Min häst är för pigg!!!

S

Sozzo92

Jag har ett 7-årigt D-ponny sto som är jättepigg! Hon kan skritta helt lungt på långa tyglar men sen när hon ska trava eller galoppera så blir hon jättepigg och het! Jag vet inte vad jag gör fel :O Hon går på lösdrift och har fri tillgång på hösilage. Hon får igen kraft eller något liknande. Det spelar ingen roll om jag longerar henne så det droppar svett om henne, hon är lika pigg ändå. På ridbanan är hon super pigg, men ute är hon ännu värre!

Nån som har tips om hur jag ska få henne lugnare?! :confused:

Sv: Min häst är för pigg!!!

Eftersom du ej ger henne kraft eller något så finns det nog inte så många sätt att få henne lungnare, men DU kan ju alltid bvli mer avslappnad och lugn i din ridning!
Testa att BARA skritt anågon vecka, när hon håller sig lugn och avslappnad i skritten och du kan kontrollera den och öka och sakta den i olika tempon, börja då trava lite smått. kanske bara ett halvf varv på banan de första gångerna, var inte rädd innan du börjar trava att hon kommer bli pigg och sticka utan rid fram henne med sätet (många pigga hästar blir ju såååå glada när man skänklar dem för det betyder ju att du får du spring! ELLER?:D) sedan bara håll löst i henne och om hon ökar bara försök att lungt plocka ned henne igen.
Om hon inte lyssnar på det ta bara i ena tygeln (ryck inte) och styr upp henne mot staketet på banan så att hon måste stanna.

Fortsätt så och börja sedan lugnt och gör på samma sätt i galoppen så ska du se att hon förstår attd et inte är någon ide att försöka spring!

Lycka till! :)

Tack för tipsen :d ska prova i morrn ^^,

Eller så gör du precis tvärtom:p
Intervall tränar galopp så tt hästen blir avriden all energi.
har ett D-ponny fullblod som är likadan, dock bara ute.. PÅ han funkar det inte att rida på ordentligt, han blir bara piggare och piggare. Så det är olika..
Men rid som vanligt och var lugn i handen och dra inte för mkt i den..

Jag har ett 7-årigt D-ponny sto som är jättepigg! Hon kan skritta helt lungt på långa tyglar men sen när hon ska trava eller galoppera så blir hon jättepigg och het! Jag vet inte vad jag gör fel :O Hon går på lösdrift och har fri tillgång på hösilage. Hon får igen kraft eller något liknande. Det spelar ingen roll om jag longerar henne så det droppar svett om henne, hon är lika pigg ändå. På ridbanan är hon super pigg, men ute är hon ännu värre!

Nån som har tips om hur jag ska få henne lugnare?! :confused:

Det verkar som om hon inte tar dina halvhalter. Du får ett för högt tempo och troligen för snabb takt och obalans.

Jag tror INTE på att trötta ut henne. Går hon på lösdrift borde energin bero på lite bristande lydnad/utbildning och kanske även ett hetare temprament.

Renodla hjälperna. Träna halter och igångsättningar. Har du en bana så gör halt vid varje bokstav ända tills det fungerar utan att hon drar tillbaka i tygeln eller stressar. Börja med 1 sek stilla och utöka allt eftersom. Det är bra om hon gör halten så mycket som möjligt för säte och röst och bara lite för tygeln. Målet är att hon skall stå stilla utan att du behöver parera med tygeln. Lätta på handen när hon är stilla. BERÖM. Driv framåt FÖRSIKTIGT med endast sätet och försök få lugna steg fram tills nästa halt.

När detta fungerar gör du en "bana" där du travar vissa meter, skrittar andra och fortfarande gör halter. Använd samma hjälper som när du skall göra halt när du vill skritta eller trava lugnare. Om det inte fungerar så gå tillbaka till övning 1. Glöm inte att byta varv ofta.

Detta kan du också göra på skogsstigar och ut i naturen. Låt henne inte springa "fritt" utan jobba med halter och övergångar. Efterhand hinner du också forma henne efter spåret och lägga in volter.

Vänta med galoppen tills halt - skritt - trav fungerar.

Övrigt om hästen är het:
Sitt så stilla du kan = gör inga onödiga/för grova/stora hjälper. Var extremt konsekvent och ha tålamod.
När hästen väl börjar lyssna på dig kommer den säkert ha både glädje, lydnad OCH framåtbjudning.

Lycka till!

Oavsett hur pigg hästen är så måste den lyssna om du ber den om att sakta ned.
Om hästen rusar på skulle jag rida i små cirklar tills den lugnade sig; drar den iväg igen så tar du in den på en liten volt igen. Tillslut lär den sig förhoppningsvis att det inte är så kul att bara springa på i sin egen värld. När hästen lyssnar på dig i alla gångarter så märker den att den får springa mera då du kan lita på den.

För att få in den på små volter kan du i nödfall om ponnyn är verkligt het göra ett "one rein stop" - dvs. du släpper ena tygeln och drar med din fulla kraft bakåt i den andra tygeln med armen strax över din höft.

Men försök först få henne att lyssna på små hjälper om det är möjligt.

Känns inte optimalt att slita på små volter eller tvärnita för en tygel om den inte tar grundläggande hjälper.

Vilka grundläggande hjälper talar du om?
Den att stanna när ryttaren ber om det?

Jag kan bara tala om det som fungerat på en envis och het kallblodstravare. Han lyssnar idag utan problem på alla förhållande och framåtdrivande hjälper utomhus även med nya och ganska oerfarna ryttare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 676
Senast: AbCdE
·
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 386
Senast: Mabuse
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare