Min häst biter på bettet/gnisslar tänder!

Zindy91

Trådstartare
Min häst är helt otrolig. Hon gnisslar tänder och gnager sig fast i bettet hela tiden. Har testat det mesta. Har ridit med nosgrimma, utan nosgrimma, med remontgrimma och med achengrimma. Jag har testat tredelat, D-bett, rakt bett och alla dessa i syntet form. Det enda som hon gick riktigt bra på var kandar men det är inget alternativ för oss just nu eftersom jag inte behärskar att rida på det utan tränare.

Så VAD ska jag göra? Tips och egna erfarenheter är väldigt välkomna!

Sv: Min häst biter på bettet/gnisslar tänder!

Hur är din hand?
Ibland är det ryttarens hand som orsakar spänningen.
Är hästen helt igenom i kroppen?
Ibland visar hästen detta beteende då den har någon liten spänning kvar i kroppen och inte rör sig helt igenom.

Vad säger tränaren att det beror på?

Tandgnisslande visar ju på en spänning någonstans, psykisk eller fysisk(troligen båda). Att spänna igen truten, utan att lösa grundproblemet, löser inget. Det maskerar bara problemet.

Hej!

Har du provat bettlöst? Vissa hästar trivs inte med bett och kan behöva gå utan för att bli nöjd och glad.

/ lavinia, som har en sån häst och nu håller på att lära sej rida utan bett..

Tänderna är kollade av en hästtandläkare :) Så dä är allt frid och fröjd! Jag håller helt med om att det verkar vara en spänning, men var den sitter är en annan sak, Min tränare säger detsamma.

Hon gnisslar när man pressar henne helt enkelt och när hon väl har börjat så slutar hon inte förän man har skrittat länge! Testade idag att rida på ett Hack och det fungerade helt ok, gnisslade inte i traven men gjorde det i galoppen.

Funderar på att ta ut en equiterapeft (stavning?) Ngn som har erfarenhet av detta?

ET kan nästan garanterat hitta vart eventuella spänningar sitter i alla fall :) Tycker också att det låter som något sånt, spänningar/snedhet i nacken kanske? Annars hade jag gissat på tänderna men de är ju redan kollade :laugh:

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 029
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 220
Senast: user19728
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka