Min häst dog efter kastreringen

H

Heisan

Jag har sådan fruktansvärd ångest, min älskade treårige travare Hälge, som jag o min dotter såg födas, nödslaktades igår då hans tarmar ramlade ur efter kastreringen i förrgår.:cry: I tisdags hämtade vi in honom från sommarbetet o stallade upp honom, vi hade en sådan underbar dag med honom. Han är världens goaste häst. Igår var jag i stallet på morgonen, mockade, gosade gjorde i ordning maten o släppte ut honom-vilket veterinären sa åt mig att jag skulle göra. Jag hinner knappt komma hem innan jag får ett samtal om att ett par tjejer sett att det droppar blod, jag ber dem kolla till honom en gång till o tänker åka till honom efter frukosten-ett par minuter senare ringer de o säger att tarmarna faller ur o frågar om de ska ringa vet. Vilket de gör, jag kör alldeles för snabbt till stallet o där ligger min pålle, han reser på sig när han hör min röst o han har så ont, så väldigt ont.
Han kastar sig i leran o skvätter upp smuts på tarmarna o jag vet att det är kört. Min älskade pålle, vi som har planerat för minst 20 år till tillsammans... Vet kommer snabbt o konstaterar att det inte finns något att göra o sedan är han borta.. Jag kommer aldrig höra hans lyckliga gnägg när han hör att jag kommer, aldrig känna hans varma andedräkt igen... Det känns så orättvist... Hela familjen är chockad o ledsen...
Min enda tröst är att har haft ett väldigt bra liv, det korta som blev, han har varit lycklig från start o han hade ont en väldigt kort stund, det gick max 45 min från det hände tills han var borta. Tänk om tjejerna inte hade sett det, då hade han plågats i timmar innan han dog. Jag måste fokusera på det som varit bra annars känns det som om jag går under-hur kan en häst påverka en såhär? Jag kommer aldrig bli samma människa som jag var innan detta...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Fruktansvärt! Det finns inga ord som kan trösta, naturligtvis, men det var verkligen tursamt att tjejerna såg detta och ringde dig.

Min familj hade en travare för många år sedan som skulle kastreras och det var tvunget att utföras på klinik just pga detta som du beskriver. Travare är tydligen lite speciella anatomiskt, vad jag förstod. Vet ej sanningshalten i det, men veterinären remitterade oss till klinik och vi hade ingen orsak att inte tro honom. Jag var livrädd efteråt att det som hände dig skulle hända min...

Jag lider med dig, verkligen... :cry: Tänk vilken tur Hälge hade som fick leva sitt liv hos er där han betydde så enormt mycket! :love:

Kramar i massor...
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Jag tycker starkt du skall ifrågasätta din veterinärs kompetens om vet inte avrådde dig från en öppen kastrering på en 3åring och speciellt på ett varmblod som anses som högrisk när det gäller framfall då de väldigt ofta har vida inguial kanaler. Blir så fruktansvärt trött på att se att det utförs så ofta trots att alla rekommendationer säger alltid ihopsyning invändigt på alla hingstar över 2 år framförallt på hingstar i högrisk kategorierna där varmblod ingår.
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Jag litade på veterinären, jag hade läst på lite om kastreringar o hört om just denna komplikation, därför jag åkte in till en klinik med honom o inte tog ut veterinären dit han stod. Denna veterinär hade tydligen kastrerat en hel del travare... Jag försöker tänka att jag gjorde det jag kunde utifrån det som jag visste o jag gjorde exakt som veterinären sa, annars äts jag upp av skuldkänslor...=( O ingenting kan ge oss tillbaka honom...
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Jag litade på veterinären, jag hade läst på lite om kastreringar o hört om just denna komplikation, därför jag åkte in till en klinik med honom o inte tog ut veterinären dit han stod. Denna veterinär hade tydligen kastrerat en hel del travare... Jag försöker tänka att jag gjorde det jag kunde utifrån det som jag visste o jag gjorde exakt som veterinären sa, annars äts jag upp av skuldkänslor...=( O ingenting kan ge oss tillbaka honom...

Självklart så är det INTE ditt fel, man använder ju veterinärer för att få hjälp med sånt som man inte klarar själv och som dom ska vara experter på. Jag beklagar verkligen sorgen.
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Jag tror att veterinären visste vad han gjorde och du hade ingen anledning att betvivla denne. Men ett ingrepp är ett ingrepp och det är alltid förenat med risker. Det spelar ingen roll hur mycket man försöker säkra upp så händer saker. Det behöver inte betyda att någon har gjort fel.

Det är bara att beklaga, sörja och försöka gå vidare.
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Jag tror att veterinären visste vad han gjorde och du hade ingen anledning att betvivla denne.

????
Hur kan du dra den slutsatsen när en öppen kastrering har gjorts på en 3 årig travare, något som starkt avråds att genomföras. En treårig hingst av högrisk ras skall ALLTID sys ihop invändigt just för att detta är en allt för vanlig komplikation annars. Då kan man väl verkligen inte dra slutsatsen att veterinären vet vad han gjorde eller du menar att ja veterinären viste att han utförde ett ingrepp som var förenat med stora risker just för den komplikation som nu inträffade och kostade hästen livet. En veterinär som vet vad han sysslar med skulle avrått från att välja denna typ av kastrering och rått hästägaren att vända sig till en klinik som hade möjlighet att utföra en sydd kastraktion.
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Tycker mig läsa att hästen blivit kastrerad på klinik, men om den blivit sydd invändigt eller inte kanske ts inte vet. Men hon måste ju absolut ta kontakt med kliniken och berätta vad som hänt.

Verkligen ledsen för ts skull vissa saker skulle inte få lov att hända! Vad skönt att det ändå gick relativt fort för honom!
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

????
Hur kan du dra den slutsatsen när en öppen kastrering har gjorts på en 3 årig travare, något som starkt avråds att genomföras. En treårig hingst av högrisk ras skall ALLTID sys ihop invändigt just för att detta är en allt för vanlig komplikation annars. Då kan man väl verkligen inte dra slutsatsen att veterinären vet vad han gjorde eller du menar att ja veterinären viste att han utförde ett ingrepp som var förenat med stora risker just för den komplikation som nu inträffade och kostade hästen livet. En veterinär som vet vad han sysslar med skulle avrått från att välja denna typ av kastrering och rått hästägaren att vända sig till en klinik som hade möjlighet att utföra en sydd kastraktion.

??? Det står i ett tidigare inlägg att kastrationen gjordes på klinik.
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

De kan inte få framfall vilket är det hästen fick om de är avsnörda invändigt det är 0% risk för det då därav är det inte alls svårt att konstatera att hästen kastrerats med öppen kastrering. Att det gjorts på klinik spelar väl ingen roll i sammanhanget kastraktionssättet är lika fel för det. Finns gott om kliniker som bara kan genomföra öppen kastraktion eftersom de inte har möjlighet att söva.
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Så fruktansvärt hemskt för dig! En mardröm :cry:

Skickar massor med kramar :cry::cry:
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Om du läser noga så skriver jag TROR med tanke på att ts skriver att det gjorts på klinik men inte vilken form av kastrering som utfördes.

Men andemeningen i mitt inlägg var att ts inte ska känna skuld till vad som hänt och trots att alla gjort efter kunskap och beprövad erfarenhet så KAN det värsta hända. Även det enklaste rutiningrepp är förenat med risker och kan gå totalt fel.

Givetvis ska ts ta reda på så mycket det går till varför det blev så här, men ibland får man bara acceptera den bistra verklgheten.

Jag känner djupt med ts och beklagar verkligen familjens förlust.
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Jag tror inte du riktigt läser vad Gylle försöker få sagt.

TS

:cry:
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Jag har heller inte hävdat någonstans att TS skall känna någon skuld, tvärtom har jag starkt ifrågasatt veterinärens kompetens för denna anser jag vara den som har hela skulden i detta då det inte är en okänd komplikation precis på öppen kastrering i riskgrupp och det är denna som har hela skulden genom att inte upplysa ts om att denna typ av kastrering är inte tillrådlig att göra på denna häst och om den egna kliniken inte har möjligheter för att genomföra sövd kastraktion rekommendera annan klinik som kan göra det.
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Håller med....

Beklagar sorgen TS, det är för j*kligt när våra djur måste lida pga inkompetenta veterinärer. :( Du lär väl inte komma någonstans med det men tycker du skall anmäla vet. Sånt bör de känna till!
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

forstar inte vad de gjorde har, nar man kastrerar oppnar man ju och sedan syr ihop.. ngt annat satt har jag sjalv aldrig gjort eller sett.
sorry TS for din run in med okompetent vet, hoppas du gor ngt at detta nu aven om det inte hjalper dig att fa din hast tillbaka, skall du ha ersattning for replacement PLUS de skall aterbetala kastreringen.. vet clinics har forsakring just for sant..
sen sag jag att ngn ifragasatte sovning. nar jag kastrerade min 5 aring sovde vi honom (general) och han lag i graset. vaknade efter 10 minuter och var precis som vanligt.. kan man inte gora sant i sverige??
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

Håller helt med Gylle. Jag tycker att du självklart ska kontakta kliniken och berätta vad som hänt samt ifrågasätta tillvägagångssättet. Uppenbarligen finns det flera brister.

Det Gylle nämner är ju allmänt känt, inte bara inom veterinärkåren utan också hos glada hästägare runt om i landet. Går att läsa både på nätet och i andra hästrelaterad litteratur.

Självklart är det inte DITT fel, du har ju lämnat hästen på klinik för att få kastrationen så väl utförd som möjligt. Då måste du ju också kunna lita på att veterinären besitter den kompetens man kan förvänta.
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

forstar inte vad de gjorde har, nar man kastrerar oppnar man ju och sedan syr ihop.. ngt annat satt har jag sjalv aldrig gjort eller sett.
sorry TS for din run in med okompetent vet, hoppas du gor ngt at detta nu aven om det inte hjalper dig att fa din hast tillbaka, skall du ha ersattning for replacement PLUS de skall aterbetala kastreringen.. vet clinics har forsakring just for sant..
sen sag jag att ngn ifragasatte sovning. nar jag kastrerade min 5 aring sovde vi honom (general) och han lag i graset. vaknade efter 10 minuter och var precis som vanligt.. kan man inte gora sant i sverige??

Nej de syr inte igen varken inre eller yttre vid stående kastrering vilken är den vanligaste typen. Allt lämnas bara öppet för att dränera sig själv. Detta funkar ofta utmärkt på unga hingstar som fortfarande har smala trånga kanaler och därför inte plats för något att ramla ut, unga hingstar har även små blodkärl därav är risken för störtblödning liten. Men ganska tidigt så börjar dessa kanaler bli vidare och blodkärlen blir också kraftigare och då är det inte längre tillrådligt att kastrera på detta sätt utan det skall då göras liggande så att vet kan ha större precision och spara en av de tunna hinnorna och sen snöra av hela alltet invändigt så att det fortfarande finns en intakt hinna som fångar upp och håller det tätt. Idag blir det vanligare och vanligare att sedan lämna det yttre öppet för bättre dränering just den dåliga dräneringen när de var helt ihopsydda både yttre och inre var förr problemet med sydd kastrering.
Hos vissa raser är det ett vanligt problem med vida kanaler vilket bla är varmblod dessa är det ännu viktigare att sy ihop iom att de löper mkt större risk att drabbas av framfall iom de vida kanalerna.
 
Sv: Min häst dog efter kastreringen

exact som du skriver, staende kastrering ar inte heller ngt som jag har sett innan sverige.. och yttre oppning for dranering ar ju sjalvklart.. ar inte familiar med varmblood och hur de fungerar, sedan sallan kom igenom clinic..
intressant dock, ur genetisk synpunkt att tex varmblood har dessa vida kanaler vid tidigare alder.. undrar var och varfor.. sedan jag inte praktiserar numera, bortsett fran egna pallar och kanske hjalper till med vanners, har jag kommit ifran mkt... om du har synpunkt/kalla om dessa vida kanaler, send garna.. intressant att lasa...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 136
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 345
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 953
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 133
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp