Min häst behöver ny sadel

S

Skuggabaldur

Den gamla är inte bra och ska ej ridas i mer. Nu funderar jag på hur jag ska hitta en ny, bra. Får inte bli hur dyrt som helst... (det vill säga upp mot 20.000-kronorsstrecket och vidare. Kanske runt 10 000eller nåt. Det gör inget om den är begagnad, men det hade varit så roligt med en ny, fin...
Undrar om ni kan ge förslag på några bra?
Det är en liten häst, aningen kort i ryggen, men inte särskilt. Vill inte ha en traditionell islandssadel. Kanske en av de nyare sorterna eller en dressyr, som inte har så högt bakvalv. Det ska vara en som man automatiskt hamnar i lodrät sits i iaf. Gärns ljusbrun :love: .

Någon som har några idéer? Och just det! Hur hittar man en sadelutprovare som är pålitlig? Då jag inte är nån jätteexpert på sadlar så är det jättesvårt att veta vem man ska lita på :crazy: .

Får hoppas att den här tråden kan ligga här - det är ju knappast nån annons eller så. Annars ber jag om ursäkt och hoppas nån slänger den :) .

Sv: Min häst behöver ny sadel

Hittade en som heter Top Reiter JR Special, men röda bossor. Kostade bara runt 13.000. Någon som har en sån?

Jag har inte en sån, men jag provade en till min häst.
Den sadeln var nog banne mig den skönaste sadel jag någonsin suttit i. Synd bara att den inte passa hästen..

Är bomlöst ett alternativ eller är det bara bomsadlar som gäller?

Vad för typ av hästar tror du den passar? Hade väldigt gärna velat ha en sån, men den ska ju passa pållan också.
Ser precis ut så som jag hade tänkt att kommande sadeln ska se ut: inte för högt bakvalv, verkar som tyngpunkten hamnar rakt över hästen (ingen bakvikt alltså) och ordentliga knästöd så man hamnar rätt...
Nån som vet om den finns att köpa billigare nånstans? Och hur gör man för att prova ut? Får man låna hem och prova eller måste man komma dit? Kan inte lasta hästen (ska ta itu med det i vår) så vi kan inte åka iväg nånstans...

Det finns en del sadelutprövare som åker ut som tur är..:) ,Min ena är också jätte svår lastad, sp vi tog ut en och han hade med massor av sadlar =).
Top Reiter JR Special, men röda bossor är skitsnygg :)

Vilka hästtyper tror du att den passar?

Låter som att den skulle kunna passa min häst! Hoppas :) ! Ja, jag ska verkligen prova ordentligt innan jag bestämmer mig.

Vet du nånting om bommen, om den är utbytbar/omställningsbar eller vad man säger?
Nu så har hästen äntligen börjat gå i rätt form i gångarterna och bära sig rätt, så då försvinner ju bukigheten som vi haft problem med tidigare - sadlarna glidit fram m.m. Men man får ju räkna med att hon blir tjockare på sommaren och under viloperioder och då kanske den inte passar... Fast jag får väl rida barbacka i så fall...

Det stod att det var en anatomisk bom eller något liknande. Vad menas med det?
Många frågor, men jag vill ta reda på så mycket som möjligt ;) !

Jag frågade hos en som säljer sadeln men fick inte många svar mer än det är en följsam sadel. När den inte passade min häst så brydde jag mej inte om att fråga mer.

Bommen är iaf fast. Och som jag förstod så skulle bommen vara följsam - dvs anatomisk. men jag kan ha missförstått. Kontakta en ÅF och fråga, du. Så får du veta det du behöver.

Tack för svaret! Ja, jag kanske får göra det.

Jag har en Globus Gloi till min islänning och den är jag väldigt nöjd med.. Den är kort och har enligt mig alldeles lagom djup sits, inte för högd bakvalv dvs, och kostar bara 7-8000 ny. / Frida

Okej! Alltid något att tänka på om inte Top Reitern passar!

Ja, det är väl det bästa att ha en oberoende.
Ska kolla på artiklarna!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
665
Senast: Aifos
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix