Min häst är bara FÖR häftig

SusieQ

Trådstartare
Måste bara skriva hur snäll min häst var häromveckan. Jag tänkte att jag skulle prova att göra lite byten.
Är förlamad i halva kroppen (vä sida) så vänster skänkel funkar inte under knät, och har pga detta inte kunnat byta galopp fr vä till hö. Detta fungerade häromdagen, så jag tänkte "vi provar lite seriebyten" (hon kan ner till var tredje iaf, så vi får se hur länge jag hänger med)
Hästen tyckte att detta var så roligt att när vi gjorde i var tredje, blev det plötsligt 2or och sedan ettor. Där satt jag och kom på efter tre ettor att "vi kan inte det här" så jag fick avbryta (jag hängde inte med mer, dessutom gjorde hon saker jag inte bad om).
Dessutom har vi inga byten i hkdressyren (jag har fö ingen galopp alls i mina program). Visst är hon bara för häftig min gamla tant (17 år). Dessvärre har hon gått och blivit halt nu i dagarna.

Tyvärr känner jag nu också att när min gamla tant inte längre vill vara med på tävlingar och träningar, så blir det bäst för mig att sluta rida, för en sån häst hittar jag inte igen. Hon är helt underbar i all hantering och ridning annars med. Köpte henne för drygt ett år sedan

Sv: Min häst är bara FÖR häftig

va härligt!!!:banana: :banana:
Ni verkar ha en superkommunikation du och din häst!!

Jag har problem att få till ETT rent byte :crazy:

Var stolt över att du har en så lyhörd häst och att du genom dessa byten har bevisat att du rider med sätet och din vikt, precis vad alla drömmer om att kunna!! :angel:

Hon blir säkert fräsch snart igen!!!

All lycka och glädje till dig och din goa pålla!!! :love: :love: :love:

Underbart!!
Men inte ska du sluta rida!!!!!!!!!!!!

Vad underbart!

Klart du ska fortsätta rida. 17 är ingen ålder. Hon kan hålla många år till:)

Fazer skrev:
va härligt!!!:banana: :banana:
Ni verkar ha en superkommunikation du och din häst!!

Jag har problem att få till ETT rent byte :crazy:

Var stolt över att du har en så lyhörd häst och att du genom dessa byten har bevisat att du rider med sätet och din vikt, precis vad alla drömmer om att kunna!! :angel:

Hon blir säkert fräsch snart igen!!!

All lycka och glädje till dig och din goa pålla!!! :love: :love: :love:

Ja det kändes så himla bra att jag bara var tvungen att dela med mig till er, jag är inte någon stjärna på att rida, men med den hästen känner man sig riktigt duktig. Fast en kompis som red henne en gång (hon rider intermediaire på sin egen) åkte av för att hon (hästen) var så känslig för hjälperna och det blev fel i kommunikationen.

Det roliga var att jag tänkte att när hon nu gjorde de här bytena var det säkert bara slarv, men min kompis som tittade på sa att de var höga och fina men framförallt rena.

Jag älskar min häst och är väldigt stolt över henne, ska till veterinären på tisdag. Hoppas att det inte är ngt allvarligt, annars har jag ett prima avelsto (fast jag vill ju ha en tävlingshäst)

flashlight skrev:
Vad underbart!

Klart du ska fortsätta rida. 17 är ingen ålder. Hon kan hålla många år till:)

Nej 17 är ingen ålder, men hon får lite småhältor då och då (har gått en del i sina dar, är dock halvpensionär med mig) och jag vill inte hålla på och behandla henne stup i kvarten.
Tyvärr gör ju min skada att jag troligtvis belastar henne snett (även om jag försöker motverka det) och det är ju inte nyttigt för någon.

Åhh, det är väl då attans att jag aldrig sett henne! Hade varit jätteskoj att se er ihop, kan nästan se det framför mig :love: Jag som inte trodde nån skulle slå hennes föregångare ;) som du ju tyckte då var en av de trevligaste du suttit på (tyckte jag med f.ö. önskar fortfarande jag kunde inplanterat A:s rörelser i mina gamla dam ;) )
Men usch vad tråkigt att hon inte är fräsch, tycker du har haft nog med otur som det är!! Men inte ska du sluta rida!? Det vore bra synd tycker jag.

Hehe, du behöver inte oroa dig om att sluta rida än. Jag KÖPTE min "handikapphäst" när hon VAR 17 år. Idag är hon 22 och piggare och fräschare än någonsin. När jag köpte henne, var hon enligt papperen utbildad LB/LB och det stadiet är vi sedan länge förbi... :angel:

Och hennes pojkvän är 25 år och kan fortfarande showa under ryttare med passage och bytesserier ner till varannat, även om han är hosthäst och så samlande rörelser ofta utlöser hostreflex.

Så HÄNG med du! Än har ni många roliga år kva.

Kram!

IngelaH och "Timatant"

Nä hon ska få gå så länge hon vill och kan/orkar. Det kluriga kommer sen, när hon inte vill längre måste jag sluta rida då eftersom jag inte kommer att hitta en sån häst igen.:cry:
Nu är hon pigg och glad igen och vi håller på att sätta igång oss igen så smått.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte till privatlektionsstället vid världens ände igen med ett par vänner, och var helt inställd på att sitta på dressyrbjässen. Men...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·
S
Hästhantering Hej! Först vill jag bara säga att det inte är min mening att hänga ut någon, om någon skulle känna sig träffad - behöver bara lite...
Svar
13
· Visningar
2 585
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka