Min häst är svullen...

L

_LadyNikita

min häst är svullen i ganaschen och bakom och under hakan typ. hon var det innan och blev av med det, men nu är det tillbaka igen. någon som vet vad det är? det kom nu vid början av betet.:confused:

Sv: Min häst är svullen...

Det kan bli så när de betat mycket, helt normalt.
fråga mig inte varför bara :D

Jag har fått lära mig att det är en liten allergisk reaktion som kan komma om de till exempel får i sig jord eller rötter. Det är oftast inget farligt, men hästarna kan tycka det är obehagligt att gå i form eftersom det blir trångt bakom ganascherna.

Jag har också bara hört att det är ofarligt, men att det inte finns någon säker orsak till det.

Vad jag sett på mina hästar så har de i princip fått så varje vår, men nuvarande häst har INTE fått det i år. Det stöder på sätt och vis "jord- och rötter-teorin", eftersom hon i år haft gott om bete från första början och inte behövt gå och gnaga gräset mot rötterna så många dagar. Större hage och mindre konkurrens om gräset... :D

*KL*
En ganska logisk orsak är ju att de står med huvudet i backen ett par timmar, det brukar ju gå ner snart när de kommer upp från gräset :)

Min fd stallägares nordsvensk blev så då han fick för mycket soja. Så fort mängden minskades, så försvann svullnaden.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: tara
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 509
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros
  • Lymfangit