Min häst är sprutad med Dinolytic, men brunstar ej

cutty

Trådstartare
Fick 1 ml förra torsdagen. Ingenting hände. Fick ny spruta i onsdags. Ännu ingen brunst. Vad kan vara fel?

Sv: Min häst är sprutad med Dinolytic, men brunstar ej

Dels sprutar jag aldrig så lite som 1 ml.
Och för övrigt sprutar vi inte ston så här tidigt på säsongen, har de inte kommit in i normal brusnt själva så brukar det vara meningslöst att spruta.
Har ni överhuvudtaget kollat stoet med ultraljud, så att det finns nåt att spruta på?

Fick 1 ml förra torsdagen. Ingenting hände. Fick ny spruta i onsdags. Ännu ingen brunst. Vad kan vara fel?

När man sprutar igång ett sto, måste man veta var i brunst cykeln hon står för någonstans. Om hon inte har efter ett par undersökningar rört sig i cykeln, så kan man spruta igång henne, så att hon kommer i gång i sin egna cykel. Och sedan så spelar det en mkt stor roll, vilket väder vi har och om hon har något att bli stimulerad av. Det är inte alla ston som visar en brunst öppet utan stimulans, utav en hingst som hon dagligen tissas utav eller en valack osv.

Instämmer med CK! Vem f-n sprutar i mars??!! med så lite, och som det verkar inget ultraljud? Ska det bli föl i februari? Vilken panik.....

Rekommenderad dos är 1 ml, bl a för att minska risken för kolik som är en inte helt ovanlig biverkning. Finns det en gulkropp att spruta bort så räcker det i stort sett alltid med den dosvolymen enligt vad jag erfarit hittills.

Förvisso står det så i Fass, men här hr vi oftast sprutat 2 ml, och jag har då aldrig sett en enda biverkning, förutom att några ston, kanske 1 av 15 börjar svettas, men det är snabbt övergående.

varför spruta NU ?? Det är för tidigt på säsongen våren har ju inte kommit än. Vänta några veckor på värmen och solen. Varför så bråttom?

Annars är 2 ml den vanligaste dosen här också, har haft ett sto som svettats kraftigt efter den dosen.

Har ni haft dåliga resultat på 1 ml?
I stort sett alla ston jag sprutat med Dinolytic har svettats.

kanske 1 av 15 börjar svettas, men det är snabbt övergående.

Vaaa??? Gör inte alla det, statistiken hos mina ston ser minst sagt annorlunda ut, 5 igångsprutningar (3 olika ston) i samtliga fall svettats som grisar så det forsar av dem. Var helt säker på att alla gjorde det iom att samtliga av mina gjort det (för övrigt alla sprutade av vet där brightsara jobbat så antar iom hennes svar att de är sprutade med 2ml).

Samma här. De ston jag har sprutat har alla svettats, varje gång.

Mitt med, det fulkomligen rann om henne vid båda tillfällena.

Jag skulle vilja höja svettsiffran något, och säga att de flesta svettas litegrann, några svettas rejält. Vi har sprutat några med 1 ml men jag tycker inte det blivit någon märkbar skillnad svettningsvis.

Jag sprutade igång mitt sto ifjol och hon svettades inte:)

När jag sprutar igång ett sto så ger jag 1,3 ml väntar en dag och ger samma dos en gång till. Det är Quarterston jag jobbar med och ingen har svettats av den dosen och jag sprutar rätt så många varje år för jag har hingststation. En gång har jag sprutat ett arabsto och hon svettades så det rann om henne.
Kan inte tänka mig att det skulle spela någon roll att det är så tidigt på säsongen. Även om inte jag heller kan förstå hur man kan börja med en sådan behandling i mars!
Att spruta igång ett sto är inget man börjar med, det är en sista åtgärd om stona är helt friska och ändå inte brunstar.

Kanske bäst att jag tillägger att det är min veterinär som ordinerat dosen och som sprutat alla ston.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 275
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Gothenburg Horse Show’s organisation fick under torsdagen rapport om att det i ett stall i Skåne har konstaterat att en häst har...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka