Min häst grymtar som en "gris"

Positivehorsepeople

Trådstartare
Hej, som rubriken lyder så har jag märkt på min 2 åriga connemara att han grymtar som en "gris":) som närmast förklaring, och som jag märker av allt mellan 4-6 gånger i veckan att han gör. Han gör det i 10-15 minuters sträckor ca. och har alldrig uppstått vid ansträngning utan oftast när han äter eller före han får mat.
Han är i övrigt en frisk häst, normal hull och bra värden.
Har även andra av mina hästar jag fåtal gånger hört grymta som min 2 åring gör men det väldigt sällan,
Vet någon vad det kan vara??

Måste bara slinka in att han grymtar inte konstant i 10-15 minuter men med jämna mellanrum, och min andra hästar endast gjort det fåtal gånger de få gångerna jag hört av dem och då inte tyckt det varit särsklit konstig för en vanlig häst.

Jag känner typ att en bandupptagning borde vara obligatorisk vid en sån här trådstart! :rofl:
Sjukt nyfiken på hur det låter :)
Har en ponny som kan "tuta till lite" om han blir skrämd och liksom rycker till, fast det är så lite så man måste vara helt nära för att höra det.

Jag har också en Connemara som 'grymtar' ibland. När han enligt honom själv fått något synnerligen gott i krubban att snaska på...:d

Kan vara ett särdeles gott äpple eller kompisens muesli som framkallar detta. Ska prova att spela in :D

Låter det som att det kommer ifrån munnen eller ifrån halsen/ganaschen mer? Min valack har vissa ljud för sig. Särskilt när han äter ifrån en hink på marken och enligt veterinären har han lite slappt gomsegel och att det är det som låter. På honom låter det som att det kommer i övergången mellan ganaschen och halsen.

Det är inget farligt och inget man behöver göra något åt enligt veterinären.

Det låter ju inte som att det är något fel på din häst, men tänker att det är bra att ha i baktanke att många ljud av den typen kommer ifrån problem med luftvägar/svalg, precis som med människor & hundar som snarkar (hundar är väll väldigt tydliga och många småhundar som grymtar och visslar i andningen har rejäla problem med andningen...). Och kanske kan vara värt att be veterinär lyssna på andning och kolla luftvägar när den är ute för något annat nästa gång?

Jag blir rätt arg när folk tycker att det är gulligt när dvärghundar har svårt att andas :mad: Såklart kan det ha att göra med att vår chihuahua har problem på den fronten (kollapsande luftstrupe)... Vår chihuahua klarar ansträning bra, men börjar grymta och får inte luft när han äter, hjälper att höja maten och inte äta med huvudet nedåt.

Min 7åriga valack hurrar och durrar och snorklar och grymtar när han rids ordentligt i form och måste anstränga sig. Det låter jätteknasigt, men jag antar att det är hans sätt att pusta och stånka för att han inte är tillräckligt stark i kroppen än. Mitt sto kan snorka till om hon blir rädd för något, annars har jag aldrig hört henne göra några ljud som ens är i närheten av valackens repertoar. O_o

Jag har en grymtare, och hans kommer när huvudet är i en viss position, nästan alltid när han äter. Tror det är för att larynx kanske glämtar lite på sig och öppnar luftstrupen lite när han tuggar, därav grymtandet. Han är dock undersökt och har bedömts ha 100% funktion i struplocket.

S vårt det där med ljud😉Det ända jag vet är att om hästar hickar har de störning i salt /elektrolytbalansen och behöver elektrolyter för det kan påverka hjärtat!

S vårt det där med ljud😉Det ända jag vet är att om hästar hickar har de störning i salt /elektrolytbalansen och behöver elektrolyter för det kan påverka hjärtat!
Jaså ! Har aldrig hört talas om. Hade en häst för många år sedan som hade hicka ibland, inte visste jag att det var salt den behövde.

Det vill jag gärna läsa mer om :) Har du någon källa? Att kaliumbrist (men även överskott) påverkar hjärtat negativt är ju allmänt känt men att brist på elektrolyter skulle ha sammanhang med hicka hos häst har jag inte hört förut.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 928
Senast: liiinnea
·
Träning Konstig rubrik, kom inte på någon bättre, haha! ;) Min häst är en 13-årig D-ponny som jag har haft i två år. Han är den typen av häst...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 658
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 792
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar