Min häst behöver knark.

Comfort

Trådstartare
jovisst så är det.
Att många travare är nerviga och stressade vet jag, dock vet inte Yalla det....
När man selar på sover hon, skrittar i 5 km/h, lunkar på på slaka tömmar (om hon får!)
Nu har hon vilat ett par veckor, gått på bete och ser ut som en dräktig flodhäst och har inte fått havre. men även när hon gick på det kom det ingen energi. jag har provat vanlig, svarthavre och blandat, men nej...

Sport gick hon på i förra stallet, men då såg hon fruktansvärd ut. Satte inga muskler eller hull, släppte inte vinterpälsen förrän hon kom till mig i September..

Så hon behöver mat med hög energihalt. Mycket hög;)

har sett ett foder på Granngården, Turnier nånting, som ska vara för högpresetrande hästar, men det jag funderar på är så det inte har nåt förbjudet medel i sig. kan man ringa till STC och fråga?

vad tror ni om Sport SPC?

Sv: Min häst behöver knark.

Har du kollat kvoten på grovfodret? Det kan ju ha varit så att det höet hon hade innan inte passade med sporten...
Annars är ju olja alltid ett bra sätt att tillföra energi

hösilaget hade bra värden, kommer inte ihåg nu, det var så länge sen.. dock var det höga värden protein, kommer jag ihåg.

Vilken slags olja?

Senast ändrad:

Jag vet inte men jag brukar ge linfröolja...det har inte med bra värden att göra , utan kvoten...är den helt uppåt väggarna så kan dom bli tunna även om höet är bra, beroende på vad kraftfoder dom får. Men denna tråden här nog hemma på foder istället nu kanske..

Hästar som tränar och tävlar ska inte ha hö med högt proteinvärde. Det blir de slöa av. Det är bara unghästar och fölston som ska ha det.

eftersom hon såg ut som hon gjorde bedömde vi att hon behövde ha protenrik mat i vintras, och hon blev verkligen jättefin i hull på det. det blev en helt ny häst, även i framåtanda.

Hon har inte fått hösilaget sedan Mars, och det är nu när hon har börjat komma igång ordentligt som hon har blivit slö.

ja hon går ute om nätterna, men hon går i en hage där det är mindre gräs än på en rakad golfbana , så föräter sig gör hon inte

har du testat med foderblandningar som innehåller majs? väldigt högt energivärde, vad jag kommer ihåg iaf..

Det där Turnier ska innehålla majs, korn och havre, jag är sugen på att prova det men inte om det innehåller nåt som visar sig på dopingprov...

Är det ingen här som använder det?

pysslar inte med trav... och har hästar som ska gå på lågenergifoder. (Gammelmannen som är travare galopperar i boxen om han ö.h.t. får havre..)

Har ingen aning om något gällande Turnier när det kommer till dopingpreparat, men blåögd som jag är har jag svårt att tro att de säljer högenergifoder för presterande hästar som innehåller medel som är dopingklassade.. Ehum. Naivt av mig tror jag.. Hoppas nån annan har ett vettigt svar till dig..

tjenare!

jag har haft samma problem, löste det hela med kraftfoder & betfor (alla dagar i veckan förutom då de startar pga. att bertfo ger mjölksyra) funkade iallafall för mig! ger även matolja i fodret, så kraft miner för högpresterande hästar och ADE-vitamin, selen & järn.

Ursäkta, hoppar in lite..

Ger betfor mjölksyra?

jag tror det var något av de första sakerna jag fick lära mig när jag började ge betfor till mina hästar! mjölksyran kommer fortare om du ger Betfor innan start.

jag har oxå hört de av många olika ... dock vet jag itne om de ligger en uns sanninga i det...

Jag undrar jag... Min gjorde iofs bara 4-5 starter under sin betfordiet men hon höll farten precis lika bra in i mål på den dieten som på vanlig havrediet men musklerna mådde mycket bättre. (konsistens och struktur). Hon putsade rekordet rätt rejält utan placering sista starten, innan en återkommande muskelsträckning satte P under en motionstur. Jag körde löpen själv så jag stod inte bredvid och trodde.

Ingen träningsvärk efter heller så det stämmer ju inte med att betfor ger mer mjölksyra, ska jag tro på det måste jag nog få forskningsresultat eftersom jag hört det många ggr. Min stod på 2 kg torr betfor om DAGEN.

Och det där med slöa hästar och protein i höet, omkullkastades det inte av resultaten i en forskningsrapport för ett tag sen?

Senast ändrad:

Beredd att hålla med du, "Alice" har mumsat betfor hela sitt liv & under en period vann hon juh Fillies And Mares & under det året (2004) sprang hon in ca 240 000 kr.

Är det inte Ludde som fodrar med rätt mkt betfor??

jovisst så är det.
Att många travare är nerviga och stressade vet jag, dock vet inte Yalla det....
När man selar på sover hon, skrittar i 5 km/h, lunkar på på slaka tömmar (om hon får!)
Nu har hon vilat ett par veckor, gått på bete och ser ut som en dräktig flodhäst och har inte fått havre. men även när hon gick på det kom det ingen energi. jag har provat vanlig, svarthavre och blandat, men nej...

Sport gick hon på i förra stallet, men då såg hon fruktansvärd ut. Satte inga muskler eller hull, släppte inte vinterpälsen förrän hon kom till mig i September..

Så hon behöver mat med hög energihalt. Mycket hög;)

har sett ett foder på Granngården, Turnier nånting, som ska vara för högpresetrande hästar, men det jag funderar på är så det inte har nåt förbjudet medel i sig. kan man ringa till STC och fråga?

vad tror ni om Sport SPC?

:) och min behöver neråt "tjack", skritt motion är pest & pina enligt henne själv...

jag tror det var något av de första sakerna jag fick lära mig när jag började ge betfor till mina hästar! mjölksyran kommer fortare om du ger Betfor innan start.

hej på er! Detta med betfor och mjölksyra tycker jag är mkt intressant, nån som vet mer om detta????

Marlene

Min gjorde i och för sig bara en start efter 4 månader på betfordieten men hon sänkte sitt rekord med ver en halv sekund som sjuåring och att hon inte hann med på slutet berodde inte på mjölksyra utan att hon inte är/var speciellt speedig.

Jag skulleinte vara rädd att göra om experimentet om jag får en ny korsis-pålle.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka