Min häst försvann

W

wingil

I hull alltså!
För någon vecka sen var han ännu lite rund om magen efter sommarbetet men nu är han bara skinn och ben :( Han har vilat pga tappskohältan som bråkar med oss men ska nu få gå skrittmaskin ca 15 min om dagen på vardagar.. rastlös som han är.

Tror inte vi har så jättebra kvalite på hösilage men ska se om jag kan ordna analys på det från stallet men kan man få tips vad man ska göra med hans foderstat? Vad behöver han mer mindre av och vad bör jag köpa?
Morgon: 3 kg silage, 1 kg krafft groov
Lunch: 2 kg silage (delar hage med hungrig åring så risken är att han kanske äter 1½ här ;) )
Em: 3 kg silage, ½ kg groov, 1 kg havre och 3/4 dl steel joint
Kväll: 4 kg silage, 1 kg groov

Hjälp :( Vill ha tillbaka min bullrumpa :p
Hästen är för övrigt en hannoveranare på 173 cm ;)

Sv: Min häst försvann

Tja, som jämförelse äter min tyska på 170 cm 18 kg (3+3+5+7) ensilage med rätt ok värden (5,7 Mj 42 SmRp) 2 kg havre och 0,4 betfor, 1 dl olja.

Jag letar också rumpa och funderar på vad jag skall öka... Ökade nyss +2 ensilage och planerar nog att gå upp ytterligare eftersom hon verkar äta upp.

Så mitt råd är mer silage, mycket mer :-)

Senast ändrad:

Rent spontant...öka grovfodergivan. Det kan lugna ner rastlösheten något. Kolla tänderna. Rådgör med vet. och följ upp med analysen av hösilaget.

Jag ger fri tillgång till grovfoder och ingen häst är rastlös här :smirk: inte ens när jag kommer med kraftfodret. Alla har mycket gott hull och mycket bra muskler.

Prova med att tillsätta olja (vegetabilisk), det är bra att ta till ibland...

Byt ut Grooven mot Rehab. Fråga mig inte varför det funkar, men det gör det! :bow:

/JES

P.S. Håller även med om att du borde öka grovfodergivan. Se till så att hästen har att äta hela natten, det ska vara liiite kvar i boxen vid utsläpp.

Senast ändrad:

Nackdelen är att groov ingår i stallhyran.. rehab gör det inte.

Får fan ha ett hönät proppat med silage ;) som hängs in varje kväll.

Fri tillgång på grovfoder och kanske minska lite på kraften eftersom han inte rids ...tror han lugnar ned sig betydligt då.

Byt ut hälften mot rehab? Har ett magert fullblod som lagt på sig fint med Rehaben. Lite mystiskt eftersom det inte är så mycket smp och mj.

Tipsar även om lucernhack/lucernpellets om du har dåligt hö.

Tyvärr kan det kosta att få upp i hull. Jag ger min Build up (D & H) Dyrt men funkar.

Lusern är vad jag rekomanderar.Min häst försvann han med för ett tag sen...allt bara liksom rann av honom.Jag la ner ridningen i tre veckor och tömkörde och gick lååånga promander plus fri tillgång på hö(kanon hö iofs)korn,betfor och lusern...la även till b-vitamin nu när fällningen sätter fart.

Är ingen foder expert men detta funkade på min häst som har jätte svårt att hålla hull.
Lycka till

Ja och med största sannolikhet berodde det på att höet innehöll alldeles för lite protein (därav viktminskningen) vilket du fick upp med lusernet! Därför fungerade det.

Det är viktigt att ha analys på höet för att undvika sånt här.

Till trådskaparen: Mycket troligt att det är samma problem med din häst! Behöver mer protein.

Om du inte har analys på höet så skulle jag pröva med att lägga till SOJAMJÖL 1 dl i varje kraftfodergiva (blanda i grooven). Frågan är om du skulle dra ner på HAVREN också... Det kan mycket väl hända att han får för mycket energi i förhållande till protein... det blir då fel balans. (det ska vara en balans mellan energi och proteinmängd)

milly skrev:
Ja och med största sannolikhet berodde det på att höet innehöll alldeles för lite protein (därav viktminskningen) vilket du fick upp med lusernet! Därför fungerade det.

Det är viktigt att ha analys på höet för att undvika sånt här.

Till trådskaparen: Mycket troligt att det är samma problem med din häst! Behöver mer protein.

Om du inte har analys på höet så skulle jag pröva med att lägga till SOJAMJÖL 1 dl i varje kraftfodergiva (blanda i grooven). Frågan är om du skulle dra ner på HAVREN också... Det kan mycket väl hända att han får för mycket energi i förhållande till protein... det blir då fel balans. (det ska vara en balans mellan energi och proteinmängd)

Han åt inte ens hö då typ....han gick fortfarande ute.

charmant skrev:
Han åt inte ens hö då typ....han gick fortfarande ute.

Men kan inte gräset varit närings/protein fattigt då? Lusern gjorde ju kicken vilket tyder på det...

Har du kollat om han har mask??

Om du inte ha gjort det så gör det innan du börjar leta fel i allat nannat för så fort och mycket låter det konstigt att en häst faller ur för att värderna är lite dåliga.

Min ena föll ur i vintras jag la på mer och mer mat och han gick upp en liten del, men sen så insåg jag ju att det var masken som var boven, efter en ordentlig avmskning så ser han numera ut som en lite boll.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 557
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama