Min häst är inte trafiksäker vid ridning

Mimsan_

Trådstartare
Jag vill ha tips på hur jag kan göra min häst mer säker i trafiken vid ridning.

Den blir inte rädd när den står i hagen och tex en lastbil dundrar förbi men när vi rider ute blir den helt "hysteriskt" och drakblåser och blir stressad, kan även hända när vi är ute och går avsuttet. Brukar klappa och prata lugnande och trots den blir stressad och uppjagad brukar den lyssna på mig då så den blir inte totalt "väck".

Har börjat att öva med att jag går med den i träns och min sambo kommer med sin bil, stannar en bit i från och startar och kör förbi med ordentligt avstånd. H*n har även fått komma nära bilen och "lukta" (h*n älskar att lukta och kolla på saker innan man gör ngt med den) och då slappnade h*n av lite mer. Hur gör ni med unghästar? Den är 9 år så den är inte en unghäst men om den inte är van så kanske det är bäst att göra som man gör vid unghästar...

Tacksam för tips :-)
 
Sv: Min häst är inte trafiksäker vid ridning

Våra unghästar har inte rört ett öra då lastbil dundrar förbi några meter ifrån hagen, men med ryttare på ryggen (eller människa hängandes i grimskaft) blir det TOKOTÄCKT. Vi försöker rida ut tillsammans med trygga hästar, stannar hästen och vänder den mot det otäcka som kommer så den hinner se. Har lyckligtvis snälla lastbilschaffisar på vägen vi rider på, som ibland stannar och låter oss gå förbi.

Värsta perioden undvek vi trafikerade vägar. Jag upplevde att när hästen var lite mer säker med ryttare på ryggen (som i jaha, det är däruppe tryggheten sitter nu!) så gick det bättre med trafiken. Äldsta unghästen spänner fortfarande till vid lastbilsmöten, men tar inte till flykt,så detär nog påväg att släppa nu. näst äldsta vinglar ut i vägen och vill hälsa på bilar...henne stannar man på dikeskanten så hon inte har någon fart att vingla ut på vägen med... ;)

Försöker med min kropp visa hästen att det inte är något otäckt egentligen. blir jag spänd för atthästen kanske hoppar till, kan man ju råka provocera fram rädslan. Hör jag en lastbil och det är bra mark brevid vägen, bra dike eller skogsväg kliver jag av vägen.
 
Sv: Min häst är inte trafiksäker vid ridning

Våra unghästar har inte rört ett öra då lastbil dundrar förbi några meter ifrån hagen, men med ryttare på ryggen (eller människa hängandes i grimskaft) blir det TOKOTÄCKT. Vi försöker rida ut tillsammans med trygga hästar, stannar hästen och vänder den mot det otäcka som kommer så den hinner se. Har lyckligtvis snälla lastbilschaffisar på vägen vi rider på, som ibland stannar och låter oss gå förbi.

Värsta perioden undvek vi trafikerade vägar. Jag upplevde att när hästen var lite mer säker med ryttare på ryggen (som i jaha, det är däruppe tryggheten sitter nu!) så gick det bättre med trafiken. Äldsta unghästen spänner fortfarande till vid lastbilsmöten, men tar inte till flykt,så detär nog påväg att släppa nu. näst äldsta vinglar ut i vägen och vill hälsa på bilar...henne stannar man på dikeskanten så hon inte har någon fart att vingla ut på vägen med... ;)

Försöker med min kropp visa hästen att det inte är något otäckt egentligen. blir jag spänd för atthästen kanske hoppar till, kan man ju råka provocera fram rädslan. Hör jag en lastbil och det är bra mark brevid vägen, bra dike eller skogsväg kliver jag av vägen.


Tack för svar :-)
Det tråkiga är att det inte finns någon "jättetrygg" häst som kan följa med ut då jag står på en anläggning med tävlingshästar där de flesta inte ens vill rida ut :(

Undviker också de mest trafikerade vägarna men det är oftast djupa dike längs med vägarna här så det blir "ingenstans" att ta vägen. Blir inte spänd och nervös men visst kan man snabbt tänka att oj det låter som det kommer något stort och fort och omedvetet spänner sig en kort stund och då reagerar hästen på det såklart. :/
 
Sv: Min häst är inte trafiksäker vid ridning

.... Brukar klappa och prata lugnande och trots den blir stressad och uppjagad brukar den lyssna på mig då så den blir inte totalt "väck".

OK, här är problemet. Du förstärker hästens beteende. Du berömmer när hästen uppför sig fel. Igonerera istället. Du har troligen lärt in detta hårdare än hästen egentligen reagerar.

Hur gör du när hästen gör rätt? Jo, du pratar berömmande (i en lugn ton) och klappar för att visa att detta var precis vad du önskade att hästen skulle göra.
 
Sv: Min häst är inte trafiksäker vid ridning

OK, här är problemet. Du förstärker hästens beteende. Du berömmer när hästen uppför sig fel. Igonerera istället. Du har troligen lärt in detta hårdare än hästen egentligen reagerar.

Hur gör du när hästen gör rätt? Jo, du pratar berömmande (i en lugn ton) och klappar för att visa att detta var precis vad du önskade att hästen skulle göra.

Har ignorerat också men då blev det värre, upplever att den blir lugnare när jag pratar och så med den.
 
Sv: Min häst är inte trafiksäker vid ridning

Har ignorerat också men då blev det värre, upplever att den blir lugnare när jag pratar och så med den.


Har hört att problemet ofta sitter hos ryttaren. Kan inte hästen lita på ryttaren så litar ju inte hästen på sig själv. De gäller typ också att hästen inte väljer själv när den ska bli rädd, utan att det är ryttaren som talar om när det är en fara.

Ett tips vore att träna på tilliten mellan dig som ryttare och hästen från marken. Att du backar med den i lång lina utan att ta i själva linan. Att den ska följa dig utan att du tar i linan, stanna när du stannar osv. Att hästen inte får ta över och bestämma, utan att det är DU som är flockledaren. Hade samma problem med min ponny, det blev att han tog över och också på samma sätt i ridningen.

Har inte hästen en tydlig flockledare blir den så och det blir oftast så att den bestämmer själv när den vill bli rädd, just för att den inte har en stark flockledare som den kan lita på.

Det kanske inte är det som är problemet i det här fallet, men det kan vara ett tips att prova. Prova med övningar från marken med lång lina. Att den ska lyssna på dig och följa dig. Tydligt flockledareskap är A och O , även när det kommer till ridningen.

Lycka till :)
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst är inte trafiksäker vid ridning

Har hört att problemet ofta sitter hos ryttaren. Kan inte hästen lita på ryttaren så litar ju inte hästen på sig själv. De gäller typ också att hästen inte väljer själv när den ska bli rädd, utan att det är ryttaren som talar om när det är en fara.

Ett tips vore att träna på tilliten mellan dig som ryttare och hästen från marken. Att du backar med den i lång lina utan att ta i själva linan. Att den ska följa dig utan att du tar i linan, stanna när du stannar osv. Att hästen inte får ta över och bestämma, utan att det är DU som är flockledaren. Hade samma problem med min ponny, det blev att han tog över och också på samma sätt i ridningen.

Har inte hästen en tydlig flockledare blir den så och det blir oftast så att den bestämmer själv när den vill bli rädd, just för att den inte har en stark flockledare som den kan lita på.

Det kanske inte är det som är problemet i det här fallet, men det kan vara ett tips att prova. Prova med övningar från marken med lång lina. Att den ska lyssna på dig och följa dig. Tydligt flockledareskap är A och O , även när det kommer till ridningen.

Lycka till :)

För mig är det "självklart" att det inte är hästen fel och det är ryttaren som gör "fel" det är därför jag ber om tips :-)

H*n litar på mig, vi tränar mycket frihetsdressyr och hästen följer mig överallt fast jag varken håller i den eller är utanför tex en hage och stannar när jag ber den, backar när jag ber den, har full fokus , bryr sig inte ens om att äta fastän det finns gräs eller det kommer andra hästar, gör helt enkelt allt som den definitivt inte gjort om den inte litade på mig. Jag är flock ledaren så din tanke var bra men behöver något annat. Tänker fortsätta så som jag gjort hittills iaf om det inte dyker upp något bättre tips :)
 
Sv: Min häst är inte trafiksäker vid ridning

har du någon som kan köra en bil åt dig medans du promenerar så kan ni träna träna träna. Ge en mumsbit varje ggn bilen kör förbi men var i övrigt helt neutral
 
Sv: Min häst är inte trafiksäker vid ridning

har du någon som kan köra en bil åt dig medans du promenerar så kan ni träna träna träna. Ge en mumsbit varje ggn bilen kör förbi men var i övrigt helt neutral

Ja sambon har gjort de ett par gånger och sa att han ställde gärna upp fler gånger, bra idé med mumsbitarna. Det brukar jag ju ha när jag lär den ngt nytt. Hade helt glömt bort :p:o Tack!:D
 
Sv: Min häst är inte trafiksäker vid ridning

rid på vägen varje gång du rider så att det blir vardag för er båda. även om det bara är i 2 minuter.

det finns en park här som man kan rida i men det är massa cyklar, folk som spelar fotboll, hundar och bilar så hästarna brukar bli stressade och ryttarna likaså.

för att vänja häst och ryttare så brukar de be en kompis leda runt hästen med ryttare på ryggen några gånger så att båda vänjer sig. Då sitter ryttaren djupt i sätet, avslappnat säte med långa tyglar. Ledaren har grimskaft. Hästarna brukar hoppa omkring från sida till sida men ryttaren ska bara slappna av och lita på att ledaren har hästen.

jag skulle rekomendera

4 ggr leda när ledaren håller i hästen

4 ggr leda när ledaren bara går bredvid och ryttaren har kontrollen.

2 ggr när ledaren finns med men går bakom hästen

sen ska du nog kunna rida ut själv.
 
Sv: Min häst är inte trafiksäker vid ridning

Vår häst hade en stark tendens att flyga ut framför bilarna när man var i terräng, men nu har vi lärt in ett belöningsord, 'Jesss', och som tur är vår häst extremt matglad så övningen går bra att göra från marken och ryggen.
Så om man vill så kan man först ställa sig på en "säker" plats borta från vägen och bara lära in när bilen kör förbi på avstånd så säger man belöningsordet och ger mumsbiten - sen när hästen kopplar ihop dom 2 så är man redan en bit på väg.
Bästa är ju att träna först bort det dåliga beteendet från marken och när hästen håller sig lugn när bilarna kör förbi, medans den mumsar på något gott och belöningsordet sägs, så kan man sen börja göra det från ryggen.
Lättast är om du har någon 'godis'påse som du får fast i sadeln framtill och att stanna hästen och ge belöningen in mot vägen, att den vänder huvudet mot bilen. Och så får hästen gärna jobba lite med att få godisennär bilen kör förbi :) Hoppas du förstod det jag menade med övningen, och till sist när hästen fungerar bra så kan man vänja bort godiset och bara säga belöningsordet.
 
Sv: Min häst är inte trafiksäker vid ridning

rid på vägen varje gång du rider så att det blir vardag för er båda. även om det bara är i 2 minuter.

det finns en park här som man kan rida i men det är massa cyklar, folk som spelar fotboll, hundar och bilar så hästarna brukar bli stressade och ryttarna likaså.

för att vänja häst och ryttare så brukar de be en kompis leda runt hästen med ryttare på ryggen några gånger så att båda vänjer sig. Då sitter ryttaren djupt i sätet, avslappnat säte med långa tyglar. Ledaren har grimskaft. Hästarna brukar hoppa omkring från sida till sida men ryttaren ska bara slappna av och lita på att ledaren har hästen.

jag skulle rekomendera

4 ggr leda när ledaren håller i hästen

4 ggr leda när ledaren bara går bredvid och ryttaren har kontrollen.

2 ggr när ledaren finns med men går bakom hästen

sen ska du nog kunna rida ut själv.


Tack för tipset! Nu har vi kommit så långt att hästen enbart blir rädd och hoppar runt när bilen/bilarna kommer bakifrån. :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 670
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
2 131
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp