Min häst har blivit helt annorlunda..vfr??

M

Millan_gulligast

:crazy:hej,jag har en häst som heter millan och när hon kom till mej var hon en problem ponny och rida,men nu är hon okej.För ca6 månader sedan var jag duktig på o hoppa och inte alls rädd(inget skryt för den som tror de!)hon hoppade allting och vägrade inte en gång,första gången jag tävlade med henne så gick de jätte bra,hon hade aldrig hoppa på de stället förut hoppad nya hinder m.m...hoppade hemma i galopp 60-70 cm och de gick jätte bra!!!VA ALLDRIG rädd,men bara för 1-2 månader sedan flög jag av och vart jätte rädd,och hon har bivigt jätte pigg på sista tiden.så nu är jag rädd hela tiden och hon har börjat vägra massor!vågar inte hoppa mkt lengr men de går väl frammot..men va kan detta bero på??fram tills jag började ta lektioner vägrade hon allddrig!Hjälp mej blir snart galen på detta:eek:!!!den ridläraren jag hade innan va ochså jätte dum och jobbig!

snälla svara om du har minsta lilla ide eller stora hhade kommit så långt och så helt plötsligt går de inte!:crazy:

/becca:o

Sv: Min häst har blivit helt annorlunda..vfr??

Det verkar som om du blivit rädd och osäker efter avtrillingen. Din ponny känner säkert din osäkerhet och när hästen känner att ryttaren inte är med/inte vill så stannar de ofta. Om du misstänker att det beror på att ponnyn har ont (vilket inte verkar vara så i det här fallet, eftersom det började när du ramlade av) så gör en ordentlig genomgång av den hos veterinär.
För att du ska stärka ditt självförtroende kanske det vore en idé att låna en bok/gå på en kurs i mental träning. Sen tycker jag du ska skaffa dej en riktigt bra hopptränare som du tränar markarbete/hoppning på låga höjder för. Du måste lita på tränaren och ha kul på träningarna! Hoppa inte så mkt ensam, utan mest för tränare, dom kan hjälpa dej om ditt självförtroende inte håller!

Lycka till :D

Hamnade i precis samma situation när jag red ponny. Jag hoppade min fd ponny 130 banor som en smäck, han var otroligt sammarbetsvillig och gjorde allt, stannade aldrig.

Men så gick vi omkull på en stor oxer, hästen voltade över ner på frambenen över till nacke, rygg. Jag blev trampad, tur att jag hade väst - har som minne nu 4 broddhål i ryggen på den. Hästen omtumlad, dock inga ytliga skador, dock sträckningar, veterinär + kiropraktorn fick komma ut, KP kom på återbesök tills allt blev bra.

Vi kom igång igen och började hoppa. Allt känndes som vanligt, kännde mig inte det minst rädd eller tveksam. Men sen så började det. Även fast jag inte kännde mig rädd, så satt det där inne. Ponnyn som aldrig tidigare vägrat, började vägra. Jag blev osäker, och det hela blev en ond cirkel.

Vi kom inte ens runt en LD. Jag fick börja om nästan helt. Hoppa små hinder, när det känns lätt så kan man höja lite. Och så vidare. Det släppte lite mer och lite mer allt eftersom tiden gick och självförtroendet börjat byggas upp på nytt.

Tillslut så var vi uppe på samma höjder som innan, dock inte riktigt samma flyt, men det var på gång. Sen så sålde jag honom och gick upp på stor häst.

Så vad jag tycker du ska göra är att hitta en bra tränare, och förklara hur det hela ligger till.

ja...till sweet briar hon började vägra när jag började ta hopplektioner 1 år sen ungefär,men innan de så va jag inte ett dugg osäker även om jag tyckte ett hinder så jobbigt ut komm jag i galopp me flyt,men vägringarna har blivit värre efter avtrillningen:eek:tkr de ä jätte jobbbigt,mer svar tack!de skulle va jätte jobbigt och tråkigt och börja om igen,jag hade kommigt så långt och skulle tävla men bara kapoff drömmen borta!!jag blir desperat!!!:eek::(:crazy:

kanske tråkigt att "börja om", men det kanske är det ni behöver göra? iblnad får man ta ett steg till baka och sedan jobba uppåt igen. Så är det för alla. Och det behöver inte ta lika lång tid som det gjorde förut, utan det kanske flyter på bättre. Ta hjälp av en tränare som du gillar och litar på och försök ha roligt när ni hoppar.
häng dig inte fast i tänket att drömmen är borta osv, ta ett eller några steg tillbaka så att både du och din ponny känner er säkra.
Lycka till!

Kan hästen inte görs skänkelvikningar, så går man tillbaka och ser till att den är lyhörd för skänkel och sitts. Man sitter inte och bankar in skänkeln i sidan, när det egentligen är grunden det är fel på.

Kan hästen inte hoppa, så sänker man hindrerna och lägger det hela på en lägre nivå. Man fortsätter inte i samma höjd eller piskar hästen över hindrerna. Man vill få hästen att tycka det är kul och enkelt, sen trappar man upp det hela.

Jag tror de flesta som rider dagligen går tillbaka till grunderna när det är något som inte fungerar. Det är som byggklossar, saknas en så kan man inte sätta en över.

tack för alla super svar har redan börjat om och är på god väg(har hållt på i nåra väckor)och lydnaden ä på topp!nu är de bara självförtroende och lita på hästen som gäller!kramar/becca:)

:crazy:hej,jag har en häst som heter millan och när hon kom till mej var hon en problem ponny och rida,men nu är hon okej.För ca6 månader sedan var jag duktig på o hoppa och inte alls rädd(inget skryt för den som tror de!)hon hoppade allting och vägrade inte en gång,första gången jag tävlade med henne så gick de jätte bra,hon hade aldrig hoppa på de stället förut hoppad nya hinder m.m...hoppade hemma i galopp 60-70 cm och de gick jätte bra!!!VA ALLDRIG rädd,men bara för 1-2 månader sedan flög jag av och vart jätte rädd,och hon har bivigt jätte pigg på sista tiden.så nu är jag rädd hela tiden och hon har börjat vägra massor!vågar inte hoppa mkt lengr men de går väl frammot..men va kan detta bero på??fram tills jag började ta lektioner vägrade hon allddrig!Hjälp mej blir snart galen på detta:eek:!!!den ridläraren jag hade innan va ochså jätte dum och jobbig!

snälla svara om du har minsta lilla ide eller stora hhade kommit så långt och så helt plötsligt går de inte!:crazy:

/becca:o

det verkar som du är osöker när du hoppar och ditt sto känner på sej det.Börja att hoppa jättelåga hinder typ 20 cm ellr högre.kör markarbete. Om hon hr blivit jättepigg så sänk ner på maten eller när du inte kan rida longera av henne eller spring av henne i hagen alltså lös:) hehe lycka till!

tack,men jag är en god bit på väg har blivit säkrare och hon har blivit lungn och kontroler bar!<3

det var kul att höra :) önskar dej fortsatt lycka till ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 615
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 664
L
Hästmänniskan hej. jag blev medryttare till en häst.. det gick jätte bra i början. ägaren sa till mig att hon var rädd för lastbilar o bussar men...
Svar
8
· Visningar
1 269
Senast: Lager
·
5
Hästhantering Min nya häst som jag har haft nu i snart två månader har börjat sätta sig på tvären. De första veckorna kunde jag rida själv och med...
2
Svar
34
· Visningar
12 584
Senast: FreSus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar