Min häst är rädd för...

D

Don_93

När jag rider ut så måste jag rida förbi en fotbollsplan, eller måste och måste men vill jag kunna rida en riktigt ridrunda så måste jag. Nu rä det så att han är helt galen när jag rider där. Första gången jag red där stegrade han nästan över, men som tur var var den en som drog ner han men då fastnade han med frambenen över staketet men kyckades komma loss. Det är en samlväg ca 2 m-2,3 m bred och staket på båda sidorna (Det ena staketet gränsar till en trädgård och den andra till fotbollsplanen) Efter den gången var han ganska lugn när jag red där.
Men nu har han börjat igen. Han är helt galen. Stegrar sig och galopperar på stället. Att man har en äldre, orädd och efrfaren häst bryr han sig inte om. Han bara rusar rakt in i den. Sen drar han ner huvudet och skenar iväg.
Häromdagen red min kompis honom förbi där. Då hade hon graman på honom och då var det knappt att hon orkade håll honom. Jag vet inte vad jag ska göra :confused: Jag vill sågärna kunna rida där då jag måste rida där för att komma till ridhuset på vinterna oså men jag vet inte vad jag ska göra när han håller på så?

Sv: Min häst är rädd för...

Vad är det som skapar reaktionen då, att de spelar fotboll?

Jag skulle promenera förbi med hästen tills den känner sig trygg där och inser att det är helt ok att gå där. Och sedan rida när det funkar.

Som Domino säger; promenera först förbi och ta en sak i taget.Ger du det tid så ska du se att det löser sig :) Förra hästen jag hade var livrädd första gången vi skulle passera fotbollsplanen.Fick tom ha ett skarpare bett för att orka hålla henne då svansen stod rakt upp och hon villle bara takta och dra iväg.Då tänkte jag att jag kommer nog aldrig kunna rida där förbi men efter ett antal promenadturer så insåg hon att det nog inte var så farligt trots allt!

Russinet skrev:
bara en fråga...syftar ditt namn på hästen?
Va :confused: Min förra ponny kallades för Don och var född 1993. Alltså Don_93 men han är såld nu...

Jag har prominerat förbi med honom men han ör helt galen. Han försöker slita sig. (jag har haft bett när jag gått med honom) och så försöker han tränga in mig i staketet. Aja det är la bara att kämpa på. Någon gång måste han väll vänja sig...

Vet inte riktigt vad som skapar reaktionen. Skriket och att dom springer tror jag. Men han blir rädd även när det bara är nfr få personer där som sprarka på en boll och inte skriker...

men på vintrarna när du ska rida till ridhuset så kommer de ju inte spela fotboll ju....hur länge har du haft hästen där?...testa med att promenera med han och gå förbi istället i träns och kedjegrimmskaft om han dummar sig...sen kan ni kanske börja ha nån på ryggen och till slut rida själv men det är en lång bit dit och varför inte bara fråga dom om de för några minuter kan sluta spela fotboll? lr är det matcher de spelar?

piska upp honom för fan han får inte göra så han ska lyda dig fattaru???

Det var ett skämt haha.
klart ja e klok ja har ju ridit hennes häst :p
det e min polare!

okej, va bra...man blir ju lite oroad när folk säger så, visste inte om det var ironisk eller alvarligt...ber om ursäkt då, eftersom du inte menade så...ursäkta en :S människa

Hehe det gör inget :p
Ja jag skulle vart lagom knäpp om jag hade menat det ;) Jag brukar skojja om att "piska upp" hästarna men jag menar det inte nånstans =)

Försök hitta nån tid då dom inte spelar och börja med att leda förbi då, typ tidigt på morgonen eller så..

elsaa skrev:
Försök hitta nån tid då dom inte spelar och börja med att leda förbi då, typ tidigt på morgonen eller så..
Man kan inte gå runt problemet för alltid

Hoppfantasten: Asså jag har piskat upp honom. Jag har lixom pajat typ 15 spön och nu har jag inga kvar vad ska ja då ta mig till :confused:

Dom brukar spela på vinter med tror jag. När det inte är ngn där så går han förbi hur lugnt och snällt som helst. Kan nog inte be dem sluta spela när det är match som det oftast är och inte träning heller. Har ingen möjlighet att säga det heller för det är lixom lite långt att skiaka men ändå tillräkligt nära för att han ska bli rädd. Svårt att förklara...
Idag tog vi transporten ner till ridhuset när jag skulle träna och dom hade match på fotbollsplanen (ridhuset ligger alldelse bredvid fotbollsplanen) och han var hur spänd som helst ända tills vi kom in i ridhuset...

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 847
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 242
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar