Min häst "flagnar" !!! kan det vara myggmedlet?

K

krickolina74

Smörjer in min häst med myggmedlet MD, började som det står i instruktionerna att späda ut det ordentligt och provade på en plats, för att se om han visade några allergiska reaktioner, men ingenting syntes.

Blandade det sedan50/50 och sprayade honom. Efter en tids användning såg jag hur han började flagna i sadelgjords området, under magen där huden "veckar" sig. Använde den svagare blandningen på ganacherna och mellan ganacherna (det stod att medlet även kunde användas i ansiktet) även där har små flagn uppstått, har bara baddat där en gång och flagnet uppstod några dagar senare.

Är det någon mer som varit med om detta, kan myggmedlet tillsammans med den ooootroliga värme som nu varit ( eller den värmen som blir när man rider) orsakat detta eller är det bara en tillfällighet?

Sv: Min häst "flagnar" !!! kan det vara myggmedlet?

så där blev det för en häst vi har här hemma på bete också fast på bringan. Vi använde ett jätte milt medel med aloevera i och bara naturliga tillsatser. Vi tvättade och smorde in med det varje dag och det har läkt jätte fint :) Heter "ME (Marja Enrich?) fuktkräm" och användas egentligen till männsikor men den funkade jätte bra. Hon fick det där flgnet efter att hon fick ett sår på bringan. men vet inte om det kabero på det...

Min häst flagnade rejält på insidan båda bak förra sommaren av H**ks Sommarspray. Det såg ut som jag hade blistrat henne in absurdum :crazy:
Antagligen en allergisk reaktion av nån av ingredienserna i det medlet, så det kommer jag aldrig mer att använda. Tog 4 veckor innan hon såg ok ut igen.

Pållen min flagnar precis på samma ställe som din. Men det beror nog på bromsbett. För det är först en svullnad, precis som ett bett, sedan faller huden och håret av där. Vet inte vad jag ska göra åt det :( , smörjer med helosan just nu.

Det står i bruksanvisningen till MD: " Flagor liknande hud, eller eksemflagor, kan bildas om MD Hästdeo får lagras på och torka. Borsta, skölj eller tvätta bort så att hudporerna inte täpps till".
Så det är inte hudflagor som du ser utan en "hinna" av MD.

Tack Tack :) :)

Nu ska jag ut och shamponera bort allt md, håller mig nog till 4:ess efter det här.

För att undvika det här spraya istället så slipper du detta flagande då hamnar insektsmedlet på håret och inte på huden.

Boj skrev:
För att undvika det här spraya istället så slipper du detta flagande då hamnar insektsmedlet på håret och inte på huden.

Jag sprayar på kroppen men i ansiktet baddar jag på

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka