Min häst dog efter kastreringen

Sv: Min häst dog efter kastreringen

Talat med några av Sveriges mest anlitade veterinärer om just detta, de menar att man på senare tid kommit fram till att riskerna inte skulle vara mycket större att kastrera en travare stående jmf med andra raser. 3-år är enligt många inte för gammalt heller, enligt mig råder det dessutom vitt skilda åsikter vad gäller just kastrationer beroende på vart i landet man befinner sig. Alla har faktiskt inte möjligheten att ta hästen till klinik för att lägga den ner, och att lägga dom ute i fält är inte alltid det bästa heller. Att klandra veterinärens kompetens är bara illa i detta fall tycker jag, kan garantera dig att denna antagligen inte mår särskilt bra idag heller..

Lider fruktansvärt med dig som blivit av med din häst på detta sätt..
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Åh gud!:cry:
Skickar en hög med tröstkramar till er!:cry:
Veterinären borde ju ha gjort någon miss?
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Hej o tack för svar. Jag har varit o mött upp Lantbrukstjänst som kom o hämtade Hälge. Han var jättetrevlig o klippte av en bit av manen åt mig,var tyvärr tvungen att skölja av det så den härliga hästdoften finns inte kvar=(
Jag pratade med veterinären igår men då var jag fortfarande väldigt chockad. Jag ska skriva ett brev i stället, för när jag pratade med min dotter som var med när han kastrerades så insåg vi att han inte ens frågade hur gammal han var. Han visste att det var en varmblodig travare. Hade vi vetat att åldern var en faktor så hade vi påpekat att han var tre år.
Det känns så ledsamt att mista hästen för något som inte behövde ha hänt. Jag tog den hästveterinären-med tillgång till klinik-som låg i den staden där hästen skulle stått uppstallad. Hade jag vetat om detta så hade jag gladeligen åkt de åtta milen till Färjestad o kastrerat honom där. Men jag kan aldrig få tillbaka denna underbara häst o nu hänger hans leriga o blodiga grimma i förrådet o jag kommer att lägga det här med hästar på hyllan. Han var en dröm som jag förverkligade, en dröm som jag hade i över 20 år, jag orkar inte börja om igen.
196485_10151059002676709_1076258212_n.jpg
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Det gör så ont i hjärtat av att läsa det du skriver:cry:
Finner inga ord!:cry:
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Vilken hemsk upplevelse, lider med dig :cry:

Låt sorgearbetet ta sin tid, men var inte rädd för att gå vidare .. Tiden kommer att hjälpa er, även om det inte känns så i början.
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Håller med....

Beklagar sorgen TS, det är för j*kligt när våra djur måste lida pga inkompetenta veterinärer. :( Du lär väl inte komma någonstans med det men tycker du skall anmäla vet. Sånt bör de känna till!

Jag väljer ditt inlägg som ett exempel, det är flera som också skrivit om inkompetenta veterinärer.

Så långt jag hört, är framfall en känd om än tack och lov ovanlig komplikation till kastration.
Så långt jag hört, förekommer det också efter liggande sövd kastration på klinik.
Jag lät kastrera en treårig klapphingst liggande på klinik för två år sedan. Allt gick bra. Men ångest hade jag tills han var uppenbart läkt, just för framfall och infektion och andra tänkbara komplikationer.
Jag hade också ångest över de hingstar jag lät kastrera stående hemma förra hösten. En av dem fick magnifikt ödem i skapet, men det var knappast veterinärens fel. Det var en komplikation som inte är okänd, och jag hade turen att det inte blev någon värre komplikation än så.

Jag håller med om att det är tråkigt för TS, det gör ont i en att förlora sin häst.
Jag tycker inte om skitkastning och syndabockstänkande.
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Risken för framfall efter sydd kastraktion är 0% så då har du blivit felinformerad, om du närvarat vid en sydd kastraktion så hade du sett hur de snör av invändigt och då är det inte svårt att förstå att risken är 0% för framfall (jag deltog i min senaste hingsts sövda kastrering så jag har sett det med egna ögon)
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

I det här fallet måste väl största "skulden" ligga på veterinären som inte gjorde den säkraste formen av kastration men tanke på hästens ålder och ras.

Hästägaren är ju en amatör i jämförelsen med en leg veterinär när det gäller veterinära ingrepp och kan ju inte förväntas veta exakt vad som är säkrast i varje enskilt fall.

Det är alltid hemskt när en häst dör efter ett ingrepp men ibland händer det oavsett hur noga veterinärerna är.

Vi kastrerade en äldre nordsvensk för ett par år sedan. Han var nästan 20 och kliniken varnade oss att det är svårare ju äldre hästen är. Samt att narkos alltid är en risk. Men som tur var gick allting finemang. Men när vi lämnade in hästen på kliniken så förberedde jag mig mentalt på att vi kanske inte skulle ha honom med oss hem.

Nu i höst är det dags igen med en av våra andra nordisar. Måste åtgärda tänderna på vår gamla hingst och vi har redan i våras varit hos en av de veterinärer i Skåne som är erkänt bra på hästtandvård. Men vi kämpade i två timmar utan att kunna göra nåt för vår hingst har sån nacke att munstegen bara glider ur hela tiden. ( Trots att han hade fått så mycket lugnande att han knappt kunde stå). Så det enda är att göra det under narkos med hästen liggande. Men när jag pratade med kliniken i våras så var de tveksamma just för att hästen är så gammal att narkosen kan vara vansklig.

Men nu när de kommer hem fr betet så måste det faktiskt göras. Alternativet är att avliva honom. Och då tar jag hellre chansen att han kanske dör under narkosen när vi faktiskt försöker fixa hans tänder så att han kan äta normalt i några år till. Förutom tänderna är ju den gamle kärnfrisk.

Åh det är ju alltid så när man är djurägare- många saker som man måste ta beslut om och alla är inte roliga...
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Det är väl ungefär så här jag menade. Innan all fakta kommit fram kanske man ska undvika att börja skrika och hitta någon "skyldig".

Ts verkade (skrev ångest) förebrå sig själv lite för vad som skett och det menade jag att hon inte skulle göra för trots allas goda intentioner går det åt helvete ibland. Med facit i hand är allt lätt att rätta.

Jag lider med familjen. Det var inte så längesedan jag åkte till veterinär med en 7 månaders unghund som var lite hängig och några timmar senare fick jag begrava den. Trots hunden varit hos veterinär dagen före i ett annat ärende hade ingen sett hur sjuk han var. Så shit happens...det gör bara så jävla ont!
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

En sån vacker kille du hade. Jag beklagar verkligen och blir helt tårögd här. Tröstkramar!!!!
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Usch vad tråkigt! Det är inte ditt fel.

Jag kastrerade en 1½ årigt halvblod hemma med öppen kastrering för 4 år sedan. Han fick "bara" infektion som komplikation men det var svårt att få bukt med den trots flera olika penicillinkurer. Han blev (och är än idag) ett elände att sticka men repade sig tack och lov. Inget gick på försäkringen.

Efter den resan kasterar jag alltid numera under narkos på klinik. Risken under och efter kastreringen är mycket mindre och hästarna verkar i stort sätt oberörda dagarna efter vilket känns skönt.
Det är ju i och för sig en risk med sövning och uppvak men den känns mindre.

Oavsett vilket alternativ du valt så kan de ju gå fel. Jag tycker det är mest sorgligt att du inte fick alla fakta på bordet INNAN, så du utifrån det kunde välja. Det är kanske dags för en anmälan till veterinära ansvarsnämnden. Det ändrar ju inget för dig men du kanske kan rädda någon annan!
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Usch vad tråkigt! Det är inte ditt fel.

Jag kastrerade en 1½ årigt halvblod hemma med öppen kastrering för 4 år sedan. Han fick "bara" infektion som komplikation men det var svårt att få bukt med den trots flera olika penicillinkurer. Han blev (och är än idag) ett elände att sticka men repade sig tack och lov. Inget gick på försäkringen.

Efter den resan kasterar jag alltid numera under narkos på klinik. Risken under och efter kastreringen är mycket mindre och hästarna verkar i stort sätt oberörda dagarna efter vilket känns skönt.
Det är ju i och för sig en risk med sövning och uppvak men den känns mindre.

Oavsett vilket alternativ du valt så kan de ju gå fel. Jag tycker det är mest sorgligt att du inte fick alla fakta på bordet INNAN, så du utifrån det kunde välja. Det är kanske dags för en anmälan till veterinära ansvarsnämnden. Det ändrar ju inget för dig men du kanske kan rädda någon annan!

Då har jag insett att jag nog kommer att anmäla Hälges kastreringsveterinär till Ansvarsnämnden för djurens hälso o sjukvård. Min uppfattning är att han inte bad om tillräcklig information från oss om hästen, han frågade ras, men inte ålder, han berättade inte om att det fanns andra alternativ som hade medfört mindre/ ingen risk för framfall. Rekommendationerna som gäller varmblodstravare i Hälges ålder brukar vara att en annan kastrationsteknik används.. Han gav oss aldrig ett val, o det är det som känns mest hemskt-att om vi hade fått all info så skulle han med stor sannolikhet levt idag. O han hade många möjligheter, för vi frågade många frågor om vad som gjordes, hur det funkar, vad vi behöver tänka på etc..
Det kommer att kännas bättre för mig o min stora tjej om vi kan få en förklaring varför det gick som det gick-om de tycker att Veterinären inte gjort nått fel, så accepterar vi det. Avslutar med att tacka för svaren o ett kort på vårat sto Jetta o hennes helt färska son.
De är båda borta, men de finns för alltid inristade i våra hjärtan...Tyvärr så blev inte korten på honom så många-vi trodde ju att vi hade mer tid...
5026_95639361708_2951986_n.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Trodde man skrev under en enkät med hästens namn, ålder, ras samt ägaruppgifter när man tog hästen till klinik. Även då det bara gäller hältutredningar och dyl.

Tänkte då det skrivs att veterinären inte visste åldern på hästen.

Kastrerade en 3-årig kallblodshingst ifjol hemma med stående kastrering utan problem. Han hade stora bollar (som en gammelhingst).
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Det är väl ändå en veterinärs skyldighet att ta väsentliga uppgifter såsom hästens ålder.
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Dl knapplån.

När jag lämnade min unghäst, då 2-3 år (minns ej exakt) för operation i munnen på Umeå kliniken så sa de inte att de skulle söva honom de varnade inte för riskerna och de sa aldrig att det kan innebära att hästen inte vaknar upp...
Jag visste så klart att de skulle operera i munnen men jag trodde de skulle klara av det stående och utan att de sövde honom.

I detta fall tycker jag att all kritik ska riktas mot veterinären. Som hästägare ska vi inte Behva kunna sådant här om risker, det är ngt som veterinären ska kunna och som den ska informera oss om. Veterinären har gått en 5(?) år lång utbildning för att få jobba som veterinär, ska vi kunna allt de kan? Orimligt.


TS! Det är inte ditt fel. När vi lämnar in en häst till en klinik så ska vi kunna känan oss trygga i att bli informerade om allt sådant som vi inte vet, risker, rehabilitering, behov... Vi betalar trots allt veterinären en hög summa pengar, det ska inte behövas att vi kan lika mkt som dom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 136
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 345
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 953
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 133
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp