Min häst dog efter kastreringen

Sv: Min häst dog efter kastreringen

Jag kommer alltid att göra kastration stående utan att sy! Har inte haft några komplikationer me stående. Sen kan det hända men jag har sett hur illa det kan gå när dom har sytt också.
Jag har me travare, kastrerar ca 4st varje år. Jag har bara hört att 5st me den här har fått framfall... Så det e inge vanligt.

Jag beklagar verkligen att detta hände dig!
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Gissar att det där var ett knapplån och inte riktat till mig? Min häst lever nämligen och är inte ens kastrerad.
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Risken för framfall efter sydd kastraktion är 0% så då har du blivit felinformerad, om du närvarat vid en sydd kastraktion så hade du sett hur de snör av invändigt och då är det inte svårt att förstå att risken är 0% för framfall (jag deltog i min senaste hingsts sövda kastrering så jag har sett det med egna ögon)
Stygnen tätar bara utgången från inguinalkanalen, om tillräckligt med tarm ramlar ner där o trycker på kan stygnen släppa.'
Värst vad du uttalar dig tvärsäkert om det felaktiga i öppen kastration.
Det är helt lege artis att göra en sådan
Nu har du fått TS att göra en chanslös anmälan.
Jag har inte lyckats hitta ngn statistik men risken torde nog ligga i samma storleksordning som allvarliga komplikationer vid narkos/uppvak.
Jag har väl gjort ngt hundratal stående på alla typer av hästar inklusive äldre varmblod, en fick framfall. Av hästar jag skickat till op av olika orsaker (inte lika många som jag kastrerat) har en dött i uppvakskomplikationer.
PL
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

*kl*

Reagerar på att flera här uttalat sig om att både varmblod och äldre hästar ska opereras och sys vid kastration, för att de skulle ha "lättare" att få framfall, vilket jag tror är felaktigt. Jag jobbar med varmblod och kastrerar varje år en eller ett par stycken, alla stående hemma på gården i varierande ålder. I år har vi kastrerat två nyblivna treåringar och en fyraåring. Samtliga hemma.

Vi väljer hellre detta alternativ eftersom vi upplever det säkrare, hästarna är vana vid bakteriefloran i vårt stall, man slipper söva och riskerna som följer det, hittills har vi kastrerat en drös hingstar och den enda som fått sviter av ingreppet var just den som togs in och sövdes på klinik....

Den äldsta vi kastrerat hemma var för övrigt 8 år...

Men vår veterinär gör alltid grundlig undersökning av hingstarna innan kastration, undersöker skicket på hästen, lyssnar på hjärtat, tempar, gör rektal undersökning för att försäkra sig om att hästarna inte är för "vida". Det uppfattar jag det som att denna veterinär inte har gjort? Vidare är ju vi införstådda i att detta är ett ingrepp som medför risker, och vi har full koll på de vi kastrerat i princip dygnet runt och har fortsatt kontakt med veterinären efter ingreppet och denne följer upp kastrationen efter någon vecka.

Jag tror TS haft en otrolig otur och möjligen att veterinären borde gjort en noggrannare undersökning av hästen innan kastrationen, men tyvärr händer sånt här ibland, det kan även hända annat skit vid just detta ingrepp, det är inte helt riskfritt att göra veterinära ingrepp på sin häst, tyvärr....

Skickar tröstkramar till TS, det är tufft att förlora någon man älskar, speciellt när det sker plötsligt och alldeles för tidigt, lider verkligen med dig...:cry:
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Det är inte felaktigt det är en allmän kunskap och rekommendation som gång på gång påtalas av expertisen, var en stor artikel om det så sent som för några månader sedan i någon veterinärtidning och även ridsport hade en stor artikel tror det var under hösten. Varmblod är högrisk ras för tarmframfall eftersom det är vanligare att de har vida än trånga kanaler vilket ju är en genetisk sak och därför inte konstigt att vissa raser är mer drabbade.
Rekommendationen är att hingstar över 3 år alltid skall behålla en hinna och sys vilket enbart kan göras på liggande kastraktion. Ju äldre hingsten är ju större blodkärl har den dessutom och därav ökar även risken för kraftiga blödningar ytterligare en anledning att ha dem liggande för att kunna åtgärda det om sådan uppstår.
Risken för tarmframfall eller kraftig blödning är mkt större än riskerna med ett uppvak efter ett så kort ingrepp som kastrering innebär.
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Är du vetrinär eftersom du är så säker? Eftersom du fått svar från en vetrinär och påstår att han har fel?
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Missade ditt inlägg såg bara det sista, nu snackar du väl ändå bara om de yttre stygnen det är ju inte de det handlar om den stora skillnaden är ju att några av de inre hinnorna sparas och det knyts ju av rejält lär inte ge sig för att tarm skulle trycka på är ju inte precis vanliga suturer som görs där, nu var det iofs en riktig veteran som anses som en av sveriges bästa kirurger som utförde kastreringen jag var med på och såg utförd på nära håll ifjor men där kan jag säga med hundra procent säkerhet att där var det ingen risk att något skulle släppa för att tarm tryckte på. Nu vet jag ju inte om det finns klåpare som utför det halvdant på andra sätt.
För övrigt samma veterinär som visade mig artikeln i veterinär tidningen ang kastraktion och där presenterades även statistik och tarmframfall i olika grad var inte så ovanligt långt mkt vanligare än komplikationerna av narkos.
Sen är väl sådant också något skiljer från klinik till klinik hur bra förutsättningar och hur skickliga de är på att lägga rätt narkos mm hur mkt komplikationer de har. Samma kirurg hade under en 10 års period med i snitt minst 5 opererade hästar per dag förlorat 2 hästar under 10 år en dog i narkosen och en bröt benet illa i uppvaket. I båda fallen handlade det om komplicerade operationer med lång narkostid vilket ökar risken markant för problem. Det finns ju tom kliniker som inte ens har övervakade uppvak och där förstår man ju att det kan gå illa. Min egen som jag var med på tex vaknade till alldeles för tidigt och gjorde ansats att fundera på att resa sig dock var han övervakad av vet.assistenten som genast lugnade hästen och tom la ett täcke över huvudet på honom så att han somnade igen, därefter kallade direkt på ytterligare hjälp för att vara förbered om inte det funkade nästa gång varpå hästen hade två stora stöddiga karlar som stöttade varje steg i resningen och de första vingliga stegen. Vant och rutinerat balanserade de av allt vingel.
Så vist det är nog viktigt att välja rätt ställen att utföra operationer på och noga kontrollera hur deras rutiner ser ut.
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Är du vetrinär eftersom du är så säker? Eftersom du fått svar från en vetrinär och påstår att han har fel?

Det finns ju tyvärr gott om veterinärer som inte bryr sig om de rekommendationer som ges annars hade det ju inte utförts några stående kastreringar på äldre hingstar.
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Det finns ju tyvärr gott om veterinärer som inte bryr sig om de rekommendationer som ges annars hade det ju inte utförts några stående kastreringar på äldre hingstar.

Vi har fått utfört hemma ganska många stående kastreringar på äldre hingstar.. Inga problem alls.

Däremot har vi hästar som inte har vaknat något mer ur narkosen :crazy:

AM
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 136
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 345
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 953
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 133
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp