Min häst är konvalescent, ska skrittas men är helt galen

CallMeAce

Trådstartare
Vad gör man då egentligen? Hon har ledbroskförändringar i ett bakknä och vi har behandlat leden 2 gånger och hon är bättre, dvs har inte lika ont längre.
Dessa behandlingar medför ju konvelescens med skrittmotion i 1 timma om dagen, gärna med klättring och bomövningar. Hästen i fråga är ett snart 7-årigt sto med MYCKET humör. Hon har till och från under den här "vilan" varit lite galen, typ hoppat, skuttat, taktat o inte kunnat uppföra sig. Nu har precis allt tagit en helt ny vändning, det går knappt att sitta på monstret. Hon har börjat stegra o kasta sig fram o tillbaka o göra allt för att få av mig och detta beteendet kan dyka upp när som helst under turen. Kastar ja mig då av fortsätter hon stegra o ha sig så jag knappt kan leda henne.

Varje ridtur de senaste dagarna har medfört stor fara för mitt eget liv och jag har nu börjat tröttna.

I hagen har hon börjat springa runt och vara galen o leka med och det känns lite som att hon har för mycket energi och att hon är uttråkad. Hon får inget kraftfoder så det finns liksom inget ja kan dra ner på heller.

Sitter ja på henne så bråkar hon minst en gång varje ridtur o nu de senaste dagarna bråkar hon i princip hela tiden. Jag kan inte leda henne för hand för då kommer ja tappa henne antagligen och jag har börjat bli RÄDD för att hantera henne men mest att sitta på henne.

Så vad gör man egentligen???
Jag måste skrittmotionera o klättra henne för att hon ska ha en chans att bygga upp sig o bli frisk o för att vi ska kunna se om hon håller för ridning...

Sv: Min häst är konvalescent, ska skrittas men är helt galen

Usch vad jobbigt, vet precis hur det är. Har själv nyligen haft en skadad häst som fick ställas av när hon var i full tävlingskondis. resulterade ju i överpigg häst och det gick inte en dag utan att hon stegrade sig när jag lede henne.

Vi ringde till veterinären och fick då utskrivet lugnande till henne. Var ngt kristalpulver grejs som man gav till hästen en halvtimme innan man skulle rida/leda. Tyvärr höll det inte så länge. Min skulle ju bara gå i 15-20 min max och då hjälpte det, men vet inte om det håller så länge som i en timme. Finns kanske ngt starkare?
Vet även att det finns ett foder som gör att hästen blir allmänt lugnare, men det tar ju säkert ett tag innan det börjar verka och det ska ju ges regelbundet.

Lycka till iafa!

Tack så mycket för tipset om lugnande. Ska ta o ringa kliniken o höra med dom. Det kan inte fortsätta så här. Hon kommer ju heller aldrig bli frisk om hon ska hålla på o takta o stegra sig när hon bara får skritta.

Gick det bra med din häst sen efter att du fått det lugnande?

Usch va jobbigt! Kan du inte göra lite olika övningar med henne så hon får tänka lite, det brukar trötta ut dem. Typ backa mellan bommar, gå mellan koner, flytta framdel och bakdel? kanske träna in några trick eller nåt? Eller hon kanske är så vild att det inte går att få henne att koncentrera sig det minsta? Svårt när man inte kan låta henne springa ett tag så hon rastar av sig det värsta :(

Jag gjorde olika övningar på ridbanan idag o det gick bra om ja inte pressade henne för mycket. Hon har så mycket humör så vill hon inte så går det liksom inte att få igenom något alls. Det hjälper inte om ja går på henne o blir förbannad för då blir hon hundra gånger värre. Vi kan inte hålla på o bråka nu heller eftersom hon bara ska skrittas.

Men så tänkte jag, dum som man är, att det gick ju bra på ridbanan ändå...så jag bestämde mig för att skritta ut en liten vända, men det höll inte länge innan hon fullkomligt exploderade, stegrade o höll på att slå över så ja fick kasta mig av. Sen hade ja fullt sjå att försöka få med mig henne hem utan att skada mig....

Jag gjorde olika övningar på ridbanan idag o det gick bra om ja inte pressade henne för mycket. Hon har så mycket humör så vill hon inte så går det liksom inte att få igenom något alls. Det hjälper inte om ja går på henne o blir förbannad för då blir hon hundra gånger värre. Vi kan inte hålla på o bråka nu heller eftersom hon bara ska skrittas.

Men så tänkte jag, dum som man är, att det gick ju bra på ridbanan ändå...så jag bestämde mig för att skritta ut en liten vända, men det höll inte länge innan hon fullkomligt exploderade, stegrade o höll på att slå över så ja fick kasta mig av. Sen hade ja fullt sjå att försöka få med mig henne hem utan att skada mig....

Ja det är nog bäst att ta de figherna sen när hon är riktigt frisk :d Aj tusan, säkrast att du håller dig på ridbanan tills hon är så bra att du kan låta henne springa av sig ordentligt innan ridturen. Fast de kommer nog inte bli lätt första gången sen :angel:

Jäkligt svårt när dom är sådär. Jag sitter i en liknande sits med min nu. Rådet jag kan ge som har underlättat liiite iaf för mej är att släppa dom i så stor hage som möjligt (om den inte måste gå i sjukhage förstås) o gärna låta den gå med en kompis.

Tycker att du ska prata med din Vet. om att börja trava den lite- bättre än att springa helt okontrollerat i hagen.

sätt på den chambon- kan ej resa sig o håller huvudet lågt- sänker stressnivån.

Jag har vid flera tillfällen blivit anlitad som "bromskloss" till överpigg häst som bara får skritta.

Har du ingen lugn och stabil häst som kan gå med på ridturerna och bromsa upp när det kör ihop sej?

(eller som andra har sagt: prata med vet och se om det inte finns lugnande som kan användas)

kan du tömmköra hästen :confused: dra något däck

Hon går redan i en stor hage md 6 andra hästar så hon har ju att göra på det sättet. Ett problem där ja har henne är att det är helt platt överallt så ja ska flytta henne t en jobbarkompis efter nyår där det finns en massa backar. Hoppas hon lugnar sig då när hon får jobba på lite mer...om jag vågar sitta upp på henne dvs, hon börjar ju stegra så fort vi ska från gården ibland :(

kan de inte resa sig när de har chambon? känns som hon är en sån häst som kommer försöka slingra sig på andra sätt så som att kasta sig o vränga huvudet o hålla på. Hon är jäkligt envis när hon bestämt sig för något o det är svårt att få henne på andra tankar då.
vad kostar en chambon? kanske man ska kolla på ändå

Jo vi har lugna hästar som kan följa med, eller en iallafall som inte skulle freaka ut om min gör det men det är ju inte ofta de som har den skulle vilja följa med o bara skritta i en hel timme :(
ja har frågat en del andra i stallet men ingen vågar följa med ut på sina hästar eftersom min är så knäpp just nu

Jag skulle säkert kunna testa tömköra nån dag i veckan men hon kommer säkert tröttna på det med, monstret

Fråga om inte ngn har en sån liggandes någonstans- fråga mig:smirk:
kostar inte många kronor.

om hästen är så på hugget o du har fått OK av Vet. att trava lite-skulle jag sitta upp o sen trava iväg för att få den på andra tankar än uppåt.

Om den går i sån stor hage finns det ingen anledning för den att beté sig så- skäll på den o beröm när den sköter sig.

Jag hade gärna gjort det. Jag gillar att skritta och har gärna en galen unghäst eller annan häst som jag måste "ställa hästen på tvären" för att bromsa. Men lite långt mellan våra stall tror jag :crazy:

Prova med räddningsdroppar, det brukar fungera på "monsterhästar" så de lugnar sig lite, skulle de gå ur när du är ute så kan du ge henne mer, det tar bara någon minut innan de lugnar sig.

Jag har haft stor nytta av dem vid alla möjliga tillfällen:)

googla så hittar du återförsäljare!

Går hon på annan medicin? isåfall kan det vara dumt att blanda, jag kan inte tillräckligt om dem för att veta om det är ok, men ring åf och fråga!

Vad gör man då egentligen? Hon har ledbroskförändringar i ett bakknä och vi har behandlat leden 2 gånger och hon är bättre, dvs har inte lika ont längre.
Dessa behandlingar medför ju konvelescens med skrittmotion i 1 timma om dagen, gärna med klättring och bomövningar. Hästen i fråga är ett snart 7-årigt sto med MYCKET humör. Hon har till och från under den här "vilan" varit lite galen, typ hoppat, skuttat, taktat o inte kunnat uppföra sig. Nu har precis allt tagit en helt ny vändning, det går knappt att sitta på monstret. Hon har börjat stegra o kasta sig fram o tillbaka o göra allt för att få av mig och detta beteendet kan dyka upp när som helst under turen. Kastar ja mig då av fortsätter hon stegra o ha sig så jag knappt kan leda henne.

Varje ridtur de senaste dagarna har medfört stor fara för mitt eget liv och jag har nu börjat tröttna.

I hagen har hon börjat springa runt och vara galen o leka med och det känns lite som att hon har för mycket energi och att hon är uttråkad. Hon får inget kraftfoder så det finns liksom inget ja kan dra ner på heller.

Sitter ja på henne så bråkar hon minst en gång varje ridtur o nu de senaste dagarna bråkar hon i princip hela tiden. Jag kan inte leda henne för hand för då kommer ja tappa henne antagligen och jag har börjat bli RÄDD för att hantera henne men mest att sitta på henne.

Så vad gör man egentligen???
Jag måste skrittmotionera o klättra henne för att hon ska ha en chans att bygga upp sig o bli frisk o för att vi ska kunna se om hon håller för ridning...

Hej
Nu har inte jag läst de andra svaren, så jag kanske upprepar ngt tips du redan fått.

Vi hade en newforest som opererades i en has och skulle skrittas. han fick absolut inte skutta eller busa på ngt sätt. Han som annars var världens lugnaste häst som hellre låg ner än rörde på sig förbyttes mot ett monster som knappt gick att leda.Då pratade vi med veterinären som skrev ut ett lugnande medel vetranquil (minns inte hur det stavas). Då blev han "seg i huvudet" och vi kunde skritta honom bättre. Ju mer motion vi fick ge honom desto mindre medel gav vi honom och tillslut ehövdes inget alls. Det kändes ju ganska hemskt, men när dom är konvalecenta så är det ju inte bra om dom "sprallar" allt för mkt.

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 860
Senast: Trissa
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Som en del säkert läst i en tidigare tråd så velade jag ju ifall jag skulle behålla min häst (importerat halvblod, född 1996) eller göra...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 661
Senast: Lavinia
·
C
Hästmänniskan För ca. 3-4 veckor sedan var jag med om den allvarligaste ridolycka jag varit med om hittills. Jag jobbar som hästskötare och...
Svar
17
· Visningar
5 613
Senast: Seabisquit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama