Min häst är speciell...

Hellena

Trådstartare
Hej

jag har en helt underbar gångartshäst. Han är född 05, 168 i manke och helt otroligt snygg. Jag är nu gravid och tänkte sälja honom... men.. han är så svår att visa.. han lägger av när andra rider, han lägger öronen bakåt, stannar vid utgången på ridhuset och tar inte skänkeln.. om han går framåt måste dom sparka igång honom... Det gjorde han med mig i början också, men jag hade hjälp av en bra tränare.. han hatar när nya personer rider.. det är svårt att då säga till den som provrider att han inte är sån... Min tränare som är B-tränare och grandprix ryttare kan inte rida honom.. han vägrar! och då menar jag vägrar! hon har provat att tömköra honom.. men icke.. när jag tömkör.. jo men då går han framåt och har respekt för långpisk och smackningar.. han är kollad av veterinär, mig själv som är equiterapeut, och en annan kiropraktor.. samt tagen blodprov på för att se om han är sjuk på nått sätt.. men icke.. han är också jätte pigg ute i skogen..

nu ska jag behålla honom.. han är min älskling.. men man vill ju ha hjälp av sina tränare när man satsar på sin ridning.. och det innebär att hon ska kunna rida honom... vad hade ni gjort... ?? jag tycker jag försökt allt...

Sv: Min häst är speciell...

Jag hade nog testat byta tränare.

Det finns tränare som är mer eller mindre experter på såna individer som de flesta andra inte kan hantera. Testa kontakta någon sådan!

Men om han var så med dig i början också så kanske det lossnar med tränaren efter ett tag också? Eller hitta ngn annan tränare? Eller låt han vila när du är gravid, de är sällan problem om det inte är en gammal häst...

Kanske utmärkt tillfälle att skicka honom på bootcamp där har får ta tag i just det problemet, att ridas av olika ryttare..
Som gravid kommer du ju inte kunna rida honom hur länge till som hellst och inte direkt efter heller..

min första tanke är att hästen har ont någonstans eftersom han gjorde så även med dig i början. Sen är ju hästar så "snälla" att gör det man ber om även att det har ont när det kommer till en vill gräns.

Hej

jag har en helt underbar gångartshäst. Han är född 05, 168 i manke och helt otroligt snygg. Jag är nu gravid och tänkte sälja honom... men.. han är så svår att visa.. han lägger av när andra rider, han lägger öronen bakåt, stannar vid utgången på ridhuset och tar inte skänkeln.. om han går framåt måste dom sparka igång honom... Det gjorde han med mig i början också, men jag hade hjälp av en bra tränare.. han hatar när nya personer rider.. det är svårt att då säga till den som provrider att han inte är sån... Min tränare som är B-tränare och grandprix ryttare kan inte rida honom.. han vägrar! och då menar jag vägrar! hon har provat att tömköra honom.. men icke.. när jag tömkör.. jo men då går han framåt och har respekt för långpisk och smackningar.. han är kollad av veterinär, mig själv som är equiterapeut, och en annan kiropraktor.. samt tagen blodprov på för att se om han är sjuk på nått sätt.. men icke.. han är också jätte pigg ute i skogen..

nu ska jag behålla honom.. han är min älskling.. men man vill ju ha hjälp av sina tränare när man satsar på sin ridning.. och det innebär att hon ska kunna rida honom... vad hade ni gjort... ?? jag tycker jag försökt allt...

jag ahr en likadan häst. Endast jag kan/får träna henne. Hon gör utfall och kan bli väldigt dominant på ett svårt sätt mot folk. Har hittills sparkat tre pers men gör ingen fluga förnär när jag hanterar henne. Är egentligen en väldigt trevlig häst. Jag ser det som i hennes fall att det är osäkerhet mot människor och en dålig start på livet som spökar. man får helt enkelt välja vilka människor man introducerar till hästen och göra det i yttesmå steg och med tydliga rutiner. Oftast är det inte läge att bli hårdare utan istället mer böjlig, flexa för hästen utan att ge efter (flummigt) Ibland kan det även vara så att de är bättre att du inte är med. Min häst tenderar att vara värre när jag är med vid sidan om än inte alls. men då måste man ju lite på människan man låter hantera hästen. Det kan bli fel...

Har du bytt tränare från när du började rida hästen (då hästen betedde sig illa med dig också) och nu? Eftersom du säger att det inte fungerar med tränaren...

Vill du sälja så finns ju olika saker att göra: Sätt rätt prislapp - en "svår" häst tenderar ju att vara billigare än en som kan ridas av de flesta problem. Om du vill bli av med hästen, tänk vad häster kostar dig varje månad och jämför med att du sänker priset.

Skicka hästen till ngn duktig ryttare för försäljning. Gärna att den tävlas så att den får tävlingsmeriter om den inte har sådana sen tidigare.

Har du gått igenom hästen så att den är kroppsligt okej?

Vad roligt att du ska behålla honom! Jag tror inte att han har ont, upplevde inte det när jag red honom. Han kändes mer misstänksam men jag tycker att han bjöd på ändå mot slutet.
Kanonfin häst har du iaf.

//
Johanna med Loredeshästen

Jag tror jag tränar för samma tränare som du (ser ut som det stallet jag var och tränade på för två veckor sen och min tränare passar in på din beskrivning) och jag tror att om hon får rida din häst några gånger så kommer de nog komma överens till sist. Som du säger, din häst är alltid så här i början... Men det kan ju också betyda att om du ger dem tid så kommer de att hitta varandra bättre. Om tränaren lär sig rida din häst så kanske den tids nog accepterar andra ryttare också... Och då blir det lättare om du någon gång behöver avlastning eller måste sälja...

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 238
Senast: Grazing
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 060
Ridning Började tänka på igår när jag skulle rida min häst hur mycket jag faktiskt pratar mycket med honom under ridning, som extra hjälp. Min...
2
Svar
37
· Visningar
2 753
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 501
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar