Min häst behöver knark.

Sv: Min häst behöver knark.

ok, men denna tanke ska användas i ett helt annat samanhang, här finns varken travare eller travbana på de närmsta 25 milen.

Marlene

Jag misstänkte det, men det som befaras är ju att man tappar orken sista metrarna i ett travlopp där de verkligen behöver orka ända in i mål.

Jag har aldrig mätt mjölksyrahalten på mina så jag har ju inga vetenskapliga belägg för detta, nu såg jag att jag hade henne på betfordiet längre än vad jag mindes själv. :o

Det beor ju på vad du använder hästen till men om man jämför med sig själv och jämför högexplosiv ansträngning och mer lugnare och segdragen ansträngning så slår ju mjölksyran som en klubba när man gör något högexplosivt och kommer mera smygande när man gör den segdragna ansträngningen.

Alltså har jag svårt att tänka mig att man får någon märkbara effekt och man inte kör "race" av något slag.

Diskussionerna i tråden är ju enbart spekulationer då jag inte fick några vetenskapliga bevis på att det skulle ge mer mjölksyra med betfordiet.

Jag ger även mina hästar hö med bra proteinhalt och de är inte slöare för det. ;)

Jag har aldrig mätt mjölksyrahalten på mina så jag har ju inga vetenskapliga belägg för detta.

Alltså har jag svårt att tänka mig att man får någon märkbara effekt och man inte kör "race" av något slag.

Diskussionerna i tråden är ju enbart spekulationer då jag inte fick några vetenskapliga bevis på att det skulle ge mer mjölksyra med betfordiet.

Jag ger även mina hästar hö med bra proteinhalt och de är inte slöare för det. ;)

Kan man mäta mjölksyrahalten? i blodet eller?

Nä varför skulle dina hästar vara slöare för att se får mer proteiner???

Rätt proteinhalt borde väl ge en uthålligare häst.????

Marlene

Ja det kan man men måste mäta direkt och det är rätt dyrt har jag för mig...

Men nån annan kanske kan svara bättre än mig på det?
Eller om Google kan hjälpa dig?

Japp och om jag fattat rätt så fort som går efter ansträningen, inte som ed pulsen 5 min. efter.

Pröva med uppblött korn, det hjälpte min häst som INTE tålde havre. Såg hon ett havrekorn, så var det fullfart framåt!!!!!:p

Pröva med uppblött korn, det hjälpte min häst som INTE tålde havre. Såg hon ett havrekorn, så var det fullfart framåt!!!!!:p

Forskningen säger ju att hästar inte kan tillgodogöra sig energin i korn på ett bra sätt om jag fattat rätt.

Så du minskade troligen energimängden genom att byta fodersort.

För övrigt är tråden ett år gammal och den du svarade hade väl bara problem med skritten, inte travträning?

Forskningen säger ju att hästar inte kan tillgodogöra sig energin i korn på ett bra sätt om jag fattat rätt.

Så du minskade troligen energimängden genom att byta fodersort.

För övrigt är tråden ett år gammal och den du svarade hade väl bara problem med skritten, inte travträning?

HAr inte med travträning att göra. JA det kan jag hålla med om att de har problem att tillgodogöra sig näringen. Det är ju för att kärnan är så hård, så de har problem med att krossa kornet om det är helt.

Men lägg det i blöt så mjuknar kornet och de kan lättare tugga sönder kärnan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka