Min häst är en giraff...

D

Dam

Hejhej! Har tänkt på en grej som jag gärna vill ha råd och diskussion kring. Hur rider ni era hästar i skogen? Hur viktigt är det att de går i korrekt form och koncentrerar sig 100 % på er? Min dam har så mycket annat för sig i skogen som att stissa för pinnar, galoppera på sidan, hoppa högt för stenar :smirk: osv att en korrekt form är nästintill omöjlig att uppnå. Och det är inte mitt mål heller, men för att plocka lite och få en lite mer koncentrerad form krävs ganska mycket av min ridning, vilket inte är möjligt varje dag... Alltså, låter ni era hästar vara giraffer :) i skogen, eller vilka krav ställer ni?! Klättrar ganska mycket, i inte alltför branta backar, hur tycker ni formen ska vara då? :bow: Ska tillägga att vi har kommit desto längre i dressyrträningen så på bana är hon mer eller mindre som en välsvarvad ängel... ;) tackar!

Sv: Min häst är en giraff...

Lång och låg form skulle jag satsa på. Bara att de går avslappnt och länger ryggen men ingen direkt dressyrform.
Sen kan man ju utnyttja terrängen och rida lite mer samlat där det är läge och man har lust.

Tackar! Kan du ge något exempel på bra övning på samling i specifika terränger?! :bow:

hehe.,..neeeej... har inte kommit så långt i ridningen på min häst.. x)
Skyr dressyr som pesten.. x) Rider akademiskt (extrem skillnad juh.. :rofl: ), eller har precis börjat med det. Håller på att rida in min travare, ska snart sitta på honom..

Men lång låg form är rätt avslappnat, utan att hästen sänker ryggen och får ont. Det är den formen hästen själv bör tycka är bekvämast när den väl lärt sig den och lärt sig att balancera upp sig själv med ryttare.
När jag red förr (dvs med en blanding av allt jag kunde utan att bry mig om samling) brukade jag rida lite bredvid vägen i skogen, om hästen inte är alltför stressad brukar den söka fram-ner då och sträcka ut ryggen.. finns ju massa kul mark att titta på där.. :angel: lyfta på fötterna och sånt. (På en speciellt het häst brukade jag skritta i en cirkel inne i skogen tills han lugnade sig och sökte neråt).
Nu rider jag inte mycket just nu, men så hade jag gjort:P

Sen kan man ju rida på ett fält (om man får lov då) och rida lite dressyrarbete i det fria, göra skänkelvikning tvärs över grusvägen (om det inte finns bilar x), eller rida lite öppnor, samlad trav/galopp etc.. man kan göra i princip allt ute, och välja form efter det.
Men är hästen stissig tycker jag att du mer bör tänka på att få den avslappnad och inte sänka ryggen. :)

Aha, nej akademiskt är ju lite annat.
Det där med att rida på öppna fält har jag precis kommenterat i en annan tråd. Damen är villig att arbeta så fort hon kommer in i paddocken, men ute i det fria har hon alldeles för mycket annat att tänka på. I dag red jag sicksack i skogen runt träden, men f-n, då får JAG rida av bara h-vete för att det ska gå bra, annars snubblar vi runt. fort ska det gå och helst med huvudet rakt upp. hon försöker nog smita lite också... från arbetet alltså :) lycka till med travaren din!

Är inte jättestor skillnad med akademiskt och dressyr.. i båda fallen arbetar man ju ffa med samlingen och spec rörelser (eller, försöker) sen är det lite detaljer som skiljer... konstigt hur man kan fullständigt avsky det ena och älska det andra:P

hehe, kan man smita så klart att man försöker:P

När det är ljust ute, vilket det inte är nu för tiden när jag rider på vardagar, så brukar jag försöka samla ihop honom i en låg form. Men för det mesta är det mörkt ute, och då håller jag ihop honom så gott det går, samtidigt som jag måste koncentrera mig på att ducka för grenar och liknande :D

Alltså samlar jag ihop hästen men inte som på ett dressyrpass :)

Ursäkta, dum fråga kanske... men konkretisera gärna. hur menar du samla? Hur gör du mer exakt då? jag vet ju vad samling i paddock innebär men ute i det fria är jag låååångt bort från samling med min pålla... :smirk: :bow:

Det är omöjligt att samla en häst som inte är avslappnad.
(Om man nu söker någon form av hälsosam, äkta samling... kröka på nacken kan de alltid lra sig)
Så jobba på att få honom/henne avslappnad först och främst. :P

Min ponny rids alltid i form i skogen, med samma krav som på ridbana. I rejäla uppförsbackar så skrittar vi bara på lång tygel, minde klätterbackar så är det en lite längre form som gäller.

det går mkt bättre att rida dressyr i skogen än på banan för då kan man tex rida 8:or runt träden m.m min pålle är myket mer koncentrerad i skogen

men har jag en tränare går det mkt mkt bättre på banan

Hej!

Klart man kan "flytta ut" dressyrövningar i skogen. Ex skänkelvikningar på bredare stigar, serpentiner runt träd osv. Men det har ju helt att göra med vad det är för terräng, och också vad det är du har för mål med passet. Ska ni bara "ut och röra på benen" kan ni ju tillåta er själva att mest traska på och njuta av naturen. Men det är klart att det är en fördel om hästen lyssnar på en ändå! :D Men lite "friare" form blir det nog automatiskt när man är ute, tror jag.

Jag brukade ibland styra in min häst rakt i skogen (alltså, terrängen var ju framkomlig, såklart) - då var han tvungen att verkligen se sig för och lyfta på hovarna.

Man kan ju också passa på att konditionsträna när man är ute! Det är ju roligare att tex trava en längre stund när man faktiskt kommer någon vart än att rida runt, runt, runt i ridhuset.

Men om hästen är stirrar kan det ju vara ett nog så arbetsamt pass bara att ta sig från stallet och sedan hem igen. ;)

Avslappnad. Sen varierar man kanske ibland med jobb och inte jobb.

Jag är av åsikten att hästen naturligt ska kunna hitta en bra form. Det ska komma av sig själv. Därför tar jag för vana att alltid börja all ridning med att hästen ska vara avslappnad. Det är A och O. Och en avslappnad häst som jobbas mot en bra form har muskler och möjligheten att välja en bra, bärande form - som däremot inte behöver vara "dressyrkorrekt". Hästen kan sträcka ut och ändå röra sig balanserat med bärande överlinje.

En häst som tränas rätt och är avslappnad övergår oftast på egen hand till en bra, bärande form. Det är bekvämt för dem och ger dem mer kontroll över sin egen balans och sina rörelser.

Därför låter jag min häst på egen hand få hitta formen på uteritterna.

För min del är det helt olika hur hästen rids i skogen, men jagbestämmer alltid innan ridturen om det ska vara "träning" eller "fritid". Bestämmer jag mig för träning vill jag att hästen är uppmärksam och till 100% med och inte går som en giraff ;) Helst lång och låg, aldrig ihopkrullad (kan ej förklara så bra, hoppas ni fattar vad jag menar). Bestämmer jag mig för fritid så får hästen lite ledigt och kan gärna strosa och se sig omkring, SÅ LÄNGE hon är uppmärksam och tar alla mina hjälper när jag ger dem.
Min häst är nog lite som din, tror att det ligger ett hästätande troll bakom varannan sten. Jag brukar bara ignorera detta och rida på framåt som vanligt. Alltså rida ur problemet.
Vid klättring - lång och låg. Tillräckligt lång för att hästen ska hålla balansen och tillräckligt kort för att h*n inte ska tappa den. Det är individuellt för varje häst.

Mina hästar får ALDRIG gå som giraffer. Oftast är det arbete i korrekt form som gäller även när vi rider ut, men visst kan jag öppna upp formen, släppa fram näsan men ryhhen måste vara med och kontakten med bettet måste alltid vara bra. Hästen ska vara koncentrerad och lydig, abbars kan jag lika gärna stanna hemma.

Mitt mål med uteritterna är att hästen ska gå FRAMMÅT. och det är det jag tränar på. Hoppar han åt sidan och går som en giraff så strävar pållen bakåt och det får han altså inte även om det är en nervpelle jag har. Och formen kommer med bjudningen så kontentan är att korekt form ska han ha även vid uteritter. Behöver dock inte vara så samlad som de är på en dressyrbana.

Jag menar ungefär som alla andra här beskrivit! Han ska vara uppmärksam och lyssna, gå i en låg ganska öppen form.

tack för det svaret! raka puckar gillar jag! känns som om jag får börja ställa lite högre krav på min pålla, och då också på mig själv eftersom mycket sitter i min ridning som inte håller måttet. Det ska kännas efter en lullrunda också! tack! :bow: :smirk:

Ja, det ska kännas - i MAGmusklerna. Inte i armar och ben... Lydnad är A och O. Och min filosofi är att vi skrittar tills skritten funkar ute, då travar vi, men så fort vi tappar kontakt/hästen ökar och det blir sämre så bryter vi av, korrigerar tills skritten är bra och börjar om...

min häst får alldrig gå å vara giraff, de förstör mer än de gör nytta. hon går i en lägre å längre fort i skogen än på banan för att slappna av. sen är hon väldigt stissig av sig och de blir bättre så fort hon jobbar å inte tänker så mkt på omgivningen. så jag brukar göra mkt öppna, sluta å skänkelvikningar och tempo växlingar för att få henne på andra tankar å de funkar kanon.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito)...
2
Svar
23
· Visningar
2 823
Senast: Magnum
·
Träning Hej! ;D Har för ett tag sedan tagit en nordsvensk/ardenner - korsnings valack på foder. Var inte direkt planerat, utan hade snarare...
2
Svar
23
· Visningar
6 894
Senast: Askur
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 214
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama