He he, ja jag har lyssnat på mig själv, och jag lever.

Ett "problem" som jag själv kan uppleva när man ska ta pulsen eller som i ditt fall lyssna på hjärtat med stetoskop på häst är att man är för snabb med att flytta på det när man inte hör något så att man istället missar slagen. Nu hade du ju iofs försökt lyssna även efter träning då den borde ligga lite högre i puls men en vältränad häst kan ju ha en puls på runt 30 i vilopuls dvs ett slag varannan sekund, håller du kvar så länge på samma ställe? Det är rätt lång tid. Ett tips bara men annars har du fått bra svar på var du ska lyssna, 4-5 intercostalrummet brukar man säga dvs mellan 4 o 5 revbenet. :)

För att ta pulsen ska du lyssna bakom vänster framben. Flytta runt stetoskopet där lite grann, på endel hörs det lättast långt in under, på andra långt ner eller högre upp, det är lite olika.

Ibland tar det en stund innan man hör något och det är lättast att prova 1:a gången efter man ridit, när pulsen är lite högre och magen inte väsnas så mycket. Prova trava i raskt tempo och lyssna sedan ganska direkt innan flåset går ner för mycket.

Senast ändrad av en moderator:

Om du endast är ute efter att ta pulsen så kan du även testa mellan ganascherna, lättast är på vänster sida och så får du trycka handen uppåt mot dig. annars under svansroten där finns det relativt tydliga ådror. och annars är det hjärtat och det är precis som de andra sa du får trycka in handen under armbågen, testa med handen annars om du inte lycas med stetoskopet för då har du större yta att känna med! och ta sedan stetoskopet när du hittat det!
Lycka till

He he, ja jag har lyssnat på mig själv, och jag lever.

:rofl::rofl:

Hehe, Men ett stetoskop har alltid (?) 2 "klockor", kolla så att du har "rätt" klocka påslagen (den stora), Men om du har kunnat lyssna på dej själv så har du ju troligen det.
Man kan höra hjärtslag både på vänster och höger sida. På vänster sida mellan 3 och 5 intercostealrummet (mellan 3-5:e revbenet) och på höger sida vid 4:e intercostealrummet, men detta är ju inte så lätt att känna på en häst då det sitter väldigt långt fram (bakom bokbladet). Så låt hästen hålla ex vänster framben (eftersom det är lättare att "pricka" rätt där) ganska långt fram så du kommer inunder med stetoskopet. Sedan får du ju flytta klockan lite upp och ner tills du hör (ljudet är inte alltid så tydligt). Men strax nedanför samma höjd som armbågsspetsen brukar man höra det.

Lycka till! ;)

*kl*

Jasså är det på vänstersida. Jag fick för mig om att det var höger.
Inte konstigt att jag inte hittade några hjärtslag sist. :rofl:

Jag kan trösta dig med att vi stått fem stycken och kliat oss i huvudet över vårt stall med uppenbarligen döda hästar. Och ändå vet samtliga av oss var man ska lyssna.

Man kan ju som sagt var lyssna på båda sidor. Genom att lyssna på de olika "punkterna" lyssnar man på de olika klaffarna vilket kan vara bra att kunna om man ska diagnostisera hjärtfel. Men annars, för hästägare är det väl "roligt" om man bara kan lyssna på hjärtat, och det ljudet är tydligast på vänster sida. Man ska heller inte vara förvånad om en häst har en tredje eller till och med en fjärde hjärtton. Deras hjärta låter ju inte alltid "dunk, dunk". Kan alltså höra fler toner inom detta intervall och det ska man ju inte vara rädd för om man hittar :)

Luleå, Tror inte att det skulle saknas hjärtljud på samtliga hästar. Vet. har ju troligen redan lyssnat på dem vid besiktningar och så vidare, tror ni får söka vidare efter punkterna! Att rikta stetoskopet kan också hjälpa.

Jag kan trösta dig med att vi stått fem stycken och kliat oss i huvudet över vårt stall med uppenbarligen döda hästar. Och ändå vet samtliga av oss var man ska lyssna.

Så fruktansvärt irriterande med döda hästar som bara står där.:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 775
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 832
Senast: Imna
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 151
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 710
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10