Min häst äter inte hö?!?!

RebeccaJoli

Trådstartare
Panik!!

Jag har ett fullblodssto som inte alls är glad för hö. På sommaren blir hon fin i hullet för hon äter ju gräs såklart, men på vintern tappar hon. Förra året trodde jag det berodde på miljöbytet då jag köpte henne förra året, för hon åt knappt hö alls. Provade ge henne lusern men då åt hon inte kraftfodret heller.

Trodde det skulle bli bättre iår, men icke. Hon äter max 4kg hö under natten, jag vill hon ska äta iaf 8kg. Provade lägga ut hö i hagen men hon rör inte det, hon äter hellre av det näringsfattiga gräset.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Förra året proppade jag i henne massa kraftfoder men hon blev ändå ganska tunn. Höet jag har är skitbra så det är inget fel på det, Problemet är ju att hon inte äter det.

VAD SKA JAG TA MIG TILL???

Sv: Min häst äter inte hö?!?!

Har du provat med ett relativt blött silage? Många hästar äter hellre det än hö.

Har du provat med hösilage? Lite blötare, många hästar verkar föredra det.

Jag har tre hästar och två av dem väljer alltid, alltid hösilage framför vanligt torrhö.
Den tredje älskar torrhö, tittar inte ens upp från höhögen om han får det utan står bara och mular i sig till det är slut. Men han är lite som kärringen mot strömmen, gör och tänker alltid lite annorlunda än de andra :D

Ja jag har testat hösilage oxå, hon äter ungefär samma mängd av det. Hon har fått det fram till nu men eftersom hon äter så dåligt av det provade jag torrhö istället eftersom hon får i sig mer näring av det lilla hon äter.

Känns verkligen hopplöst! Hur ska man kunna lägga upp en normal foderstat på 4 kg hö? Går ju inte! Suck... =(

Jag skulle kolla upp henne och rådfråga veterinär. Det är ju tydligt något som är fel. Hoppas det löser sig!! :)

Trodde det skulle bli bättre iår, men icke. Hon äter max 4kg hö under natten, jag vill hon ska äta iaf 8kg. Provade lägga ut hö i hagen men hon rör inte det, hon äter hellre av det näringsfattiga gräset.

Brukar du inte lägga hö i hagen?
Om hon äter gammalt gräs hela dagen så får hon ju i sig en hel del (näringsfattigt) som fyller upp magen så då är hon väl inte så hungrig till natten.. Och i så fall är det ju mest näring i form av kraftfoder som saknas + kvällshö såklart. ;)
Kommer hon direkt från galoppbanan? För då är de ofta vana vid stor mängd kraftfoder och mindre mängd hö, jag jobbade på Jägersro ett tag på galoppstall och de hästarna blev nästan mätta på kraften :crazy:

Men som sagt har hon gräs hela dagen så börjar hon väl äta mer hö när gräset tar slut..
Min kompis har fullblod och den kräver ganska mycket kraftfoder för att hålla hull även när den äter 10 kg hö.. (han e ganska liten)

Hoppas det ordnar sig! :)

Ja jag har testat hösilage oxå, hon äter ungefär samma mängd av det.

Hur blött var silaget? Många hästar tycker att ju blötare ju godare. Jag föredrar en TS halt runt 50%, då är det fortfarande rejält blött.
Tyvärr är det många som kallar ett foder med TS halt på 70% för hö"silage". Var ensileringen kommer in i den processen är det aldrig nåogn som lyckats förklara för mig. Det kan snarast ses som plastat hö och det är ofta problem med den hygieniska kvaliteten iom att det är svårt att få det tillräckligt syrefritt i balen för att inte få mögeltillväxt.
Du har inte folk i närheten som fodrar med olika typer av silage? Du kanske kan tigga/köpa några kilon på olika ställen för att se ifall din häst tycker att något är bätttre än annat?

Utan att vilja skrämma upp dig nu, men som sagt kolla din häst för magproblem katarr/sår. Ofta vill hästen inte äta när detta problem föreligger, och egentligen kvittar det vilken typ av foder vi pratar om för effekten i magen är densamma när fodret kommer ner.

Hon är kollad, spec då hon är dräktig, så vet har stenkoll på henne. Det enda de kan konstatera är att hon helt enkelt inte gillar hö. Hon har ju bra aptit annars, men äter hellre halm än hö. Mitt hö är som sagt superbra! Riktigt kvalitetshö, inte dammigt eller dåligt på något vis. Har provat bra hö från två leverantörer oxå för säkerhets skull, både torrhö och hösilage men inget passar damen...

eller ja, hon äter ju, men inte mer än 4-5kg/natt...

Brukar du inte lägga hö i hagen?
Om hon äter gammalt gräs hela dagen så får hon ju i sig en hel del (näringsfattigt) som fyller upp magen så då är hon väl inte så hungrig till natten.. Och i så fall är det ju mest näring i form av kraftfoder som saknas + kvällshö såklart. ;)
Kommer hon direkt från galoppbanan? För då är de ofta vana vid stor mängd kraftfoder och mindre mängd hö, jag jobbade på Jägersro ett tag på galoppstall och de hästarna blev nästan mätta på kraften :crazy:

Men som sagt har hon gräs hela dagen så börjar hon väl äta mer hö när gräset tar slut..
Min kompis har fullblod och den kräver ganska mycket kraftfoder för att hålla hull även när den äter 10 kg hö.. (han e ganska liten)

Hoppas det ordnar sig! :)

Tack för infon=)

Jag har oxå jobbat med galopphästar och som sagt så är de ju vana vid att äta mer kraft än hö nästan. Men det funkar ju itne riktigt att lägga upp en bra foderstat för ett dräktigt sto under de premisserna...

Jo jag lägger ju ut hö hela vintern, men inte på sommaren då jag har rätt bra bete. Men hon vill inte äta av höet utan äter hellre av gräset... har ingen paddock eller så utan gräs heller så det funkar ju inte heller=(

Äter hon halm så kan du nog ganska enkelt lösa problemet. Det kommer kosta endel iom att du får ge proteinfoder men hästen kommer nog må bra.
Om du får i henne 4 kg hö och lika mycket halm så kan du ju sedan ge något med mycket protein i i krubban. Jag fodrar mitt digivande sto med en blandning av soja och potatisprotein (+ havre och lucern). Soja har ju edel nackdelar vad gäller miljö så jag ska plocka bort den snarast (nu när jag har potatisproteinet) men är ett bra fodermedel. Potatisproteinet måste blandas med annat då det är ett pulver som blir till en gröt när man blöter det. Tyvärr är lite dyrare än soja /g protein men ett mycket bra foder.

Har du prövat att ge Brick ? det är komprimerat hö :-) sr ut som en tegelsten ungefär
detta ger jag till mina senior hästar , funkar utmärkt ! Dom äter det sakta och lugnt
Ger även unghästarna när dom behöver gå upp i vikt

Tesora

Har du provat att hälla melass eller betforvatten över höet alt låta det stå i det för att suga åt sig ordentligt. Om hon tål sockret så har jag svårt att se att hon kan motstå den blandningen.

Alt 2 är ju att ge lucern och halm om hon föredrar det istället för hö.

Hur blött var silaget? Många hästar tycker att ju blötare ju godare. Jag föredrar en TS halt runt 50%, då är det fortfarande rejält blött.
Tyvärr är det många som kallar ett foder med TS halt på 70% för hö"silage". Var ensileringen kommer in i den processen är det aldrig nåogn som lyckats förklara för mig. Det kan snarast ses som plastat hö och det är ofta problem med den hygieniska kvaliteten iom att det är svårt att få det tillräckligt syrefritt i balen för att inte få mögeltillväxt.
Du har inte folk i närheten som fodrar med olika typer av silage? Du kanske kan tigga/köpa några kilon på olika ställen för att se ifall din häst tycker att något är bätttre än annat?

Så blött är det ju iof inte... jag ska höra runt lite om där finns någon i treakten som har något blötare=) Tack för tipset!

Äter hon halm så kan du nog ganska enkelt lösa problemet. Det kommer kosta endel iom att du får ge proteinfoder men hästen kommer nog må bra.
Om du får i henne 4 kg hö och lika mycket halm så kan du ju sedan ge något med mycket protein i i krubban. Jag fodrar mitt digivande sto med en blandning av soja och potatisprotein (+ havre och lucern). Soja har ju edel nackdelar vad gäller miljö så jag ska plocka bort den snarast (nu när jag har potatisproteinet) men är ett bra fodermedel. Potatisproteinet måste blandas med annat då det är ett pulver som blir till en gröt när man blöter det. Tyvärr är lite dyrare än soja /g protein men ett mycket bra foder.

Jag ger henne soja nu och det äter hon, tror jag gjort upp en foderstat som ska ge henne allt hon behöver efter analysen räknat på 4kg hö, men jag är orolig för när hon kommer längre i dräktigheten. Kan ju inte proppa i henne hur mycket kraft som helst:S

Ska pårova potatisproteinet!

Har du prövat att ge Brick ? det är komprimerat hö :-) sr ut som en tegelsten ungefär
detta ger jag till mina senior hästar , funkar utmärkt ! Dom äter det sakta och lugnt
Ger även unghästarna när dom behöver gå upp i vikt

Tesora

var ka nman köpa detta?

Har du provat att hälla melass eller betforvatten över höet alt låta det stå i det för att suga åt sig ordentligt. Om hon tål sockret så har jag svårt att se att hon kan motstå den blandningen.

Alt 2 är ju att ge lucern och halm om hon föredrar det istället för hö.

Ska prova med betfor/melass, är ju värt ett försök!=)

Nej du kan inte ge hur mycket som helst vid varje utfodring. Max givan av soja är 100g/100kg kroppsvikt och utfodringtillfälle (= 38 g protein/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle). Du kan ge denna dos minst 3 ggr/dag (fler?). Det gör att du kan på i henne 570g protein den vägen om hon väger 500 kg.
Jag har av misstag gett mer/fodertillfälle utan problem men rekomenderar det inte. Speciellt inte när hon äter så dåligt med grovfoder. När jag gett mer har hon fått givan blandad med ca 1 kg lucernhack samt att hon tar några tuggor silage då och då vilket enligt min teori sprider ut det i tarmsystemet så att inga farliga tillstånd uppstår. Jag blev lite nervös i efterhand när jag insåg hur fel jag räknat.

Nej du kan inte ge hur mycket som helst vid varje utfodring. Max givan av soja är 100g/100kg kroppsvikt och utfodringtillfälle (= 38 g protein/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle). Du kan ge denna dos minst 3 ggr/dag (fler?). Det gör att du kan på i henne 570g protein den vägen om hon väger 500 kg.
Jag har av misstag gett mer/fodertillfälle utan problem men rekomenderar det inte. Speciellt inte när hon äter så dåligt med grovfoder. När jag gett mer har hon fått givan blandad med ca 1 kg lucernhack samt att hon tar några tuggor silage då och då vilket enligt min teori sprider ut det i tarmsystemet så att inga farliga tillstånd uppstår. Jag blev lite nervös i efterhand när jag insåg hur fel jag räknat.

Nä precis, ger henne 5dl delat på 3 mål, vågar inte ge mer... ger henne lympos avel, ungefär samma analys som groov 125 och där är ju oxå mycket protein i. Är lite besvärligt det här:S

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 240
Senast: Bison
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 322
Senast: ufot
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 773
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025