Min häst är arg

J

Jenkoo

Den senaste tiden har det gått bra för mig och min NewForest ponny. Inte toppen, men framsteg på många punkter. Men de senaste dagarna har hon tydligt visat mig och övriga stall-medlemmar att hon är sur.

Hon har bitit mig och en annan tjej, sparkat efter en tjej i samband med longering, och den andra gången mot en annan tjej som skulle lägga på henne täcke i boxen.
Inga av dessa sysslor har vart ett problem förut. Men nu. När jag har henne i stallet så lägger hon öronen bakåt åt en när man går förbi. Sparkar irriterat i marken och även åt hästen i boxen brevid. Likadant där. Det har aldrig vart problem mellan dom.

Jag tänkte ta hjälp av någon att göra en foderstat och självlkart ta reda på att hon inte har ont. Men jag tycker bara situationen är konstig. Man känner sin häst, och man vet att nåt är fel när det är det. Och i det här läget känner jag det. Hon har inte bara kommit på en dag att hon kan bitas och sparkas utan det finns en anledning.
Har läst i dom andra forumena om bitande hästar, men tycker inte att fallet är detsamma.

Ska jag slå tillbaka? Överaska henne med blomspruta? Hon är fullkomligt livrädd för vattensprutor av alla slag, så jag vet inte om det är en bra idé?
Nu bortser jag då från att hon har ont.
Vad har ni för erfarenheter av detta? Vad var problemet i dom fall ni vet om??
 
Sv: Min häst är arg

Vattenspruta:rofl: :rofl: :rofl: tja du kan ju testa...nej allvarligt!
Vad får hästen för mat eller rättare sagt hur mkt?Den kanske är hungrig...för lite motion/utevistelse? Du kanske ska byta boxgranne(dom kan ju ha blivit ovänner). Men först av allt skulle jag nog kolla över hästens hälsa...Lycka till!!
 
Sv: Min häst är arg

Hon får inte mycket mat för hon är överviktig som bara den. Men fodret är inte ändrat sen ganska lång tid tillbaka. Och hungrig det har hon vart hela sitt liv :D
Hon har ju visat tendes på att vara matarg, men kan det verkligen bryta ut bara sådär??
Ska som sagt be någon göra en foderstat åt mig, så allt blir rätt. Motionen är aktivt ca 3 gånger i veckan. Anledningen till det är att hon helt enkel tycker det är skittråkigt att gå på bana viket oftast är det enda alternativet när man jobbar. Så två uteritter, och en dag på banan.
Byta box är inte heller ett alternativ då dom två mindre hästarna måste stå brevid varandra, och den högre hästen står i största boxen.
 
Sv: Min häst är arg

du kan aldrig svälta en häst och tro att den ska vara glad!!sen att rida den 3 dar/veckan är för lite tycker jag...ut i skogen flera dar i veckan om du har tid...det behöver inte vara nått jobbigt pass utan bara ut o skritta och trava lite kravlöst.
Tycker det låter som den är uttråkad...Ge den mera hö eller varför inte ge den fri tillgång på halm så den inte får problem med magen?Många hästar som är arga har för lite sysselsättning enligt min erfarenhet!Mera hagvistelse, mera lättare skogsridning, och hö/halm att roa sig med i boxen!;)
 
Sv: Min häst är arg

Första tanken var ju att hon kanske har ont nånstans.
Eller har nån infektion eller nåt?

Har nåt ändras i miljön? Nån ny häst, ny utr, nånting?
Nåt som kan lukta annorlunda?
 
Sv: Min häst är arg

Svarar till er båda.

Nej.. Jag svälter inte min häst. Hon får inte mycket, men det hon får är vad två veterinärer har sagt att hon ska få. Hon har lätt att lägga på sig och är väldigt kraftigt byggd. Men en foderstat ska jag göra ändå. Hon har gått på fri tillgång till halm och det höll på att ta hennes liv, så det är uteslutet.
Hon har både hö, halm och utsrödda morotsbitar i boxen. Vill ju allstå understryka att hon inte har varit såhär förut.

Utevistelse har hon 12 timmar per dag.

Uteritter kan jag inte öka eftersom det är kolsvart när man kommer hem från jobbet samt att det inte går att rida ut ensam på henne.

Gick igenom hennes kropp nu för nån timma sen och upptäkte en svullnad på vänster sida av hennes rumpa. Och hon respondade med öronen bakot när jag tog där. Troligen fått sig en känga av någon av dom andra hästarna.

Hade även en tanke om hennes pälssättning irriterar henne. Hon fäller en del nu, och vinterpälsen har börjat titta ut på allvar.


Tack för era svar
 
Sv: Min häst är arg

Det kan ju bara vara att hon är litte grinig pga av pälsändringen. Men annars så tänkte jag verkligen på att hon skulle fått ont någonstans eftersom det kom så plötsligt.
Kolla igenom henne noga å avvakta litte med tanke på om det är pälssättningen men annars tycker jag att ni ska låta en vet kolla henne.
 
Sv: Min häst är arg

Överaska henne med blomspruta? Hon är fullkomligt livrädd för vattensprutor av alla slag, ....

Jag rekomenderar dig att låta bli blomsprutan, jag har själv en som reagerar på typ blomsprutor. Det pysande ljudet gör henne galen. Så jag har problem med flugmedel etc i sprayform, duschslangen, när fordon kör på regnvåta asfaltvägar, allt detta ger ifrån sig ett visst ljud som hon hatar, så utsätt inte din häst för det om hon redan är rädd. Du kan få ofrivilliga effekter.

Min gamling blir skitsur på allt och alla när han är hungrig och dessto mer i fälssättning/fällningstider.
 
Sv: Min häst är arg

Prova att ge B-vitamin. Min häst blir alltid ett monster på våren och hösten när han ska fälla och sätta ny päls. Men så fort han får B-vitamin blir han sitt vanliga jag igen.
Värt att prova ialla fall...
 
Sv: Min häst är arg

Ja, jag la faktiskt till b-vitamin i maten igårkväll. Får se om det hjälper. Hon har vart trevlig hela dagen idag, så det kan ju bara ha varit en svacka. Ska inte ropa hej för tidigt dock :crazy:
Men det känns som det är många faktorer som stämmer på henne av alla råd jag har fått. Hon verkar ha fått en spark av nån i hagen, hon fäller rätt fint, vädret har blivit värre o hon står alltid och hänger vid grinden å vill in. Har inte fått b-vitamin förut och så har jag köpt ett nytt täcke till henne igår, som inte väger så mycket som det gamla.

Ska ut och pyssla om henne ikväll så man får väl se vilket humör hon verkar va på. Ska försöka undvika att bråka med henne om hon är sur.

Tack än en gång alla
 
Sv: Min häst är arg

Hej!

Jag ser att du redan verkar vara orsaken på väg men skriver ett inlägg i alla fall.

Det är som någon vis människa har sagt "så många som vill skriva men ack så få som vill läsa" :o .

I alla fall så skall jag bara tilllägga att även jag har en häst som blir sur, grinig och nästan lite elak på våren och hösten. Jag glömmer det lika fort efter varje period och blir lika förvånad varje halvår då det inträffar :crazy: . Men det är alltid i samband med pälssättande/fällning. Alltså inte direkt då jag ser att pälsbytet är på gång utan som nu, ett par veckor in i själva pälsbytet. Min häst har nu börjat fått den där underbart mjuka underpälsen (innan den längre pälsen kommer) och han fäller ordentligt när jag borstar honom, och det är nu han börjar bli sur.
Och tänk, i år drog jag mig till minnes att så var han ju i våras också och hösten förra året och den våren också och......ja ni fattar. Äntligen tycks även jag ha förstått :idea:
 
Sv: Min häst är arg

Så där är jag med:rofl: Blir lika förvånad:eek: varje höst och vår när jag möts av ett monster i stallet... Men B-vitamin funkar jätte bra på honom. Synd bara att jag inte kommer på det förrän han redan är sur:angel:
 
Sv: Min häst är arg

B-vitamin är en underbar upptäckt :bow:

Hästen min kräver det från uppstallning tills i stort sett betessläpp.

Underpälssättning kräver han dessutom dubbeldos, annars har vi ett riktigt monster i stallet. :devil:

Han har inga brister som veterinären kunnat hitta, och har fått veta av dem att b-vitamin inte kan vara farligt att "överdosera" du de kissar ut överskottet. Det blir ju dyrt för mattes plånbok men men om han kräver ska ha få.. :angel:

Lycka till ni andra med plässättning...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
782
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp